Maar de oliepomp kan ook lekkage veroorzaken door een defect. Andere mogelijke oorzaken zijn het oliefilter, een eventueel aanwezige oliekoeler, of de versnellingsbak.
Kun je doorrijden wanneer olie lekt (wat als je dit wel doet?) Het is in principe mogelijk om nog even te rijden met een auto die olie lekt, maar het is niet aan te bevelen. Wij raden aan om het lek zo snel mogelijk zelf te verhelpen of contact op te nemen en een afspraak te maken.
Wanneer het oliefilter defect of verstopt is, kan dit ervoor zorgen dat er niet meer voldoende olie wordt vervoerd naar de motordelen. Dit zorgt ervoor dat de motordelen niet meer goed gekoeld en gesmeerd worden. Het resultaat? Oververhitting, slijtage en in het ergste geval een vastgelopen motor.
Vervang het oliefilter met een regelmatig interval; jaarlijks rond dezelfde periode of om de 20.000 tot 30.000 kilometer. Zorg dat u de juiste tools in huis heeft voor het vervangen van het oliefilter. Het gebruiken van verkeerd gereedschap kan ervoor zorgen dat er onderdelen kapotgaan tijdens het vervangen.
Bij de vervanging van de oliefilter hoort ook altijd een olieverversing. Dat is weliswaar niet officieel voorgeschreven, maar zo dient te worden gehandeld.
Alleen olie verversen en het oliefilter vervangen kost voor een gemiddelde auto ca. € 75,- tot € 150,-. Dit is uiteraard afhankelijk van type en model auto; hoeveel olie erin gaat en wat het oliefilter kost.
Bij veel korte ritjes komt de motorolie niet op bedrijfstemperatuur waarbij de smering pas optimaal is. Zeker bij deze zware omstandigheden is het belangrijk dat de motorolie in goede conditie is. Jaarlijks motorolie verversen plus oliefilter verversen is zeker aan te raden en zelfs voorgeschreven door de fabriek.
Waarom moet mijn oliefilter worden vervangen? Oliefilters verslechteren na verloop van tijd, maar er zijn enkele factoren die ervoor kunnen zorgen dat ze sneller dan gemiddeld verstopt raken of beschadigd raken: Er zijn smeermiddelen van slechte kwaliteit of verkeerde smeermiddelen gebruikt.
Je kan een olielek heel makkelijk herkennen aan oliedruppels die onder je auto liggen of zelfs een olievlek onder jouw auto. Je kan ook een olielek vaststellen als er motorolie op jouw motorblok olie ziet zitten. Tot slot, hebben veel nieuwe auto's een beschermplaat onder hun motor.
Losgeraakte bevestigingsmiddelen. Door over slechte wegen te rijden en bovenmatige trillingen in het voertuig door bijvoorbeeld versleten onderdelen van de ophanging, kunnen bepaalde bevestigingsmiddelen losraken. Vaak lekt uw auto dan olie via deze.
We hebben het allemaal wel eens gezien, oliedruppels op de grond onder de auto. Een paar druppels geeft al een grote vlek, en lijkt vaak erger dan het eigenlijk is. Ook als je de motorkap opendoet en je ziet daar olie op het motorblok “geplakt” betekent dit meestal olielekkage.
Actuele regelgeving
Dit is geen afkeurpunt, maar een reparatieadvies over het niet goed functioneren van een veiligheidssysteem. Ook kunt u een reparatieadvies geven bij overmatige vloeistoflekkage ( dit geldt niet voor onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem).
Zweten of lekken? Wanneer de motor in de omgeving van het kleppendeksel wat vettig is uitgeslagen mag u dat beschouwen als zweten. Wanneer er duidelijk sprake is van een oliespoor met druppels die wellicht óók weleens op straat belanden, is er serieus sprake van een lekkage. Reparatie is dan noodzakelijk.
Voor de meeste motorfietsen geldt dat zowel de olie als het oliefilter om de 6.000km vervangen dienen te worden. Voor enkele motorfietsen kan dit om de 12.000 km. Een makkelijke regel om hierbij aan te houden is één keer per jaar.
Wanneer het oliefilter niet tijdig wordt vervangen kan dit zorgen voor ernstige motorschade. Het oliefilter zal op den duur namelijk verstopt raken. Hierdoor wordt vervuiling van de motorolie groter, omdat deze niet meer volledig wordt gefilterd.
Wat is het en wat doet het? De bewegende delen in een motor worden gesmeerd door olie. Nu heeft olie de eigenschap vuil op te nemen die door slijtage ontstaan, zoals verbrandingsresten, roet en metaaldeeltjes. Het oliefilter zuivert de olie van deze onregelmatigheden.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking.
Gemiddeld zijn de kosten van een kleine beurt tussen de € 100,- en € 150,-. De kosten van een kleine beurt zijn wel afhankelijk van het autotype, het aantal cilinders en welke motorolie de auto nodig heeft.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Bij Tyrex kun je al een oliewissel met APK laten uitvoeren voor €154,-. Als extra service vervangen we ook meteen het bijbehorende filter.