Dieselmotoren. Pingelen kan enkel bij een mengselmotor optreden, omdat dit type motor werkt met een gecontroleerde verbranding die geïnitieerd wordt door een vonk van de bougie. Zelfontbranding van het gasmengsel betekent dat de verbranding te vroeg gebeurt.
Een motor die pingelt is niks anders dan de brandstof die om de één of andere reden vanzelf ontbrandt. Een motor “pingelt” wanneer de brandstof niet wordt ontstoken door de vonk van de bougie maar op een eerder tijdstip uit zichzelf. Een ander woord voor pingelen is detonatie of kloppen.
Het pingelen van de motor wordt waargenomen als een ratelend en tikkend metaalachtig geluid en is vooral goed hoorbaar bij de lagere motortoeren. Het kan ook bij hogere toeren aanwezig zijn, maar door toename van het motorgeluid is het pingelen dan lastiger waar te nemen.
Om pingelen te voorkomen, kan er ook gekozen worden voor waterinjectie. De geïnjecteerde waterdamp neemt de warmte in de verbrandingsruimte op. De temperatuur, en daarmee dus ook de kans op pingelen, nemen daarbij af.
Dieselklop is het geluid, dat in een dieselmotor ontstaat door te snelle ontbranding van het brandstof-luchtmengsel. Dieselklop hoor je, als de ontbranding van de ingespoten hoeveelheid dieselbrandstof als gevolg van een te grote ontstekingsvertraging te lang op zich laat wachten.
Lees in het laatste geval meer op de pagina “lampje storingsysteem gaat branden“. Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km.
Kapotte verstuivers herken je aan de volgende symptomen: Verminderd vermogen. Hoog brandstofverbruik. Problemen tijdens het starten.
Nagelen ontstaat bij een diesel als de verbranding van de branstof in de cilinders niet goed plaatsvindt en is te vergelijken met pingelen bij benzinemotoren.
De 5in1 octaan booster staat bekend om zijn verbluffende prestaties. Na het toevoegen van de octaan booster, wordt het motorgeluid minder, neemt het vermogen toe en de octaan booster zorgt ook voor minder trillingen. Bij herhaaldelijk gebruik van de 5in1 octaan booster zal ook het verbruik aanzienlijk minder worden.
Gatverstuiver: Gatverstuivers worden toegepast in dieselmotoren met directe brandstofinspuiting. De verstuiver heeft meerdere inspuitopeningen die de brandstof rechtstreeks in de cilinder spuiten. De verbrandingsruimte van deze motoren bevindt zich in de zuigerbodem.
simpel gezegd: Later zetten bevorderd hogere toerentallen ,te laat zorgt voor een matte en krachteloze motor. Vroeger zetten bevorderd de lagere toerentallen ,te vroeg maakt de motor narrig en brommig en zorgt voor veel gevaarlijke warmte.
Het pingelen of ook wel kloppen houdt in dat de benzine of gas zelf ontbrandt. Dit betekend dat niet de bougie de brandstof ontsteekt maar dat dit uit zichzelf ontbrand. De ontbranding gebeurd dan eerder dan gepland is, de zuiger is nog onderweg omhoog maar de ontbranding vind dan al plaats.
Dit is het ontstekingstijdstip, dat vroeg genoeg moet plaatsvinden, zodat de daadwerkelijke verbranding van het brandstof-luchtmengsel op tijd gebeurt. Het aangevoerde brandstof-luchtmengsel heeft in de verbrandingsruimte namelijk enige tijd nodig voor de verbranding.
Nadieselen is de naam voor het fenomeen van een motor die na het uitzetten van het contact toch door blijft lopen. De motor loopt dan vaak onregelmatig wat leidt tot het schudden van de auto. Nadieselen kan tal van oorzaken hebben. Vaak ontstaat dit bijvoorbeeld doordat een brandstof afsluitklep niet goed werkt.
De klopsensor bevindt zich aan de buitenkant van het motorblok. Deze moet bij alle bedrijfstoestanden van de motor kloppende geluiden registreren om motorschade te voorkomen. De klopsensor 'hoort' de mechanische trillingen in het motorblok en zet deze om in elektrische spanningssignalen.
De Octane Boost Pro verhoogt het benzine octaangehalte onmiddellijk van 95 tot 100. De motor kan hierdoor maximale prestaties leveren. Het verhoogt het vermogen van de motor, verlaagt de uitlaattemperatuur en verlaagt het brandstofverbruik.
Het octaangetal van benzine geeft de mate van klopvastheid aan. Er zit overigens helemaal geen octaan in benzine. De klopvastheid van octaan (met een octaangetal van exact 100) is slechts een norm.
Eén 250 milliliter fles JLM Octaan Booster is voldoende om 40 tot 60 liter benzine te behandelen.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
De kosten voor het vervangen van een verstuiver zal gemiddeld op 350 euro liggen. Bij een viercilinder zit je dan qua kosten al snel op 1400 euro. De reden van het prijsverschil is dat per merk en model auto de kosten per verstuiver verschillend zal zijn.
Het gevaar van kapotte verstuivers
Problemen met een verstuiver zijn over het algemeen redelijk onschuldig (en makkelijk te verhelpen door het plaatsen van nieuwe), maar wanneer u te lang door blijft rijden met het probleem kan dit catastrofale gevolgen hebben voor uw motor.
Het is belangrijk om direct naar een garage te gaan, omdat een kapotte verstuiver uiteindelijk kan leiden tot een gescheurde cilinder en een defecte motor. Voor één nieuwe verstuiver betaal je 200 tot 300 euro. Heb je vier cilinders en dus vier nieuwe verstuivers nodig dan ben je tot wel 1.200 euro kwijt.
De kosten kunnen erg variëren, afhankelijk van het type verstuiver, maar voor deze verstuiver uit de Volvo Penta MD11 zijn de kosten zo'n € 120 tot € 150. Volvo Penta vraag z'n 265 euro voor een gereviseerde verstuiver.
Met een brandstofadditief kunt u zelf uw verstuivers reinigen. Dit doet u door een flesje Lindemann Service Cleaner Benzine of Diesel toe te voegen aan de brandstoftank. Het additief zal daarna zelf zijn werking gaan doen. Het reinigt niet alleen de verstuivers, maar het hele brandstofsysteem!