De kogel van een vaste trekhaak kan door parkeersensoren ook als obstakel worden herkend en daarmee de zinvolle werking van uw parkeersensoren verstoren.
Hoe werkt een achteruitrijsensor? Zodra u achteruit rijdt, waarschuwt een achteruitrijsensor voor een object achter uw auto. U hoort een akoestisch signaal (een piepje) of krijgt een visueel signaal (een lichtje of via een camerascherm). Hoe dichter u het object nadert, hoe sneller het (piep)signaal klinkt.
De trekhaak moet deugdelijk gemonteerd worden en voldoen aan de APK-eisen. Bij iedere apk keuring wordt de trekhaak gekeurd op bevestiging en slijtage. De trekhaak moet een Europees goedkeuringsmerk hebben. Het is raadzaam de inbouwhandleiding in de auto te bewaren voor als u naar het buitenland gaat.
Voor het monteren van een trekhaak kun je bij de dealer terecht, maar er zijn ook diverse gespecialiseerde bedrijven. De montage duurt ongeveer twee tot tweeënhalf uur (€ 160 tot € 200). Een vaste trekhaak koop je voor € 150. De bijbehorende kabelset kost ongeveer hetzelfde.
Het informeert de bestuurder over de plaats tussen de auto en een ander object. Men gebruikt dit dus om botsingen te vermijden. Parkeersensoren worden uitschakelt door de module van de specifieke of universele kabelset als er een trailer caravan of fietsendrager is aangekoppeld.
Om ervoor te zorgen dat de parkeersensoren automatisch uitschakelen, zal de elektrische trekhaak installatie moeten worden verbonden met de auto elektronica die de parkeersensoren aanstuurt Dit zou grote wijzingen in de software vereisen van de auto zelf. Vrijwel zeker is deze software niet voorhanden.
Parkeersensoren werken met ultrasoon geluid. De sensor zendt een kegelvormige bundel van geluid uit, en vangt weerkaatsing op van objecten die zich in het bereik van de sensor bevinden. Aan de eigenschappen van de sensor zelf is niets te veranderen.
De aanschaf van een trekhaak en kabelset kan in de honderden euro's lopen. U zult zich afvragen waarom u zoveel betaalt voor een metalen knobbel achter uw auto. Die kosten zitten vooral in de technische ontwikkeling, het testen en het produceren van de trekhaak.
Eigenlijk zijn elektrische auto's en hybride auto's niet ontworpen om een aanhanger of caravan te trekken. Het gaat bij deze auto's vooral om zuinigheid en milieueisen — niet om met je auto op vakantie te gaan.
Als u een trekhaak wilt aanschaffen, heeft u naast de fysieke trekhaak nog een paar toebehoren nodig. Natuurlijk heeft u bevestigingsmateriaal nodig om de trekhaak onder de auto te zetten. Verder heeft u ook een bijpassende kabelset nodig om een aanhanger, caravan of fietsendrager te mogen trekken.
Een trekhaakkeuring moet worden uitgevoerd als:
onmiddellijk vanaf de plaatsing van de uitrusting. nadien jaarlijks na de eerste trekhaakkeuring. tijdens de eerste keuring wanneer het voertuig 4 jaar oud is. tijdens elke periodieke keuring na de eerste keuring.
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
De trekhaak zelf monteren mag dat? Volgens de wet en regelgeving geldt dat de trekhaak zonder keuring aan het voertuig mag worden aangebracht. Wel moet de trekhaak deugdelijk gemonteerd zijn en voldoen aan de APK-eisen. Ook moet de trekhaak een Europees goedkeuringsmerk hebben.
Wij kunnen voor vrijwel alle auto's parkeersensoren inbouwen. Via een akoestisch en/of optische waarschuwing word jij geïnformeerd over de afstand tot een object, waardoor parkeren zeer eenvoudig is geworden en schade voorkomen wordt.
De meeste moderne auto's zijn inmiddels standaard uitgerust met parkeersensoren aan zowel de voor- als aan de achterkant. Sommige auto's hebben alleen sensoren aan de achterkant. Omdat het achter lastiger inschatten is dan voor. In principe zijn parkeersensoren aan de achterkant meer dan genoeg.
Op dit moment zijn er maar enkele elektrische auto's die met een trekhaak geleverd kunnen worden. Daaronder vallen de Tesla Model X en 3, de Jaguar I-Pace, de Audi e-tron en de Mercedes-Benz EQC (nog niet leverbaar).
Elektrische auto's zijn door de zware accu geen lichtgewicht. Hang je achter de auto een caravan, vouwwagen, aanhangwagen of paardentrailer, dan wordt het helemaal een log bakbeest. De remweg wordt hierdoor alleen maar langer.
Een elektische auto mag niet trekken maar wel dragen. Daarom zijn er speciale trekhaken ontwikkeld voor elektrische voertuigen waar wel een fietsendrager op past maar bijvoorbeeld geen aanhanger.
Een vaste trekhaak kost minder dan een afneembare oplossing. De prijs voor een trekhaak ligt tussen de 100 en 600 euro. Daarnaast is er een elektrische kit (kabelset) nodig, die gemiddeld 100 euro kost. Tot slot moeten ook de arbeidskosten worden berekend als je voor inbouw achteraf naar een werkplaats rijdt.
Autofabrikanten leveren auto's af met en zonder trekhaakvoorbereiding. Dit is niet aan de buitenkant zichtbaar en ook niet af te leiden uit de voertuiggegevens. Brink ondervangt dit probleem door bij de voertuig specifieke kabelsets een extra kabelboom te leveren.
Wanneer u uw trekhaak alleen gebruik voor een fietsendrager kunt u gebruikmaken van de trekhaak voor fietsendragers. Wilt u uw trekhaak gebruiken voor het trekken van objecten zoals een caravan, aanhanger, paarden- of boottrailer, dan adviseren wij een vaste, afneembare of wegdraaibare trekhaak.
Maar wat houdt het in? Intelligente parkeersensoren koppelen de sensoren aan het remsysteem. De sensoren zullen piepen wanneer je een obstakel benaderd, zoals alle sensoren dit doen. Maar als de techniek ziet dat je (snel) te dichtbij komt dan kan dit betekenen dat je het object of een persoon over het hoofd ziet.
Wat betekent Park Distance Control (PDC)?: Basisprincipes
De parkeerhulp is een assistentiesysteem dat de bestuurder ondersteunt bij het manoeuvreren en parkeren en hem waarschuwt voor obstakels in de directe omgeving van het voertuig.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.