Een trekhaak zal bij overschrijding niet verbuigen of zelfs afbreken. De toegestane kogeldruk zegt feitelijk ook niets over de sterkte van de trekhaak maar is vastgesteld door de autofabrikant. Met 5 kilo overschrijding zal er met de trekhaak écht niets gebeuren.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
Belangrijk is dat de kogeldruk, welke door de trekhaakfabrikant wordt bepaald en wordt aangegeven als S-waarde, nooit te hoog mag zijn. De maximale verticale kogeldruk verschilt per auto maar ook per trekhaak fabrikant. Meestal ligt de S-waarde tussen de 32 en 100 kilogram.
Ook kan er sprake zijn van een negatieve druk, als er een opwaartse kracht op de trekhaak werkt. In al deze situaties is een slechte belading van de aanhangwagen de oorzaak, met een hoger risico op slippen en slingeren tot gevolg.
Denk hierbij aan de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg. Erg kleine auto's komen bijna nooit boven de 60 kg.
Controleer wat de juiste kogeldruk voor uw voertuig is: deze vindt je als 'verticale last' beschreven in het informatieboekje van uw voertuig en op het typeplaatje van uw trekhaak. Meet de kogeldruk met een speciale kogeldrukmeter of disselweger. Deze is online en bij de(caravan)dealer verkrijgbaar.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
Voldoende kogeldruk is 5 á 7% van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto. Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
De D-Waarde is de maat voor de belastbaarheid van de trekhaak. Hoe hoger de D-waarde, hoe hoger de belastbaarheid. De belasting van de inrichting is afhankelijk van de massa van de camper en van de massa van de aanhangwagen.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
Nogmaals, de meeste personenwagens zijn toegerust met een vaste of afneembare trekhaak die maximaal belast mogen worden met 50 kg. Soms een trekhaak die belast mag worden met 75 kg".
De kwaliteit van een fietsdrager staat op zichzelf en is niet gerelateerd aan een merk en type auto. Een goede fietsdrager is dus in principe voor alle auto's goed. Ik wil u echter wel wijzen op de toegestane kogeldruk voor uw Fiësta. Formeel mag u niet meer dan 50 kg hebben op de kogel van de trekhaak.
De normale fiets weegt zo'n 20 kg maar de E-Bike is zwaarder en omdat het extra gewicht ook nog eens aan de bovenkant zit komen er grotere krachten op de fietsdrager te staan met name op het punt waar deze op uw trekhaak vastgeklemd is.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
De maximale kogeldruk is dan 75 kg. Wettelijk is die pas boven de 100 kg strafbaar en kan je een procesverbaal krijgen. In NL geldt een marge 10%, dus pas boven de 110 kg krijg je een bekeuring maar 100 kg is wel het maximum wat mag volgens de typeplaatjes van de caravan en van de trekhaak.
Naast de Renault Captur zijn ook de nieuwste Hyundai I20 en Kia Rio én zijn op dit punt onderscheidend. Maar voor de minimaal gewenste kogeldruk zult u voornamelijk moeten zoeken vanaf het middenklasse segment.
Een elektrische fiets is vanwege de motor of accu en bouw zwaarder dan een gewone fiets. De fietsendrager voor een elektrische fiets moet daarom minimaal 25 kilo per fiets kunnen dragen om geschikt te zijn voor elektrische fietsen. Een fietsendrager voor 2 fietsen moet dus minimaal 2 x 25 kilogram draagvermogen hebben.
Kogeldruk is de kracht die een aanhangwagen verticaal uitoefent op de trekhaak van een auto. Een te hoge of te lage kogeldruk heeft gevolgen voor uw veiligheid en rijcomfort. Wij adviseren voor onze wagens een minimale kogeldruk van 4% van het totaalgewicht van de beladen aanhangwagen aan te houden.
Het laadvermogen van een gezinswagen is ongeveer 500 kg. Een stationcar kan 50 tot 100 kg meer aan. Het meeste gaat in een spacewagon, daar mag in totaal 700 kg in. Vergeet bij het laden niet dat je bij het maximumgewicht ook de passagiers moet rekenen!
De ANWB adviseert daarom de 75%-regel: belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto (=gewicht auto + 300 à 325 kg voor twee volwassenen, twee kinderen en bagage). De wettelijk toegestane maximale gewichten vind je op de kentekenbewijzen van caravan en auto.