Wat is de doelgroep van TikTok? De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment.
De grootste doelgroep is tussen de 13 en 18 jaar; een vrij jonge doelgroep dus. In 2021 had TikTok 1,7 miljoen gebruikers in Nederland.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
In de leeftijdscategorie 15 t/m 19 zitten ook een hoop gebruikers, net als bij de groep 40+. Meer vrouwen dan mannen gebruiken TikTok. Men gebruikt het voor dansen, playbacken, zingen of humoristische content en ook challanges.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Doelgroepbepaling richt zich op de specifieke wensen en overeenkomsten van potentiële of bestaande klanten. Als je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier je product of dienst op aanpassen.
Betekenis: Doelgroep
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
Waarom is TikTok zo verslavend? Het is niet gek dat jongeren zoveel tijd doorbrengen op TikTok; de app is namelijk razend verslavend. Dit komt omdat het algoritme zo is ingesteld dat TikTok precies weet in wat voor filmpjes het kind geïnteresseerd is en wat hij grappig vindt.
Kinderen gebruiken TikTok als een manier om met hun vrienden in contact te komen en om creatief bezig te zijn. Je kunt je er urenlang mee vermaken, maar het brengt ook een aantal risico's en problemen met zich mee; vooral op het gebied van veiligheid.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Gebruikers filmen zichzelf of anderen terwijl ze dansen, zingen of playbacken. Je kunt de gemaakte TikTok video's bewerken met een filter of met veel andere elementen. Andere gebruikers kunnen de TikTok filmpjes liken, delen en erop reageren. De video's zijn ook makkelijk op andere social media te delen.
YouTube heeft een maandelijks online bereik van bijna 12 miljoen Nederlanders en weet iedere leeftijdscategorie te voorzien van content. Van jong tot oud, we kijken vrijwel allemaal YouTube. YouTube.com genereert per maand meer dan 330 miljoen Nederlandse bezoeken.
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Er zit een grote rechtszaak op TikTok te wachten die wel eens het einde van de populaire app zou kunnen zijn. Verschillende grote muziekbedrijven willen de app aanklagen voor het schenden van auteursrechten. Je kan op TikTok dansen op duizenden verschillende liedjes. Waarom kan ik geen zip bestanden openen?
Van de 15- tot 19-jarigen zit 42 procent inmiddels dagelijks op TikTok. De groei van TikTok in de groep tussen 20 en 39 jaar werd volgens Newcom versterkt door de coronamaatregelen. "Ze konden minder uitgaan, er waren minder studentenfeesten en festivals, en studeren op locatie kon vaak niet.
Als je de app TikTok downloadt en een account aanmaakt, staan alle privacy instellingen gewoon openbaar. Dit betekent dat eigenlijk iedereen al jouw video's kan zien, maar ook je naam, volgers en soms zelfs waar je woonadres. Verder is het soms moeilijk voor kinderen om mensen met verkeerde intenties te herkennen.
Ouders moeten uiteindelijk in de app voor hun kinderen kunnen instellen dat ze ongeschikte video's niet meer kunnen zien. TikTok ontwikkelt hiervoor een systeem om bepaalde soorten content te herkennen en de toegang ertoe te beperken voor minderjarigen.
SWYP is de volwassen versie van TikTok.
Om een doelgroep vast te stellen moet je kijken naar kenmerkende eigenschappen. Denk aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, etc. Zodra je dat hebt gedefinieerd, heb je een duidelijk herkenbare doelgroep.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.
Zo worden 'doelgroeptypen' (waaronder vergelijkbare, aangepaste, in-market- en affiniteitsdoelgroepen) nu 'doelgroepsegmenten' genoemd en is 'remarketing' nu 'uw gegevens'. Meer informatie over de updates van termen en woordgroepen in doelgroepen.