In 2019 legden alle inwoners van Nederland van 6 jaar of ouder in totaal 23,9 miljard kilometer op Nederlands grondgebied af met de trein. Daarnaast werd 6,2 miljard kilometer met bus, tram of metro gereisd.
Reizigerskilometers naar leeftijd
Gemiddeld werden de meeste kilometers in 2019 afgelegd door de 25- tot 35-jarigen en 35- tot 50-jarigen, zo rond de 45 kilometer per dag.
Spoorvervoerder NS verwacht dit jaar af te sluiten met vrijwel hetzelfde aantal vervoerde reizigers als in 2020. Het waren er gemiddeld 611.000 per dag tegenover 1,3 miljoen in 2019.
Per dag wordt er in Nederland door één miljoen reizigers gebruikgemaakt van het openbaar vervoer. Vijf procent van alle verplaatsingen vinden plaats via het ov. Twee procent verplaatst zich met de trein en drie procent met de bus, tram of metro.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
Verdere bestemmingen kan je niet in één dag bereiken; dit betekent dat je in een accommodatie in de buurt van een station moet overnachten. Tip: neem de nachttrein op de trajecten waarop het mogelijk is, bijvoorbeeld naar Italië of Oostenrijk. Niet in alle treinen kan je fiets mee.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
De treinstations Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal zijn de drukste stations van Nederland. In de top 20 grootste treinstations van Nederland staan vijf stations van de hoofdstad, namelijk Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA.
Dagkaarten zijn ideaal wanneer je niet beschikt over een OV-chipkaart en soms zijn ze zelfs voordeliger dan reizen met een OV-chipkaart. Andere voordelen: de dagkaartjes zijn volledig anoniem en meestal gedurende een hele dag geldig. Let goed op: Een aantal dagkaarten zijn pas na 09.00 uur te gebruiken.
Per dag maakt de NS, dat is kort voor de Nederlandse Spoorwegen, gemiddeld tussen 4000 en 4500 treinritten om alle passagiers naar hun bestemmingen te brengen.
Het netwerk telt ongeveer 400 treinstations, dat is gemiddeld één station per 8,1 kilometer spoor. Het spoornet wordt zowel voor personen- als goederenvervoer gebruikt.
Bus, tram, trein en/of metro worden vaker gebruikt door 18- tot 24-jarigen, ambtenaren en academische masters, zo blijkt voorts uit het onderzoek.
Reizigers konden tijdens de coronacrisis rekenen op NS
Als gevolg van corona waren er in 2020 veel minder mensen in de treinen en op onze stations. Over heel 2020 reisden alle reizigers samen nog geen 8,5 miljard kilometer op het HRN. In recordjaar 2019 was dat bijna 19 miljard.
De Europese Unie pakt uit: als je 18 bent, kom je in aanmerking voor een gratis Interrailkaart waarmee je door Europa kunt reizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan vast.
Met Kids Vrij reizen kinderen tot 12 jaar gratis en onbeperkt met hun ouder(s) mee. Dit abonnement stopt automatisch zodra kinderen 12 worden. Is je kind in de leeftijd van 12 t/m 17 jaar en reist hij of zij regelmatig met de trein? Dan is een van onze NS Flex abonnementen wellicht interessant.
Kinderen t/m 3 jaar reizen gratis. Railrunner: Eén dag treinen voor kinderen t/m 11 jaar voor 2,50 euro. Kinderen mogen ook zonder volwassene reizen (alleen 2e klas).
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Beste antwoord door Klaas-Jan NS
Je kan met een ov chipkaart bij iedere vervoerder inchecken en in principe ook bij ieder vervoermiddel. Met een dagkaart van bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel kun je ook bij iedere vervoerder reizen, dus ook Arriva.
De avondspits blijft het drukste moment van de dag, maar de spits is wat vlakker. “In de ochtend- en avondspits zien we ongeveer een derde van het normale aantal reizigers terug. In de daluren is dat ongeveer de helft”, zegt NS. Afbeelding NS: Aantal ritten per uur is met name in de spits fors afgenomen.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest.
Grand Central Terminal neemt 49 hectare in beslag, heeft 44 perrons en 67 sporen verspreid over twee verdiepingen. Het is het grootste treinstation ter wereld, zowel op gebied van oppervlakte als aantal perrons.
De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits. Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker. Metro's, trams, treinen en elektrische bussen zorgen voor minder CO2-uitstoot dan de oudere bussen die op fossiele brandstof rijden.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
Het duurt gemiddeld 15u 53m om met de trein van Amsterdam naar Barcelona te reizen, over een afstand van ongeveer 1240 km. Er zijn normaal 6 treinen treinen per dag die van Amsterdam naar Barcelona reizen en tickets beginnen vanaf € 92,90.