Dit betreft met name gevallen als bedoeld in artikel 165 Gemeentewet, op basis waarvan het college van burgemeester en wethouders bevoegdheden kan delegeren aan een bestuurscommissie of het dagelijks bestuur van een deelraad.
1. De burgemeester kan een in de gemeente dienstdoende ambtenaar van politie machtigen in zijn naam besluiten te nemen of andere handelingen te verrichten. 2. Geen machtiging wordt verleend tot het nemen van besluiten ingevolge de artikelen 151b, 154a, 172, 172a, 172b, 174, tweede lid, en 174a tot en met 176a.
Taken burgemeesters
De burgemeester zorgt voor een goed verloop van de vergaderingen van de gemeenteraad. De burgemeester is zelf geen lid van de gemeenteraad en mag dus niet stemmen of onderwerpen inbrengen. Wel mag de burgemeester tijdens de vergadering deelnemen aan de overleggen (ook wel beraadslagingen genoemd).
Oplegging van boeten
Er zijn strafrechtelijke en bestuurlijke boeten. Een burgemeester is niet bevoegd strafrechtelijke boeten op te leggen. Een bestuurlijke boete mag worden opgelegd op grond van de wet (art. 5:46, lid 1 Awb).
Mandaat is de bevoegdheid om in naam van een ander te handelen, maar zonder de daarbij horende verantwoordelijkheid. Bij mandateren worden geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Delegeren daarentegen betekent wel het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid.
de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders bevoegd zijn toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 Awb aan te wijzen die met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettig voorschrift zijn belast; besluiten; I.
De bevoegdheden van de burgemeester zijn divers. Als vertegenwoordiger van de regering is hij belast met de uitvoering van de wetten, decreten, verordeningen en besluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij dit uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.
Taken wethouders
Iedere wethouder heeft zijn eigen taakgebied, bijvoorbeeld onderwijs of financiën. De wethouder komt op voor de belangen van zijn taakgebied. Wethouders hebben hierover overleg met ambtenaren van het Rijk en de provincie. Ze hebben ook gesprekken met bewoners, bedrijven en organisaties.
In Nederland wordt de burgemeester feitelijk door de gemeenteraad gekozen (voorgedragen), na een zorgvuldige selectieprocedure waarbij ook de commissaris van de Koning een belangrijke rol vervuld. De 'Kroon' (de Koning én de verantwoordelijke minister van BZK) benoemt uiteindelijk de burgemeester.
Aan het hoofd van de gemeentelijke organisatie staat de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris heeft de leiding over de ambtenaren en vormt de verbinding tussen het college van B en W en het ambtelijk apparaat.
Het gemiddelde loon binnen de sector Overheid & Semi-overheid ligt op € 4.264 bruto per maand. Het minimale of startsalaris begint bij € 886 en het maximale loon is € 21.000 bruto per maand.
Een gemeenteraad is het gekozen vertegenwoordigende lichaam in de gemeente en daarvan tevens het hoogste bestuurlijke orgaan. De raad stelt het beleid van de gemeente vast en controleert het dagelijks bestuur: het college van burgemeester en wethouders.
Indien sprake is van een verstoorde verhouding tussen de burgemeester en de raad, kan de raad, door tussenkomst van de commissaris van de Koning, een aanbeveling tot ontslag zenden aan Onze Minister.
Politieke ambtsdragers zijn de mensen die het land, de provincies, waterschappen en gemeenten besturen. Denk aan ministers, burgemeesters, wethouders en gedeputeerden van provincies. Politieke ambtsdragers zijn geen 'gewone' werknemers of ambtenaren. Voor hen gelden daarom soms aparte regels.
Een burgemeester wordt in Nederland door de Kroon benoemd, nadat het kabinet met de benoeming heeft ingestemd op grond van een voordracht door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gebaseerd op een aanbeveling van de gemeenteraad van de bewuste gemeente.
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om:
Dat zijn gemeentelijke regels waaraan alle burgers zich dienen te houden. de begroting en jaarrekening vast te stellen en de hoogte van gemeentelijke tarieven en belastingen te bepalen.
In 2015 werd het Zelfstandig Bestuursorgaan CFW toegevoegd aan de ILT. Onder de Nederlandse rijksoverheid valt ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Er is een afstemmingsprotocol tussen de twee. De ILT heeft een Inlichtingen- en Opsporingsdienst (ILT-IOD).
Als werkgever of manager van een afdeling heb je er ongetwijfeld mee te maken: het delegeren van taken. Delegeren is het overdragen van bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Het is belangrijk om dit te doen zodat jij zelf tijd over houdt voor de belangrijkere zaken.
Delegeren is niet hetzelfde als afschuiven
Veel leidinggevenden denken dat ze delegeren, maar doen in feite aan 'afschuiven'. Na een korte, bondige uitleg mag de medewerker ergens mee aan de slag en wordt daarmee in feite in het diepe gegooid.
Delegeren is het overdragen van bevoegdheden, d.w.z. taken, activiteiten en middelen maar ook vaak de verantwoordelijkheid, naar een ander in of buiten de eigen organisatie. Wel blijf je meestal eindverantwoordelijke (dat wordt vaak vergeten; als het mis gaat moet je ook achter je medewerkers kunnen blijven staan).
Delegeren is voor veel leidinggevenden vooral moeilijk omdat het een proces is dat zich enerzijds tussen eigen oren afspeelt, maar dat ook anderzijds zich afspeelt tussen de oren van jouw medewerkers. Het gaat verder dan alleen maar vaardigheden.
Delegerend leiderschap
Een delegerende leider draagt bevoegdheden en verantwoordelijkheden vooral over aan de vrijwilligers of medewerkers. Zij zijn bereid tot en capabel voor de uitvoering van hun taken, en putten energie uit hun zelfstandigheid.