Alleen, de accu kan niet goed tegen kou. Hoe kouder het wordt, hoe minder krachtig deze wordt. Ben je gewend dat je op een volle accu precies naar je werk en weer terug kunt, denk er dan aan dat je in de vrieskou tot wel 30% minder ver komt. Neem je (snel)lader dus mee.
Laad de accu niet op als hij erg koud is
Onder de 10 graden gaat het opladen al langzamer. Bij extreme kou kunnen sommige accu's zelfs helemaal niet opladen. Wacht even met opladen als je net een rit hebt gemaakt in de vrieskou. Als de accu weer op een redelijke temperatuur is, kun je hem aan de lader leggen.
Het vriespunt en je fietsaccu
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier (meer) last van.
De energiecellen zijn minder goed bestand tegen de kou, maar zullen weer beter presteren wanneer de temperatuur stijgt. · Langdurige periodes van vorst en kou zijn niet goed voor de batterij. Voor vele fietsaccu-modellen zijn er speciale hoezen te verkrijgen.
Een elektrische fiets kan altijd buiten staan, mits je goed nadenkt over hoe je hem beschermt. Zo is het namelijk wel zo dat een elektrische fiets het niet altijd leuk vind om heel nat te worden en zal je ook met de kou rekening moeten houden.
De accu en kou
Natuurlijk kun je gewoon op je elektrische fiets rijden in de wintermaanden, ook als het vriest. Alleen, de accu kan niet goed tegen kou. Hoe kouder het wordt, hoe minder krachtig deze wordt.
Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis of schuurtje. Kun je er niet voor kiezen om je fiets onder in een schuur te zetten? Dan kun je gebruikmaken van een hoes voor je fiets of accu.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Kan een elektrische fiets tegen de regen? Hoewel je logischerwijze je wenkbrauwen zou fronsen bij de combinatie van elektriciteit en water, moet je er niet mee inzitten als je met je elektrische fiets in de regen komt. Nu is het geen goed idee om er zorgeloos mee het zwembad in te duiken.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Over de invloed van kou op batterijen en accu's
Batterijen en accu's werken minder goed bij lage temperaturen. Daarom merk je bijvoorbeeld dat je telefoon of elektrische fiets het minder goed doet in de winter dan in de zomer.
Lithium accu's
De lader niet aangekoppeld laten, deze heeft geen druppellader functie. De accu mag nooit geladen worden bij temperaturen beneden nul; laden beneden nul kan schade toebrengen aan de Lithium accu. Houdt rekening met het feit dat bij vorst de actieradius wel tot 30% kan verminderen.
Laad de accu nooit op bij temperaturen onder het vriespunt. Sommige accu's hebben zelfs een blokkade waardoor ze niet eens onder 0°C opgeladen kunnen worden. De temperatuur kan overigens ook in een garage onder het vriespunt komen.
Bij normale, droge weersomstandigheden is het geen enkel probleem om uw elektrische fiets buiten te laten staan. Echter raden wij u wel aan om uw afneembare accu altijd los te koppelen van uw e-bike wanneer u deze buiten stalt.
Hoe lang gaat een fietsaccu mee
Helaas gaan e-bike accu's niet voor eeuwig mee. De meeste batterijen hebben een levensduur van ongeveer 5 tot 6 jaar. Daarna zal je de accu goed moeten onderhouden, om dieptelading te voorkomen. Lees ook: welke accu kun je het beste kiezen voor je elektrische fiets.
Het algemene advies is om tussen drie en zes maanden na aanschaf een eerste servicebeurt te laten uitvoeren en daarna tenminste eens per jaar. Maakt u veelvuldig gebruik van uw e-bike? Dan adviseren wij u om onderhoud uit te laten voeren na iedere 2.500 kilometer.
Elektrische fietsen zijn slechter voor het milieu
Volgens Milieu Centraal veroorzaakt een elektrische fiets maar drie procent van de CO₂-uitstoot van een gemiddelde auto. Met een elektrische fiets stoot je, vanwege het opladen van de accu, per kilometer zes gram koolstofdioxide uit en met de gemiddelde auto 202 gram.
Hoeveel kilometer je kan rijden met een elektrische fiets op een volle accu is afhankelijk van een aantal factoren. Zo speelt de kracht die je hebt in je benen een rol en op welke stand je de accu gebruikt. Met een standaard accu kan je tussen de 25 en 100km fietsen.
mét meetrappen is de maximale (voertuig)snelheid 45 km per uur. de elektromotor heeft een vermogen tussen de 250 en 4.000 watt. de fiets is voorzien van een achteruitkijkspiegel. een gele kentekenplaat.
Als je bij een e-bike met rollerbrakes de rem indrukt, duwt de remschoen tegen de 'roller' aan. Dit is een wiel met gekartelde elementen. Door de frictie die ontstaat tussen de remschoen en de gekartelde rollers, komt de fiets tot stilstand.
Zoals al eerder benoemd is een e-bike accu spatwaterdicht. Dus als u fietst tijdens een buitje is dat geen probleem. Maar bij een flinke bui adviseren wij u om te schuilen zodat er geen vocht in uw accu, motor of display kan komen.
Fabrikanten hebben tegenwoordig de plicht om ervoor te zorgen dat een accu spatwaterdicht wordt gemaakt. Dit houdt in dat een fietsaccu moet worden gebruikt bij een normale regenbui. De accu is dus spatwaterdicht, en niet waterdicht.
Een fiets mag niet langer dan 28 dagen ongebruikt op straat staan.In de binnenstad is dat zelfs niet langer dan 7 dagen. Daarna mag de gemeente de fiets verwijderen. De gemeente controleert op ongebruikte fietsen en op fout neergezette fietsen.
Fietsen in de kou betekent dus dat ook de beenspieren aanmerkelijk minder bloed en dus ook minder brandstof en zuurstof krijgen aangevoerd, maar ook het afvoeren van afvalstoffen behoorlijk wordt verminderd. Daarom zal je bij temperaturen rond het vriespunt nooit zo goed kunnen presteren als bij warmer weer.