het probleem is dus gewoon dat dit niet gebeurd ,een aantal oorzaken zijn een versleten vlotternaald , slechte of vuile vlotterpen (waarmee de vlotter vastzit en scharniert) , lekke vlotter of gewoon dat de vlotter vast zit in de vlotterbak en dus niet omhoog KAN.
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
In dit reservoir zit een drijver – de vlotter – die is verbonden met een klepje in de benzinetoevoer. Doordat de drijver op de benzine blijft drijven, drukt deze het klepje vanzelf dicht als het benzineniveau precies hoog genoeg is gestegen.
Een vlotternaald is een onderdeel van een carburateur. Het onderdeel is een soort sproeier die kan worden afgesloten door een precies passende, beweegbare naald. De naald wordt bewogen via een lip op de vlotter. De vlotter drijft in de brandstof (benzine) in de vlotterkamer.
Vlak achter de hoofdsproeier, iets lager zie je de stationair sproeier. Afstellen van de vlotterhoogte doe je door voorzichtig het messing metaaltje te buigen. Het meten doe je vanaf de zijkant van de carburateur. Daar waar de vlotterbak op de carburateur aangesloten zit.
Al vorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens twee slagen uit. Vervolgens draai je de stationair stel schroef zover in dat de motor rustig loopt.
Wanneer moet een carburateur worden vervangen? Als de motor niet genoeg brandstof krijgt, zal deze haperen of niet meer starten. Je zal dus snel genoeg opmerken dat een carburateur vervangen moet worden. Als dit het geval is, zal de auto naar de garage moeten, want het is een vrij complexe reparatie.
Ultrasoon reinigen carburateurs
Voor het ultrasoon reinigen van CV (motorfiets) carburateurs zijn de kosten (gemiddeld1) : € 30,- per stuk. € 50,- voor een set van 2. € 80,- voor een set van 4.
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten. Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Bij een ultrasoon reiniging wordt de carburatie volledig gedemonteerd. Alle losse onderdelen worden eruit gehaald, zodat alle openingen voor lucht en brandstof vrij zijn. De carburateur gaat 15 min onder een hoogfrequent geluid in een bad met spoelvloeistof, gevolgd door een 2de sessie op laagfrequente trillingen.
Deze stromingen functioneren als een borstel en weken het vuil los Zonder te krassen of te schuren en tot op plaatsen te komen die niet zichtbaar zijn voor het oog of zijn schoon te maken met de hand. Voor het ultrasoon reinigen van carburateurs zijn de kosten: € 35,- per stuk. € 80,- voor een set van 4.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Carburateur en onderdelen van € 3 tot € 39.
Terwijl injectie met enorme precisie de juiste mix van brandstof en lucht samenstelt, zijn carburateurs simpelweg niet precies en dynamisch genoeg. Zelfs wanneer een motor met carburateurs stilstaat komen er nog brandstofdampen vrij, en Moeder Natuur blijkt dat toch niet echt te waarderen.
Een carburateur bestaat in hoofdzaak uit een buis met een vernauwing in het midden. Als de zuiger omlaag gaat om nieuwe lucht aan te zuigen (de aanzuigslag), wordt deze lucht via de carburateur aangezogen. Bij de versmalling in de carburateur gaat de lucht sneller stromen, waardoor de druk lager wordt (venturi-effect).
Als de carburateurs niet synchroon werken, leidt dit tot een vrijloop die niet soepel is, een slechte respons op het gas en levert de motor niet het volle vermogen.
De carburateur bevindt zich op het inlaatspruitstuk van de motor. In de carburateur vindt de toevoer en menging van benzine en lucht plaats.
Als je een gietijzeren 70 cc hebt is het verstandig ook de carburateur te vervangen door een 17.5mm of een 19mm. Als je een race 70cc hebt een 19mm of een 21mm. Je kan zelf wat kijken wat het beste loopt en hoeveel je ervoor over hebt, maar een grote carburateur is automatisch ook meer benzineverbruik.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Opties zijn: Snellere (hetere) nokkenassen: De nokkenassen duwen de kleppen verder en sneller open, hierdoor gaat het PK/koppel omhoog in de hogere toeren. Grotere zuigers: Hierbij boor je de cilinders op naar meer CC waardoor er grotere zuigers gemonteerd passen voor meer kracht.