Een historisch uittreksel is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) met daarop een overzicht van alle adressen in Nederland waar u hebt gewoond. U kunt het uittreksel aanvragen in de gemeente waar u nu ingeschreven staat.
Met welke gegevens sta ik ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP)? U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.
Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.
Vraag een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) aan bij de gemeente. Aanvragen kan online via DigiD. U ontvangt het uittreksel dan per post. Bedrijven bieden aan om tegen extra betaling via hun website een uittreksel aan te vragen.
Wilt u uw eigen persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen zien? Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u geregistreerd staat in de BRP. U kunt dit ook voor uw kinderen zien. Hiervoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD.
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 23,70. Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard. bij een Stadsloket: het is de bedoeling dat u betaalt met uw pinpas of creditcard.
Als u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur doet, dan versturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen. De post doet er ongeveer 48 uur over, maar soms langer. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, gaat het uittreksel na het weekend op de post. Het uittreksel kost in € 23,70.
Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. De gemeente geeft geen informatie over particulieren.
De Basisregistratie Personen (BRP) is een databank met persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. Het gaat om gegevens als naam, burgerservicenummer (BSN), geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en adres.
Woonhistorie (vanaf 1-10-1994)
Op dit uittreksel staan de adressen vermeld waar u heeft gewoond vanaf 1 oktober 1994. Dit is de datum waarop uw gegevens elektronisch worden bijgehouden.
Hoe lang duurt het? Als u de aanvraag op een werkdag vóór 12.00 uur doet, dan versturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen.De post doet er ongeveer 48 uur over, maar soms langer. Bij een aanvraag op vrijdagmiddag (na 12.00 uur), zaterdag of zondag, gaat het uittreksel na het weekend op de post.
Het uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Er bestaan ook uittreksels BRP met meer gegevens dan het standaarduittreksel. Bijvoorbeeld met vorige woonadressen of nationaliteit.
Staat u juist geregistreerd in de BRP? U kunt uw eigen adresregistratie controleren via MijnOverheid. Hiervoor moet u gebruik maken van DigiD. Een wijziging kunt u doorgeven aan de gemeente waar u woont.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Hoe het adresonderzoek werkt
De gemeente onderzoekt een adres als er twijfel is over het adres van personen. Bijvoorbeeld als u post krijgt van oude bewoners. Of iemand heeft een briefadres op uw adres, maar u kunt die persoon niet meer bereiken.
Je kan je partner laten schrappen.Je moet bij de gemeente een verklaring afleggen dat je ex-partner niet meer op je adres woont. De gemeente start een onderzoek voor ze je ex-partner schrapt. De wijkagent komt bij je langs om te controleren of je ex-partner inderdaad niet meer bij je woont.
Het college van burgemeester en wethouders start een adresonderzoek als er twijfel bestaat over de juistheid van het adres van een ingezetene zoals dat in de BRP staat geregistreerd. Het onderzoek dat volgt is een onderzoek naar de verblijfplaats van de betrokken persoon.
U vraagt het uittreksel aan bij uw gemeente. Een uittreksel BRP is hetzelfde als een uittreksel GBA, uittreksel bevolkingsregister of uittreksel persoonsregister. De meeste uittreksels kunt u online en per post aanvragen. Sommige alleen per post of aan de balie.
Ja, u mag voor iemand anders een uittreksel aanvragen en ophalen. Zo vraagt u een uittreksel uit de basisregistratie personen aan voor een ander: Maak een afspraak bij de gemeente waarin u ingeschreven staat.
De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten (niet-ingezetenen). Personen die korter dan 4 maanden in Nederland wonen kunnen ook als niet-ingezetenen in de BRP staan.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
Wat moet u weten
U kunt ook voor iemand anders een uittreksel BRP aanvragen. U heeft dan schriftelijke toestemming nodig. Dit is niet nodig als u als ouder een uittreksel aanvraagt voor een thuiswonend kind tot en met 15 jaar.
Als je de aanvraag online doet, wordt het uittreksel binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. Als je het uittreksel nodig hebt in het buitenland, kun je een internationaal model aanvragen. Op internet vind je verschillende aanbieders om online je uittreksel BRP aan te vragen.