Met een te grote carburateur rij je vooral laagtoerig ook nie echt lekker meer. jou derbi cilindertje kan dat wel aan hoor die zijn daar snel zat voor. Ik kan em maar niet goed afstellen en me bougie gaat er constant aan. Zal misschien niet alleen aan carb liggen maja.
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
Een grotere carburateur heeft alleen zin als jij een ontgrenst spruitstuk en ontgrenst luchtfilter hebt, anders heeft het geen zin inderdaad.
Op een standaard 50cc scooter zit er normaalgezien een 12mm carburateur. Maar er zijn andere maten carburateurs die deze kunnen vervangen als jij van plan bent op te voeren. Wanneer je een andere(grotere) cilinder op jouw blok schuift is het aangeraden een grotere carb te steken.
Onder je originele scooter ligt meestal een 12mm carbu. Bij mij lag er standaard een 16mm onder maar dat verschilt per merk. Als je een snelle 50cc hebt kun je ook beter een 16mm of een 17.5mm nemen.
Standaard zit er volgens mij een 16 mm.
De carburateur in het algemeen
Een carburateur of carburator is een deel van een verbrandingsmotor dat ervoor zorgt dat de brandstof wordt verneveld en met lucht vermengd voordat het aldus ontstane mengsel in de cilinders wordt gezogen. De werking van een carburateur berust op de continuïteitswet.
Door een grotere sproeier te nemen krijgt de cilinder een grotere hoeveel benzine, die heeft hij nodig als er een grotere snelheid mee wordt gehaald omdat je bv een snellere uitlaat hebt. Welke maat sproeier je nodig hebt is natuurlijk moeilijk te bepalen, zeker niet als je weet welke sproeier er überhaupt inzit.
17.5 op een 50cc is zowiezo al groter. Op 70cc DR bijvoorbeeld is 80 ideaal met begrenst luchtfilter. Vergeten erbij te zetten maar heb ook een sproeier 74 of 76 (weet even niet precies welk van de twee) geprobeerd maar deze bleek te klein. Bij het gas opendraaien het welbekende ''bwaapp'' geluid en viel hij weg.
De vorm en de diameter van het sproeiergat bepalen de doorlaat van benzine. Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
standaard is ongeveer sproeier 66... jij hebt 70cc ....
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.
Waarschijnlijk staat het aantal mm wel op de carburateur of een ander nummer, Als je dat hier effe post, kunnen we kijken hoeveel mm het is, ook kun je gewoon een schuifmaat pakken en de diameter van de carburateur inlaat meten. is je brom origineel, dan kun je "fabrieks"gegevens erop naslaan.
Originele Tomos bobines zijn begrenst in toeren tot 10000 toeren en hebben een slechte curve voor het optrekken.
Choke gebruik je bij koude start. Naar beneden klikken is juist aan en als je vervolgens vol gas geeft klikt de choke er af. Verdere aankooptips zijn natuurlijk checken of de motor netjes loopt en geen rare bijgeluiden heeft.
Ongeveer sproeier 56-58.
Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
Sproeier 86 is goed.
De stationair sproeier
Deze sproeiers vinden we meestal op grotere carburateurs. Deze sproeiers doseren alleen de brandstof verneveling tot de 4000 toeren ongeveer daarna zal bijna alleen de hoofdsproeier het overnemen.
Standaart zit er in een AM6 blok sproeier 68.
Persoonlijk vind ik deze richtlijn wel goed: voor 50cc is 9 mm (snor) tot 17,5 mm (snelle brom) geschikt, en voor 65 cc kan je van 15 mm tot 21 mm gaan.
17,5mm carburateur.