Als vrouw kunt u natuurlijk prima op een heren racefiets rijden, maar een damesfiets houdt rekening met deze verschillen. Verder ziet u dat dames racefietsen niet veel verschillen van herenfietsen: zo zijn er verschillende afmontages en kunt u kiezen uit aluminium of carbon frames.
Een groot verschil is dat de gemiddelde vrouw minder breed is dan de gemiddelde man. Een gemiddeld stuur op heren-racefietsen is meestal breder, tussen de 42 en 44 centimeter breed. Het stuur op damesfietsen is tussen de 38 en 40 centimeter, waardoor het geschikt is voor smallere schouders.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
Voor de beginnner is dit een prima instapwaarde. Maar de beste racefiets voor beginners vind je al gouw tussen de €600,- en €750,-. Hiervoor koop je een racefiets waar je wel even mee vooruit kunt. Kies voor een kwaliteitsmerk zoals bijvoorbeeld Giant, Cube, Sensa of Scott.
Op het stuur
Dat kan vooral handig zijn wanneer je een route gaat fietsen die je niet goed kent. Op deze manier heb je ook een navigatiesysteem bij indien nodig. Met speciale beugels kun je je telefoon stevig vastzetten op je stuur.
Ga dus voor de beste investering qua prijs en kwaliteit: kies een instapmodel van een A-merk. Racefietsen van tussen de € 1300 en € 3000 zijn perfect voor je. Maak testritten. Wanneer je een fietsenwinkel binnenstapt, moet je zeker niet alleen afgaan op het advies van de verkoper.
Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
Dure hobby
We kunnen er wel omheen draaien, maar fietsen of wielrennen is nu eenmaal geen goedkope hobby. Een racefiets kost nu eenmaal honderden euro's en ook aan de verschillende materialen, zoals een fietsbril, een helm, fietskleding voor in winter en in de zomer, ben je al snel meer dan €100 kwijt.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
30 is de maximale snelheid
,,De wielrenner heeft zich net als andere weggebruikers te houden aan de maximumsnelheid'', verduidelijkt de politie. De Kerklaan ligt binnen de bebouwde kom en hier is 30 kilometer per uur toegestaan.
Verschil tussen mannen- en vrouwenzadels
Simpel gezegd zijn dameszadels wat breder aan de achterkant, hebben ze een wat kortere punt en zijn ze iets zachter. Bij mannenzadels is de punt vaak wat langer, is de achterzijde wat smaller en heeft het dek wat minder padding.
Er bestaat toch één verschil tussen de zadels voor beide sexen, maar die heeft een praktische reden en geen ergonomische. Dameszadels hebben al vanaf dat vrouwen mogen fietsen een iets kortere punt dan herenzadels. Dit vergemakkelijkt het voorlangs opstappen. Dat is echt het énige nuttige verschil.
Een vrouwenzadel is een zadel dat beter is aangepast aan het vrouwelijk lichaam. Eén van de grootste verschillen is dat een vrouwenzadel vaak breder is. Vrouwen hebben over het algemeen zitbotten die verder uiteen staan dan bij mannen. Hierdoor kunnen ze meer profijt hebben van een breder zadel.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
Als u nieuw bent met wegfietsen, vraagt u zich af hoeveel kilometer u moet fietsen op een uitstapje. In theorie zou deze afstand tussen de 15 en 30 kilometer moeten zijn.
In vergelijking met bijvoorbeeld hardlopen is wielrennen een dure sport. De aankoop van een goede racefiets brengt al snel kosten van enkele honderden tot meer dan duizend euro met zich mee.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten…
In de shortlist en in volgorde van opkomst: Giant, Cube, Trek, Canyon, Cannondale, Specialized, Cervelo, Orbea, BMC, Wilier, Lapierre, Scott en J. Guillem.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
Net als een broek of trui moet een racefiets goed passen. Een te klein of te groot frame kan oncomfortabel fietsen en fysieke klachten opleveren. De framelengte is onder meer afhankelijk van je lengte en binnenbeenlengte. Je kunt als vertrekpunt de framemaattabel en de rekenmethode nemen die je vindt op dit blog.
Wanneer je gaat beginnen met wielrennen, begin dan rustig. Rijd dus niet gelijk in week 1 iedere dag 60 kilometer of meer, maar neem een paar dagen rust na je eerste rit. Net als bij iedere andere sport is een goede opbouw belangrijk. De beloning na een dag fietsen.
Wielrennen is bij uitstek een sport om ook rustig te beoefenen. De fiets draagt je gewicht, anders dan bijvoorbeeld bij het hardlopen. Bij die sport zie je veel lopers worstelen met rustig trainen en de ademhaling. Bij fietsen gaat dat natuurlijker.