Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Laat polyester plantenbakken ook in de winter buiten staan
Een groot voordeel van polyester plantenbakken is dat ze vorstbestendig zijn. De plantenbakken worden vervaardigd van 100% polyester en nemen daarom geen vocht op - Vocht kan in de winter bevriezen en kan voor scheuren zorgen.
Over het algemeen zijn stevige boten die gebouwd zijn polyester of staal beter geschikt om in de winter in het water te blijven liggen dan boten die licht gebouwd zijn. Daarnaast moet je er zeker van zijn dat alle kranen, waterpompen, watersystemen, et cetera ontdaan zijn van water.
Stalen schepen worden makkelijk honderd jaar en ook houten schepen kunnen met goed onderhoud ontzettend oud worden. Bij polyester boten is dat anders. Die gaan na 20-25 jaar hard achteruit.
In de winter kan de boot dus gerust te water blijven (scheelt weer in de kosten). Daarnaast biedt aluminium het voordeel dat het stevig materiaal is, het is dus zowel licht, als sterk, het beschadigt niet snel en het gaat lang mee zonder dat het materiaal wordt aangetast.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Re: Polyester boot en de winter
over het algemeen is het raadzaam de boot om het jaar uit het water te halen in de winter zodat deze goed kan uitdrogen om osmose te voorkomen. De nieuwere polyester schepen hebben hier minder last van.
Gebruik voor het schoonmaken van de boot lauw water en een daarvoor bestemd reinigingsmiddel, zoals Riwax boatclean. Ook kan je allerlei extra schoonmaakhulpmiddelen gebruiken om de klus sneller te klaren. Denk hierbij aan een poetsmachine, wasborstel, microvezeldoek en spons.
Bij boren in polyester, dient het gat verzinkt te worden om het scheuren van het polyester tegen te gaan. Het dekbeslag dient vastgezet te worden met de schroeven die bijgeleverd zijn. Als u de schroeven monteert dan adviseren wij u dat te doen met een klein beetje siliconenkit.
Aan 5-6 pk (langstaart) heb je voldoende. Reken ergens tussen de 4 en 5 pk per ton waterverplaatsing.
Om met je boot op zee te varen heb je Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag je ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Het meest voorkomende probleem met buitenboordmotoren bij koud weer is het bevriezen van het onderwaterhuis en de koelmantel. Dit gebeurt wanneer de buitenboordmotor omhoog kantelt en er water in het onderwaterhuis en de koelwaterkanalen van de motor terechtkomt.
De opwaartse kracht maakt alle lichamen, die in water worden ondergedom- peld, schijnbaar lichter. Een schip zinkt bijvoorbeeld zover, tot het evenveel water heeft verdrongen, als het zelf weegt (opwaartse kracht). Daarom kun- nen schepen bijvoorbeeld gebouwd van staal, duizenden tonnen wegen en toch nog drijven.
Polyester is zeer geschikt voor stoffen die niet mogen kreuken en waarvan de vorm behouden moet blijven. Polyester is ook zeer goed bestand tegen zonlicht en verkleurt niet. Daarnaast neemt polyester bijna geen vocht op.
Kledingstukken met een hoog percentage polyester zijn niet geschikt om bij hoge temperaturen te dragen. Pure polyester neemt namelijk geen vocht op en kan dus zweterig gaan aanvoelen. Daarnaast ontstaat er bij een hoog percentage polyester elektrificatie. Je kleding gaat er dus van knetteren.
Polyester wordt gemaakt uit olie. Door polyester te smelten krijg je garen waar kleding van wordt gemaakt, of ander textiel zoals beddengoed of de bekleding van je bank. Ook kan het in tampons en maandverband zitten. Polyester zorgt ervoor dat een product niet snel kreukt, de vorm goed blijft en goed isoleert.
Voor staal, aluminium en hout is het advies voor boven de waterlijn om minimaal vijf lagen primer aan te brengen. Voor het onderwaterschip is dit minimaal zes lagen primer, afgewerkt met 2-3 lagen antifouling. Op een nieuwe polyester gelcoat is het aanbrengen van een primer boven de waterlijn in principe niet nodig.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart. Van polyester schepen weten we dat niet.
Hoe herkent u osmose.
Wanneer er vocht achter de blaas zit kan dat opeen probleem duiden. Als het vocht een doordringende, azijnachtige geur heeft óf tussen duim en wijsvinger vettig of plakkerig aanvoelt dan ligt de conclusie voor de hand; osmose.
Reinigingsproducten voor je boot
Schoonmaakazijn met water vormt bijvoorbeeld een goed schoonmaakmiddel voor de verf aan de buitenkant van je boot, en soda met water vormt een pasta waar je polyester mee kunt reinigen.
Hoe vaak antifouling aanbrengen? Het is belangrijk om de antifouling van je boot te onderhouden. De onderlagen van de antifouling gaan een paar jaar mee, maar door het varen slijten de toplagen. Het is daarom nodig om elk seizoen een nieuwe toplaag aan te brengen.
De kosten voor een deelreparatie bedragen circa € 600,– incl. BTW. Een complete osmosebehandeling wordt begroot op € 2.500,– tot € 3.000,– excl.BTW.
Hempel Classic biedt uitstekende bescherming in ieder seizoen en is geschikt voor boten van polyester, hout en staal. De antifouling is niet geschikt voor aluminium of andere lichte legering metalen.
Doordat het balletje zwaarder is dan water, zinkt deze naar de bodem. In het bootje zit niet alleen klei, maar ook lucht. Het is hol en open. Het bootje is daardoor lichter dan water en blijft dus drijven.