Snelheidsmeting via boordsnelheidsmeter politieautoDe politie kan een snelheidsovertreding ook vaststellen met behulp van de snelheidsmeter in de dienstauto of - motor. Vaak wordt gedacht dat de politie alleen met speciale apparatuur zoals een lasergun of radar de snelheid kan meten.
De politie heeft verschillende meetmethodes zoals: -lasergun -aflezen van hun eigen snelheid -trajectcontroles vanaf 2 punten met eigen voertuig. Alle meetmiddelen dienen gekalibreerd te zijn. Lasergun mag niet verder meten dan 1 kilometer.
Iedere surveillerende politieagent die achter een auto rijdt die te snel gaat, kan ook zonder speciale apparatuur overgaan tot een staandehouding. Hij kijkt hoe hard zijn surveillancevoertuig op dat moment rijdt en past bij het opmaken van een proces-verbaal een correctie toe.
De politie moet de overtreding kunnen bewijzen. Dit gebeurt doorgaans door middel van een geijkte snelheidsmeter of een radar. Als er geen meting is gedaan, kan de bewijslast problematisch zijn.
In principe kunnen politieauto's en ambulances dus ongestraft te hard langs flitspalen rijden of te snel door trajectcontroles, maar ze mogen het niet te bont maken. Als een voorrangsvoertuig met meer dan 50 km/u geflitst wordt, dan wordt de chauffeur om reactie gevraagd door het OM.
Omdat de officiële nummerplaat steeds achteraan hangt, was vooraan flitsen vroeger verboden. Omdat het oude KB (van 11.10.1997) nu niet meer geldig is mag de politie een voertuig dus zowel langs voor als langs achteren flitsen.
Het gebruik en in bezit hebben van radardetectie-apparatuur is in bijna alle landen in Europa verboden. Op het gebruik en bezit van een radardetector staan hoge boetes en inbeslagname van de detector. Daarnaast is het verboden apparatuur in de auto te hebben die de apparatuur van de politie verstoort.
De snelheidsmeting kan ook plaatsvinden via de boordsnelheidsmeter van de politieauto. Dit houdt in dat de politie achter u aanrijdt en op met een gelijkblijvende afstand waarbij de op hun boordsnelheidsmeter in de politieauto de op dat moment gereden snelheid wordt afgelezen.
Geïmmobiliseerd voertuig
Het feit dat je voertuig niet meer deelneemt aan het verkeer, is onafhankelijk van je wil.
Het voertuig is te herkennen aan de zogenaamde secundaire striping (blauw en wit) en het opschrift “trainingsvoertuig”. De rijdocent en de agenten in opleiding zijn in burger gekleed en hebben geen operationele bevoegdheden.
Bent u beboet met een lasergun en niet staande gehouden, dan loon het dus zeker om bezwaar te maken. Vereder is het raadzaam om bij een boete voor een lasergun - zonder dat u bent staande gehouden - goed te beoordelen of de verbalisant die u aanspreekt, ook daadwerklijk de meting heeft verricht.
Per 1 maart 2024 zijn de prijzen van verkeersboetes en snelheidsovertredingen gestegen met 10%. Dit komt door een inflatiecorrectie van 5,7%, aangevuld met een beleidsmatige verhoging van 4,3%.
De politie heeft een wettelijke vrijstelling gekregen om van de algemene verkeersregels af te wijken, als dit nodig is voor het werk. In de vrijstelling staat dat de ambtenaar van politie vrijstelling heeft van de bepalingen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
Aan de hand van de kleur van de auto of het merk kan bijvoorbeeld worden achterhaald of er sprake is van een auto met vervalste kentekens of niet. Daarnaast kan de foto-opname van het voertuig relevant zijn, bijvoorbeeld wanneer getuigen over de kleur en/of het merk en model van de auto hebben verklaard.
Veel rijbewijzen worden ingevorderd zonder een meting of een meetapparaat. De politie kan bijvoorbeeld achter u rijden en uw snelheid inschatten aan de hand van de snelheid op de geijkte boordsnelheidsmeter van de politie-auto.
Politie kan vanaf 2022 snelheid controleren vanuit rijdende auto. Vanaf 2022 krijgen vijftig tot honderd onopvallende politieauto's apparatuur waarmee ze al rijdend direct de snelheid van andere voertuigen kunnen controlen.
Politieauto's zijn volgens de wet vrijgesteld van de verzekeringsplicht, omdat zij eigendom van de staat zijn. Dit geldt onder andere ook voor ambulances. De staat heeft zoveel kapitaal dat zij in principe zelf de opgelopen schade kan betalen, is het idee daarachter.
Het Openbaar Ministerie kan vaak niet bewijzen dat de bebording is gecontroleerd. Daarmee is er twijfel, waardoor de boete van het cjib moet worden vernietigd. Het is daarmee altijd zinvol om een snelheidsboete door ons te laten aanvechten, óók als het een kleine boete betreft.
Aantal kilometer te hard:
20 km/h: € 197. 25 km/h: € 267. 30 km/h: € 346. Meer dan 30 km/h: strafbeschikking.
Kan de politie een boete geven zonder aanhouding? Wanneer u wegrijdt bij een mogelijke staandehouding of een stopteken negeert, dan kan de politie een negeren stopteken politie boete opleggen. De boete wordt dan gestuurd naar de kentekenhouder van de auto.
Een radarverklikker is een apparaat om radars te detecteren die door de politie worden gebruikt voor snelheidscontroles. Het principe is simpel: het apparaatje zoekt constant de radiofrequenties af die door de radar worden gebruikt om de snelheid van voertuigen te meten.
Het is legaal om te luisteren, behalve in sommige gevallen, afhankelijk van je locatie.
De Bondsraad heeft hiertoe de wegenverkeerswet aangescherpt. In de wegenverkeerswet was al opgenomen dat ingebouwde radarverklikkers en losse apparatuur die ertoe dient om controles aan te kondigen of te verstoren verboden is. Sinds 14 februari mogen ook apps met die functie niet meer.