Een klepschotel die oververhit raakt, verbrandt op den duur.
De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling. Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.
Klepjes verbranden ten gevolge van olielekkage naar de verbrandingsruimte (( de ruimte boven de zuigers)). Hierdoor ontstaat grafietafzetting op meestal de uitlaatklep (en) waardoor deze na verloop van het proces niet meer goed afdicht(en) en derhalve in/verbranden.
Meestal is een monteur een a twee uur bezig. Een monteur kost 55 tot 125 euro per uur. Ga je naar de dealer om de kleppen te stellen dan kun je rekenen op 150 tot 175 euro per uur.
Wanneer dit nodig is, is afhankelijk van het merk en het type motor. Ter illustratie zijn er modellen waarbij de klepspeling elke 10.000 km gecontroleerd moet worden, maar er zijn er ook modellen waarbij de klepspeling pas bij 24.000 km of zelfs 40.000 km voor het eerst gecontroleerd hoeft te worden.
Kleppen stellen is voor een kenner denk 5 minuutjes werk.
De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
De motor van een auto 'ademt' via de cilinders. Vroeger beschikten motoren over twee kleppen per cilinder: één inlaatklep en één uitlaatklep. Om voor een betere toevoer van brandstof en een betere afvoer van uitlaatgassen te zorgen, beschikken de meeste motoren tegenwoordig over vier kleppen per cilinder.
De hydraulische kleppen worden namelijk door de oliedruk aangestuurd. Wanneer hydraulische kleppen beginnen te tikken wordt geadviseerd om allereerst het oliepeil te controleren. Is dit in orde, kan het probleem in (vervuiling van) de klepstoters zitten. Vaak is vervangen dan de oplossing, maar dat is vrij kostbaar.
Wanneer bij een auto achter de typenaam 8V, 12V, 16V of 24V staat, wil dat zeggen dat de motor over achtereenvolgens 8, 12, 16 of 24 kleppen beschikt. De 'V' staat in deze afkorting voor 'valve' en dat betekent in het Nederlanders 'klep'. De kleppen van een motor zijn onder te verdelen in in- en uitlaatkleppen.
Het natrium in de klep wordt constant heen-en-weer geslingerd en transporteert daarmee de warmte. Het natrium neemt de warmte op van de klepschotel en geeft het af aan de klepsteel. Met natrium gevulde kleppen kun je ten op zichte van niet-natrium gevulde kleppen een temperatuurdaling krijgen van 80 tot 100 graden.
De kleppen van een dieselmotor moet doorgaan vaker worden gecontroleerd en gesteld worden dan kleppen van een benzinemotor. Wanneer moeten de kleppen gesteld worden. Het is het beste om bij een dieselmotor zeker eens per jaar de klepspeling te controleren en indien nodig deze af te stellen.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Hiervoor is slijppasta in de handel. Deze pasta wordt op de klep of zitting aangebracht. De klep wordt met een speciaal hulpgereedschap geroteerd waarbij steeds een beetje slijppasta tussen klep en zitting gebracht moet worden. Het is aan te bevelen de klepsteen een beetje te oliën zodat deze makkelijk ronddraait.
Als de scooter een tikkend geluid maakt, of wanneer de scooter sist, ploft of knalt moet u mogelijk de scooter kleppen laten nakijken. Ook het moeilijk starten van de scooter, of vermogensverlies kan een gevolg zijn van problemen met de kleppen.
Een klepveer is een veer die wordt gebruikt om een klep van een verbrandingsmotor te sluiten.
Bij een vergelijkbaar vermogen moet je de 16v motor dus meer op toeren rijden dan een 8v, maar in de praktijk heeft een 16v motor vaak meer vermogen dan een 8v.
Draai de motor een hele omwenteling verder (360º) op de krukas en stel dan de kleppen van die cylinder, en gebruik dezelfde techniek voor de overige. Het kan sneller maar deze methode geeft je de zekerheid dat bijde kleppen van die cylinder niet open kunnen staan.
Zwevend' betekent: in de lucht hangend. Wat doet het? - een stelsel van twee tegengesteld gewonden klepveren. Als er sprake is van zwevende kleppen, staan er kleppen halfopen als ze gesloten zouden moeten zijn.
Het voordeel van klepoverlap is dat de snelheid van de binnenstromende lucht verhoogd wordt bij het openen van de inlaatklep, wat resulteert in een hogere vullingsgraad.
Waarom moet men de klepspeling afstellen. De kleppen en alle onderdelen van het bedieningsmechanisme zetten uit zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt, dus er moet altijd ruimte tussen het bedieningsmechanisme zitten. Een andere reden voor klepspeling is slijtage.
De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
Hydraulische klepstoters drukken door de aanwezige oliedruk de klepstoters zonder tussenkomst van andere onderdelen direct op de kleppen. Door de doorlaat van de kleppen wisselt deze druk waardoor de afstand bij het openen van de in en uitlaatkleppen aangepast word.