Je hoort vaak dat elektrische auto's brandgevaarlijker zijn, maar dat blijkt niet te kloppen. Als deze auto's branden, zijn ze wel moeilijker te blussen. Je hoort het wel eens in het nieuws: een elektrische auto die in de brand is gevlogen of zelfs is ontploft.
Elektrische auto's vliegen niet sneller in brand dan gewone auto's, maar als het gebeurt, zijn de gevolgen vaak ernstiger, omdat het vuur in een lithium-ionbatterij moeilijk te blussen is en dagen kan aanhouden.
Een brandende elektrische auto is lastiger te blussen dan een 'gewone' auto. Dat komt door de lithium-accu's. De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen.
Dat komt door de accu's. De afzonderlijke accucellen kunnen oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen, zo schrijft de ANWB. Daardoor kan het na blussen lijken alsof een autobrand uit is, maar in werkelijkheid kan de brand later vanzelf weer aanwakkeren.
Hoge omgevingstemperaturen: Elektrische motoren genereren warmte tijdens hun werking. Als de omgevingstemperatuur al hoog is, kan dit de warmteafvoer bemoeilijken, wat kan leiden tot oververhitting.
De kans dat een elektrische auto in brand vliegt ten opzichte van een benzine- of dieselwagen is dus even groot. Aan boord van het schip zijn ongeveer 3.000 auto's, waarvan 25 elektrische auto's. "De kans lijkt me dus veel groter dat de brand is ontstaan in een conventionele auto", zegt Van Herpen.
Hiernaar is al veel onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat elektrische voertuigen even veilig of veiliger zijn als normale auto's. Bij deze botsproeven behalen hybride en elektrische auto s met 4 en 5 sterren vergelijkbaar goede resultaten als fossiele auto's en zijn daarmee net zo veilig.
Als een elektrische auto eenmaal in brand staat, heeft blussen ook geen zin. "Je moet de batterij koelen." Zelf kun je dan ook niks doen, behalve afstand nemen en de brandweer bellen. "Je moet hem helemaal onderdompelen of in het schuim zetten.
Blussen is een probleem
Het blussen van elektrische auto's is het grootste probleem. Door de aanwezigheid van batterijen in de auto's kan de brand steeds opnieuw worden aangewakkerd. Ook na het blussen moeten de auto's langdurig ondergedompeld worden in speciale containers, om opnieuw ontbranden te voorkomen.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
De productie van een elektrische auto kost net zo veel grondstoffen en CO2 als een normale auto. Maar voor de accu zijn wel meer grondstoffen benodigd. Die grondstoffen worden helaas soms ook nog eens onder mensonterende omstandigheden gewonnen. Ook komt er bij de productie van een accu meer CO2 vrij.
Doordat er tijdens het slepen dus elektriciteit wordt opgewekt, maar de aandrijflijn verder niet actief is, kan er schade aan de elektronica ontstaan. Er zou uiteindelijk zelfs extreme oververhitting kunnen ontstaan, waardoor bepaalde componenten van de auto in brand kunnen vliegen.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors.
Wereldwijd is Nederland een van de koplopers: 1 op de 20 personenauto's rijdt op dit moment elektrisch of hybride. Daarmee stijgt ook het aantal branden dat ontstaat doordat de batterij van een voertuig in brand vliegt. En brandende elektrische auto's zijn lastiger te blussen dan een gewone auto.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Het is altijd moeilijk te achterhalen wat de oorzaak precies is." In beide gevallen komt het op hetzelfde neer: "Een batterij krijgt een te hoge stroom, wordt daardoor te warm, knalt uit elkaar, daar reageren vocht en zuurstof heel snel op, en dan vliegt de batterij in de brand."
Je hoort vaak dat elektrische auto's brandgevaarlijker zijn, maar dat blijkt niet te kloppen. Als deze auto's branden, zijn ze wel moeilijker te blussen. Je hoort het wel eens in het nieuws: een elektrische auto die in de brand is gevlogen of zelfs is ontploft.
Zowel benzine- als elektrische auto's kunnen vlam vatten wanneer ze betrokken zijn bij grote ongelukken, maar het blussen van deze 2 voertuigen verdiend een andere aanpak. Om een brand in de accu van een elektrische auto te kunnen blussen, is namelijk veel water nodig; al gauw zo'n 10.000 liter.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter.
Dankzij de stijve constructie, het lage zwaartepunt en impact bescherming wist de Tesla Model Y de hoogste score van alle geteste auto's onder het protocol voor 2022 te behalen. De Model Y scoorde gemiddeld 92 procent!
Voor de aanleg van een oplaadpunt voor een elektrische auto heeft u toestemming nodig van de vereniging van eigenaren (vve).
Als iedereen morgen elektrisch zou gaan rijden, dan kan ons stroomnet dat inderdaad niet aan. Laat staan dat er voldoende groene energie beschikbaar zou zijn. Voor het opladen van een elektrische auto heb je ontzettend veel stroom nodig.