Wanneer een voorruit gescheurd is kan deze niet helemaal kapot springen zoals veel mensen denken, maar dat neemt niet weg dat deze vervangen dient te worden.
Een gebarsten autoruit is ontzettend gevaarlijk!
Een gelijmde voorruit is namelijk van groot belang voor de stijfheid van het chassis en dat is medebepalend voor de veiligheid. Het is echter niet zo dat uw voorruit spontaan aan stukken scheurt wanneer u een scheurtje of ster heeft.
Veel mensen krijgen plotseling last van een barst in hun ruit.Een veelvoorkomende oorzaak hiervoor is een thermische breuk. Thermische breuken komen met name in de herfst, winter en lente voor. Dit komt doordat de zonkracht vaak sterk is, maar de buitenlucht koud.
Glas en metaal reageren op extreme temperaturen. Daarom zijn kleine beschadigingen in voorruiten extra gevoelig bij warm zomerweer of vriesweer. Ze kunnen scheuren onder invloed van de temperatuurverschillen in de glaslagen.
Er hoeft maar een steentje tegen uw ruit op te spatten en er kan een barstje ontstaan. Wettelijk is het toegestaan met een barst in uw voorruit de weg op te gaan. Maar, is de barst zodanig dat uw zicht wordt beperkt en is de schade meer dan 20 millimeter groot, dan is het verboden om door te rijden.
Een scheur in de voorruit is toegstaan, mits deze geen vertakking heeft in het gezichtsveld. Vertakkingen die binnen een straal van 20 mm passen, worden niet afgekeurd.
Heb je een flinke barst in je ruit of is de zijruit of achterruit beschadigd? Dan moet je de autoruit laten vervangen. Herstel is dan namelijk niet meer mogelijk. Met een grote ruitschade is je zicht tijdens het rijden bovendien beperkt.
In de basis gaat het om brute kracht vanuit een slaande beweging die het glas breekt. Klinkt simpel: als je maar hard genoeg slaat breekt de ruit vanzelf.
Ter indicatie, een voorruit zonder sensoren en verwarming vervangen bij een kleine stadsauto is ongeveer € 400 en een voorruit vervangen met verwarming, maar zonder sensoren bij een middenklasser ligt tussen de € 400 en € 700.
Deze ontstaan vaak door temperatuurverschillen, door een fout in de constructie van de ruit of verkeerde montage. Hierdoor komen er spanningen in het glas waardoor deze barst. Deze barsten worden ook wel stress- floater- of long crack genoemd. Bij een barst moeten we altijd de hele voorruit vervangen.
Temperatuurschommelingen
Een flinke daling 's nachts en dan een snelle stijging rond het middaguur kan ervoor zorgen dat het glas uitzet en krimpt, wat resulteert in scheuren . Uw auto in de open lucht parkeren op een koude nacht en dan de verwarming aanzetten om de autoruiten te ontdooien kan een scheur veroorzaken.
Dat het glas zomaar spontaan breekt, is dus slechts schijn. Een stoot hoeft overigens niet meteen genoeg te zijn om glas te doen breken, maar het zorgt wel voor onrust in het glas. Glas heeft een bepaalde spanning, maar die kan tot ontlading komen. Gelukkig blijft de spanning van glas niet eeuwig verstoord.
Een thermische breuk is een barst in het raam die spontaan ontstaat door temperatuurverschillen in het oppervlak van het glas. Wanneer er een temperatuurverschil ontstaat van meer dan 30° C, kan een ruit op een bijzondere manier breken. Dit noemt men een thermische breuk.
Er kan aanzienlijke spanning ontstaan rond chips, scheuren of andere onvolkomenheden in de randen van een gehard glazen raam. Na verloop van tijd kunnen omgevingsstressoren zoals temperatuur, wind en trillingen van de weg die glasonvolkomenheden nog meer onder druk zetten, wat spontane breuk veroorzaakt .
nikkelsulfide (NiS) deeltjes in gehard glas kunnen spontane glasbreuk veroorzaken. Bij het produceren van glas is het onvermijdelijk dat sulfide en nikkel deeltjes in de glasmassa terecht komen. Ze kunnen nikkelsulfide (NiS) deeltjes vormen die deel uitmaken van het geproduceerde glas.
Koud weer kan ervoor zorgen dat uw voorruit breekt als deze op enigerlei wijze is gechipt, gebarsten of gebroken door de extreme temperatuurverandering . Naarmate de temperatuur daalt, zal het voorruitglas krimpen of kleiner worden. Als er een barst is, zal deze krimp ervoor zorgen dat het groeit.
Doorrijden met een scheur in je voorruit is in de meeste gevallen daarom niet verstandig. Het kan je zelfs een flinke boete opleveren. Doorrijden met een kleine barst buiten je gezichtsveld kan wel, maar doe dat zeker niet te lang. Het is vaak niet meer dan een kwestie van tijd voordat de barst groter wordt.
De kwaliteit van het herstel of vervanging en de service van de twee grootste ruithersteller (Carglass en Autotaalglas) is bij beiden goed. Als u uw ruit laat herstellen of vervangen door één van beide organisaties kan dit in hun werkplaats of op een door u gewenste locatie (thuis, op het werk, etc).
In het directe gezichtsveld (vak van 40 cm bij 40 cm recht voor de chauffeur) zijn enkelvoudige scheuren, ongeacht hun lengte, toegestaan. Dat geldt ook voor oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer is dan 8 mm.
Dat voorruiten zo kwetsbaar zijn voor beschadiging heeft te maken met de plek ervan: steentjes en andere voorwerpen kunnen van onder de wielen van voor- en tegenliggers opspringen; takken van bomen kunnen eveneens krassen in het glas kerven; sterretjes en barsten kunnen ook door hagel veroorzaakt worden.
3 tot 5x keer sterker dan standaard glas
Doordat het glas van autoruiten tegenwoordig extra gehard wordt (wat gebruikelijk is bij alle modellen die nu van de lopende band rollen) is het zelfs 3 tot 5 keer sterker dan standaard glas. Mocht het toch breken, dan barst het in talloze kleine, niet-scherpe stukjes uiteen.
Een ruitvervanging duurt ongeveer 2 uur (inclusief 60 min.droogtijd), afhankelijk van het merk en model van jouw auto en het type ruit. Hoe/waar ben ik verzekerd? Carglass® werkt samen met vrijwel alle verzekerings- en leasemaatschappijen in Nederland.
Bij ruitschade gaat het om schade aan de ruit zelf én gevolgschade door ruitscherven. Ruitschade is niet gedekt met een WA-verzekering. Maar meestal kun je ruitschade wel zonder gevolgen claimen op de beperkt cascodekking (WA+-verzekering).
Epoxy wordt beschouwd als het meest effectief bij het repareren van een glasbarst dankzij de tweedelige hars en uithardingsoplossing, maar eenvoudigere methoden zoals plastic, nylon, tape en polijstmiddel kunnen u ook helpen. Bij grote barsten wilt u het raam volledig vervangen.
Ruitschade aan je auto? Ruitschade wordt vaak alleen vergoed als je een autoverzekering hebt met een Beperkt Casco of Volledig Casco (All risk) dekking hebt. Daarnaast hanteren verzekeraars soms een eigen risico bij een reparatie of vervanging van de autoruit. Dit is per autoverzekeraar verschillend.