Een factuur verjaart in principe vijf jaar na de dag dat de vordering opeisbaar is geworden, dus vijf jaar na de uiterste betaaldatum. Heeft u als zakelijke verkoper een product aan een consument verkocht (bijvoorbeeld een wasmachine of een bankstel)? Dan verjaart de factuur al na twee jaar.
Een factuur of vordering kan verjaren en is dus niet eeuwig geldig. De verjaringstermijn is in principe vijf jaar, afhankelijk van het feit of het om zakelijke klanten of consumenten gaat.
Voorkom verjaring van je factuur via stuiting
Dan begint die terug vanaf de eerste dag te lopen. Een zakelijke factuur die bijvoorbeeld 9 jaar oud is, zal dan opnieuw 10 jaar lang invorderbaar zijn. De meeste zakelijke facturen zijn dus in de praktijk tot 20 jaar na datum opeisbaar als je op tijd stuit.
Een factuur is niet betaald en je bent nog steeds op het geld aan het wachten. Is het bedrag nog opeisbaar? De verjaringstermijn voor contractuele vorderingen is vijf jaar. Een factuur vervalt niet maar na het overschrijden van de verjaringstermijn kan een betaling juridisch niet meer worden afgedwongen.
Als een factuur heel laat is verzonden, kan de ontvanger zich op de verjaring beroepen. Een vordering, en dus ook de factuur die dit bewijst, kan nu eenmaal verjaren en blijft niet eeuwig bestaan.
Wettelijk gezien bedraagt de betalingstermijn van een factuur 30 dagen als geen betalingstermijn is overeengekomen. Korter of langer kan ook en in de meeste gevallen is een betalingstermijn van 15, 30, 60 of 90 dagen na de factuurdatum gebruikelijk.
Wanneer verjaart een schuld? Als je een schuld hebt en de schuldeiser laat niks van zich horen, dan verjaart je schuld na een aantal jaren. De verjaringstermijn ligt meestal tussen de vijf en twintig jaar, afhankelijk van het soort schuld.
Wanneer betalingsherinnering versturen? Het verdient aanbeveling om de betalingsherinnering te verzenden 2 dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. U geeft zo een duidelijk signaal af aan uw debiteur dat u vasthoudt aan de betalingstermijn.
De factuur moet worden uitgereikt uiterlijk de 15de dag van de maand volgend op de maand waarin het belastbare feit van de handeling heeft plaatsgevonden.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten aan particulieren verkoopt.
Onder een periodieke betaling valt huur, rente, premie, abonnement, GWL etc. Een schuld hierop verjaart na vijf jaar. Stel dat een premie is gefactureerd op 1 oktober 2021 en deze betaling wordt nooit voldaan. Dan verjaart deze vordering op 1 oktober 2026.
De algemene verjaringstermijn voor facturen is twintig jaar. Een claim op grond van een vonnis verjaart zo na twintig jaar. Een factuur verjaart echter vijf jaar nadat de betalingstermijn is verstreken. Meestal is dat dertig dagen.
De algemene verjaringstermijn voor persoonlijke vorderingen bedraagt tien jaar. De meeste facturen die uw leveranciers of aannemers u sturen, verjaren dan ook na tien jaar (art. 2262bis BW) . Zakelijke vorderingen, zoals een betwisting over de eigendomsrechten op een onroerend goed, verjaren wel pas na 30 jaar.
[wet en recht] Termijn waarbinnen een partij een handeling moet verrichten om zijn of haar rechten veilig te stellen. Met deze wettelijk vastgestelde termijn wordt de wederpartij beschermd: als de partij niet op tijd heeft geprotesteerd vervalt zijn recht.
Met factuurperiode bedoelen we de week of maand waarover de factuur gaat. Deze staat op iedere factuur. Er zijn ook producten (postbus, antwoordnummer) waarbij er geen wekelijkse of maandelijkse facturatie is. Je betaalt dan in één keer abonnementskosten voor een heel jaar (de abonnementsperiode).
U maakt een factuur op voor alle goederen en diensten die u levert aan andere ondernemers. Ook rechtspersonen die geen ondernemer zijn (ook buitenlandse), stuurt u een factuur.
Bespeur je een fout in een verstuurde factuur? Stuur dan zo snel mogelijk een correct exemplaar naar je klant. Als het betaalde bedrag door je vergissing niet klopt, dan mag je een creditnota versturen. Dat betekent echter niet dat je nonchalant mag omspringen met facturen: je bezorgt je klant weer extra werk.
Wanneer jouw debiteur na de aanmaning nog steeds niet heeft betaald, kun je een incassobureau inschakelen. Dit wordt vaak gezien als laatste redmiddel.
Tips bij wanbetalers
Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.
Stap 2: de aanmaning
Het grote verschil met een betalingsherinnering is de toon van de aanmaning. Met andere woorden: een betalingsherinnering is een vriendelijk verzoek, een aanmaning is een sommatie. Je verzoekt een debiteur die in gebreke blijft dringend om aan zijn betalingsverplichting te voldoen.
Voor misdrijven geldt een verjaringstermijn van 6, 12 of 20 jaar. Ernstige misdrijven verjaren niet. Misdrijven waarop een boete staat. Of een gevangenisstraf van maximaal 3 jaar.
Het is mogelijk om de verjaring van een vordering te voorkomen. Dit heet de verjaring “stuiten”. Stuiting vindt plaats door (1) een daad van vervolging, (2) een schriftelijke mededeling of aanmaning, of (3) erkenning door de schuldenaar.
Schulden die zijn ontstaan ná 1 januari 2021. Schulden die vóór 31 december 2020 zijn afbetaald. Schulden die betrekking hebben op uw werkzaamheden vanuit uw rol als werkgever. Schulden en boetes die het gevolg zijn van ernstig misbruik (opzet/grove schuld).