Minimaal 1500 liter. Maar het zal doorgaans ook niet veel meer zijn. Het is namelijk ook extra ballast en voor het echte bluswerk is men toch afhankelijk van lokale bronnen.
De tankautospuit heeft 1.500 liter water bij zich. Als dat water op is, dan kan de brandweer het water uit een brandkraan halen. Hiervoor hebben zij een zogenaamd opzetstuk nodig dat wordt aangesloten op de brandkraan. Aan het opzetstuk kunnen vervolgens slangen worden gekoppeld.
Meer brandweervoertuigen
In een tankautospuit zit al standaard voldoende water om de eerste minuten mee te blussen. Vanaf vandaag worden er meer brandweervoertuigen gealarmeerd om voor een eerste inzet genoeg water bij zich te hebben.
Personeels- en gereedschaps- brandweerwagen 8 m x 2,5 m 7 T. Brandweerwagen met poederinstallatie 3x250 kg. 8 m x 2,5 m 10 T. Ambulancewagen 5 m x 2,2 m 2 T.
De truck moet zo'n 1,1 miljoen dollar kosten, wat voor een brandweerwagen niet goedkoop is, maar ook weer niet schreeuwend duur. Die dingen kosten nu eenmaal een hoop geld. Een beetje brandweerauto kost tussen de 250.000 dollar voor een instapper tot 600.000 dollar voor een crashtender op het vliegveld.
De eventuele kosten zijn niet noodzakelijk voor rekening van de persoon die de brandweer contacteerde. In principe betaalt de persoon voor wie de interventie gebeurt de kosten. Maar als hij/zij niet aansprakelijk was, kan het bedrag wel degelijk teruggevorderd worden van de persoon die wel aansprakelijk was.
Ondanks hun grootte (12 meter lang) en gewicht (42.000 kg!) kunnen deze crashtenders in 25 seconden een snelheid van 80 km/h bereiken, dat is een hele prestatie voor zo'n gigantisch voertuig. Naast 12.000 liter water heeft het voertuig ook blusschuim en bluspoeder aan boord.
Het lagedrukgedeelte heeft doorgaans een capaciteit van 2500 tot 3000 liter per minuut, het hogedruksysteem ongeveer 250 tot 300 liter per minuut. Zuigslangen voor het aanzuigen van water uit open water (sloten, vijvers of zwembaden etc.)
Bluswater wordt door de brandweer gebruikt als blusmiddel om een brand te bestrijden. Een vuur dooft als het brandende materiaal tot onder het vlampunt wordt afgekoeld.
Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto's die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto's een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear.
Het lagedrukgedeelte heeft doorgaans een capaciteit van 2500 tot 3000 liter per minuut, het hogedruksysteem ongeveer 250 tot 300 liter per minuut. Zuigslangen voor het aanzuigen van water uit open water (sloten, vijvers of zwembaden etc.) Een opzetstuk voor een ondergrondse brandkraan met bijbehorend gereedschap.
Een tankautospuit (in België autopomp genoemd) heeft een ingebouwde pomp en een eigen watervoorraad van minimaal 1500 liter.
Onze wagen heeft een watertank van 2400 liter. Door middel van een ondergrondse of bovengrondse brandkraan kan de watertank gevuld worden. De brandweer kan blussen met gebruik van lage druk en hoge druk. Lage druk, werkdruk +/- 5 bar, gebeurt met de welbekende rode slangen.
Behalve de gewone lage druk slangen, wordt er ook gebruik gemaakt van hoge druk. Deze slangen bestaan uit één stuk en zitten vast op een haspel in het voertuig. Deze zijn ongeveer 90 meter lang en worden gebruikt met een druk van ongeveer 30 bar.
DEURNE - Af en aan vlogen de blushelikopters van Defensie om het Peelinferno te bestrijden. In een week tijd werden 540 zogeheten drops boven natuurgebied De Deurnsche Peel uitgevoerd, wat neerkomt op ongeveer 3,2 miljoen liter water.
Bij de brandweertraplooptest moet iemand met een gewicht van 42 kilo, wat overeenkomt met het gewicht van een brandweeruitrusting, binnen 2 minuten 100 traptreden op. Dit staat gelijk aan een gebouw met 7 verdiepingen, waar geen brandweerlift in aanwezig hoeft te zijn.
Zuurstof kan verwijderd worden door de brand te smoren met een waterachtige filmlaag, of met een inert gas. Een kaarsendover werkt ook doordat de vlam alle zuurstof verbrandt. Als alle zuurstof onder de kaarsendover op is, dan zal de vlam doven.
Men gaat ervan uit, dat een brandkraan ca. 50 m3 /h geeft. Heeft men meer water nodig, dan is men bereid het „verderop" te halen.
Slimme brandweerwagen kan vijf keer zo veel water meenemen: dit is waarom er méér bluswater nodig is. Een extra brandweerauto met 10.000 liter capaciteit moet vuurbestrijders helpen bij toekomstige branden. Dit is een behoorlijk stap, aangezien de andere auto's een capaciteit van 2000 liter water hebben.
Er zijn verschillende soorten brandkranen in Nederland beschikbaar voor de brandweer. Het eerste onderscheid wordt gemaakt tussen een ondergrondse brandkraan en een bovengrondse brandkraan. Bij een ondergrondse brandkraan moet er eerst een opzetstuk op de brandkraan worden aangesloten.
Elke brandslang is 20 meter lang. Dus 32 keer 20 meter is in totaal 640 meter brandslang op één brandweerauto!
De lage druk brandweerslang heeft een standaard lengte van 20 meter en wordt gekoppeld tussen de brandkraan en de pomp of van de pomp naar het verdeelstuk of de aanvalsslang.
Het leeggewicht bedraagt 27,4 ton en geladen komt het gewicht uit op circa 42 ton. Ondanks het hoge gewicht kan het voertuig van stilstand naar 80 km/u accelereren binnen 25 seconden. De maximumsnelheid ligt op 125 km/u. Er kan 348 liter brandstof worden meegenomen.