De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
De toegestane maximumsnelheden in Duitsland worden aangegeven door verkeersborden. Er zijn echter maximaal toegestane snelheden die ook zonder verkeersborden gelden. De maximaal toegestane snelheid in Duitsland is 50 km/h binnen de bebouwde kom en 100 km/h buiten de bebouwde kom.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
De Duitse Autobahn. Het walhalla voor ons petrolheads. Een van de weinige plekken ter wereld waar we zo hard mogen rijden als we zelf willen. Natuurlijk is niet iedere sectie Autobahn onbeperkt, maar op de onbeperkte stukken is het heerlijk rijden.
Waarom geen maximumsnelheid Autobahn? Met bijna 13.000 kilometer aan autosnelwegen hebben onze oosterburen na China, Spanje en de Verenigde Staten de meeste kilometers asfalt liggen. Bovendien hebben ze een van de dichtste snelwegnetwerken ter wereld, aangezien het land veel kleiner is dan bijvoorbeeld China of de VS.
Reacties. Op Internet kun je deze kaart downloaden. https://www.83metoo.de/autobahn-ohne-tempolimit Je kunt alle autowegen op deze satellietkaart oproepen waar in Duitsland geen snelheidslimieten zijn en waar je dus zo snel mag rijden als je auto kan. Zolang je banden maar contact met het wegoppervlak houden.
Op sommige stukken van de Autobahn mag je zo hard rijden als je wil. Maar niet lang meer, want Duitsland wil een algemene snelheidslimiet van 130 km/u invoeren. De Autobahn. Een van de enige wegen waar je het gaspedaal nog volledig mag intrappen.
Zoals de autosnelweg heeft een Autobahn ook minimaal 2x2 rijstroken, een middenberm, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen. Het Duitse Autobahn-netwerk is 13.207 kilometer lang (1-1-2021) en het Zwitserse netwerk is 1.646 kilometer lang (1-1-2021).
Binnen de bebouwde kom
16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115. 26-30 km/h: € 180. 31-40 km/h: € 260.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Als er niets staat aangegeven, geldt op de snelwegen in principe een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Als er een andere maximumsnelheid geldt, of als de snelheid op een traject wisselt, wordt dit aangegeven met borden naast of boven de weg.
Sinds 2008 is het voor bestuurders van een gemotoriseerde voertuigen verplicht om over een milieusticker voor Duitsland te beschikken. Deze is verplicht wanneer zij een milieuzone betreden in Duitsland. Zo'n Umweltzone wordt aangeduid met een verkeersbord op de snelweg.
Binnen de Duitse bebouwde kom, geldt dezelfde maximum snelheid als in Nederland: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom mag je in Duitsland sneller, namelijk 100 km/u in plaats van de Nederlandse 80 km/u. Betreft het echter een weg met gescheiden rijbanen of minstens vier rijstroken, dan geldt er geen maximale snelheid.
Nu kun je met een dakkoffer nog wel doorrijden, maar het advies is toch wel om niet harder te gaan dan 130 km/u.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.
Ongevallen op de Autobahn per 100.000 inwoners
In Nederland, waar we slechts 130 mogen rijden, was dit 3,6. De veiligste landen om te rijden zijn Noorwegen (2,0), Zweden (2,5) en Zwitserland (2,7). De gevaarlijkste wegen vind je in Zuid-Afrika met 25 dodelijke gevallen.
Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Duitsland
Deze weten we allemaal. In Duitsland is de maximumsnelheid op veel stukken snelweg zo hoog als je auto kan halen. Het is dan ook het enige land ter wereld waar geen snelheidslimiet bestaat op de snelweg.