Comfort 1e klas: dit is de eerste klas, waarbij je naast wifi en een stopcontact ook een comfortabele stoel hebt. 1e klas Premium: dit is ultieme treinluxe. Hier krijg je al het bovengenoemde, en daarnaast toegang tot de lounge, een maaltijd aan boord, en dagbladen en tijdschriften.
Het verschil tussen de 1e en de 2e klas in de trein zit in het geleverde niveau van comfort en faciliteiten. Een 1e klas Interrail Pass is duurder dan een 2e klas Interrail Pass, maar geeft je ook toegang tot zitplaatsen met meer ruimte en extraatjes, zoals eten en drinken.
Er zijn 2 klasses bij Thalys: comfort 1 (1e klasse) en comfort 2 (2e klasse). Er zijn 8 rijtuigen pet trein. Eentje daarvan is het barrijtuig. Hier kunnen reizigers snacks, dranken gaan kopen tijdens de rit.
Bij intercity treinen is de lijn blauw en loopt hij meestal onder de ramen door, soms ook boven.Bij sprinters is-ie juist wit, zoals je ziet op de foto bovenaan dit artikel. Doe er je voordeel mee en regel extra snel een fijne zitplek voor jezelf, zeker nu de treinen steeds weer iets voller raken.
Van buiten is de eerste klas herkenbaar aan het cijfer 1 en aan een gele streep over de lengte van de trein, boven de ramen. Bij de Nederlandse Spoorwegen, waar geel een huiskleur is, is die gele streep vervangen door een (soms geblokte) blauwe streep of een witte streep, ook wel boven én onder de ramen.
Nieuwe tarieven op een rij:
Losse treinkaartjes 1e klas: +7,4%Traject Vrij en Altijd Vrij in 2e klas worden goedkoper: -2,38%. Weekend Vrij: van € 31,60 naar € 34,95. Dal Vrij: van € 107,90 naar € 119,95.
Wie dan eerste klas wil reizen betaalt 7,5 procent meer voor een eersteklasticket. Dat is twee procent meer dan een kaartje voor de tweede klas. Als de tariefswijziging ingaat is een kaartje voor de eerste klas 70 procent duurder dan de tweede klasse. Dit jaar is dat 67 procent en vorig jaar 65 procent.
Krijg ik een boete als... Krijg ik een boete als ik met een 2e-klas-kaartje in de 1e klas zit? Ja, op dat moment heb je geen geldig vervoerbewijs voor de 1e klasse. Je krijgt dan een boete van 50 euro plus de kosten van een 1e-klasticket en administratiekosten.
Als Premium-reiziger kun je gebruikmaken van wifi+, een nog snellere verbinding met hogere downloadsnelheid. Zo kun je onderweg rustig je favoriete serie kijken, of online werken op je laptop. Dankzij de stopcontacten aan elke zitplaats kun je de batterijen van je laptop, tablet of smartphone altijd opladen.
Maaltijd of snack (afhankelijk van het tijdstip) aan de zitplaats inbegrepen.
De TGV Thalys PBKA is een type hogesnelheidstrein uit de TGV-familie dat sinds 1996 wordt ingezet op de lijnen van het Eurostar-netwerk tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam (PBKA), voor 1 oktober 2023 bekend onder de naam Thalys.
Het grootste voordeel van de eerste klasse is dat reizigers vrij zeker zijn van een zitplaats. ' Overvolle treinen zijn overwegend een 'tijdelijk' ongemak, ook al speelt het op bijna alle werkdagen. Het tekort doet zich voornamelijk voor in de spits en dan vooral tussen 07.30 en 08.30 uur.
In Nederland zit je in de derde klas van de middelbare school en in het Amerikaanse schoolsysteem dus in de ninth grade.
Zowel in de eerste als in de tweede klas vind je stiltecoupé's. In dubbeldekkers zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort van de trein die over het spoor rijdt.
Kan ik met mijn studentenreisproduct reizen met de 1e klas? Nee, met het studentenreisproduct kun je alleen vrij reizen met de 2e klas.
Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan de conducteur u in dat geval een Uitstel van Betaling uitreiken, verhoogd met de wettelijke boete van €50.00.
Bij het klassieke abonnement kan je een klassewissel (voor een dag) laden bij een kaartautomaat. Voor een weekenddag kost dat €5 (en bij vrij reizen doordeweeks €9 of €25 afhankelijk van of je in de daluren of de spits wilt reizen, maar dat is dus voor Dal Vrij en Altijd Vrij).
De verhouding tussen eerste en tweede klas in die treinen voldoet niet meer aan de vraag van de reiziger. De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig.
Klassenindeling. De treinen in Nederland en België, alsook in de meeste andere landen, kennen er twee: de 1e klas en de 2e klas. In de 1e klas is er in vergelijking met de 2e klas meer ruimte (bredere en gestoffeerde stoelen, extra beenruimte) en in een aantal nieuwere treinen een stopcontact.
Tweede klas is de gebruikelijkste comfortklasse in het openbaar vervoer, vooral in treinen. Voor andere vervoerssoorten, zoals vliegtuigen en schepen, gebruikt men doorgaans andere termen, zoals economy class. Ook in veel hogesnelheidstreinen is dit het geval.
De laatste S-treinen zullen na 1 uur vertrekken uit Antwerpen, met bijvoorbeeld de S1-trein (richting Mechelen en Brussel) om 01.05 uur en de S32 (richting het noorden) om 01.10 uur.