Wanneer uw accu voor het laden is bijgevuld, , of te hoog is bijgevuld, kan de accu gaan “overkoken”. Tijdens het laden komt er zuur vrij uit het binnenste van de batterijcellen.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
De laadstroom
Een vuistregel voor Gel en AGM accu's zegt dat de minimale laadstroom 15 tot 25 % van de accucapaciteit moet zijn. Tijdens het laden wordt meestal ook de aangesloten apparatuur gevoed, het stroomverbruik van deze apparatuur wordt bij de genoemde 15-25 % opgeteld.
Met wat voor soort accu heb je te maken
Zo mag een lithium accu vaak voor bijna 100% ontladen worden. De meeste loodaccu's die op deze site zijn aangeboden mogen voor 75-80% ontladen worden. Startaccu's die in een auto zitten mogen soms maar voor 20-30% ontladen worden.
Bij een té diepe ontlading heeft de gebruiker meer van de accu gevraagd dan waar deze op ontworpen is. Een accu die te diep ontladen is, kan meestal geheel worden afgeschreven.Deze zal niet meer herstellen en is dus voortaan niet meer in staat de benodigde stroom te leveren.
Gevolgen van een te zware lader
Wanneer je een accu oplaad met te veel stroom, zal er een probleem ontstaan in de accu. De inhoud van de accu gaat koken omdat de warmte niet weg kan. De accu komt dan soms zelf helemaal bol te staan. De loodaccu gaat hier ook kapot van.
Tip 1: percentage accu tussen 20 en 80%.
Dit komt door de chemische structuur: wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, moet de batterij harder werken om degeneratie tegen te gaan. Auto opladen tot 90% zinvol? Dit is niet ideaal maar beter dan de volle 100%.
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Batterijen en accu's leveren een gelijkspanning. Bij batterijen en accu's stromen de elektronen dus altijd één richting in. Afhankelijk van het apparaat waar de batterij stroom voor levert kan de stroomsterkte groter of minder groot worden. Echter blijft de richting van de stroom altijd gelijk.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Je telefoon is slim genoeg om geen stroom meer door te laten als de accu vol zit, dus er is geen kans op gevaar door 'overladen', maar een volledig volle batterij staat wel meer onder druk. Toch zijn de batterijen zodanig verbeterd dat het hier ook stiekem niet heel veel uitmaakt. Geen zorgen dus.
Acculaden met een lineaire acculader
Deze laden recht-toe-recht-aan, maar controleren niet of, laat staan wanneer de accu volgeladen is. Tenzij je zelf tijdig en handmatig ingrijpt, gaat het oplaadproces dan door, terwijl dit niet meer nodig is. Dit is nadelig voor de batterij en de levensduur ervan.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Om de afname van de capaciteit te compenseren is het belangrijk om de accu rustig af te laten koelen. Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer.
Tijdens het snelladen blijf je in principe in de buurt van de auto omdat je snel weer weg kunt. Je kunt ook in je auto blijven zitten en even wat ontspannen of werken.
Vermijd snel opladen als het niet nodig is
Snel opladen kan handig zijn als je snel wat extra batterijvermogen nodig hebt, maar als je de tijd hebt, is langzaam opladen vaak beter voor de batterij. Onthoud dat de batterijprestaties na verloop van tijd sowieso zullen afnemen, ongeacht hoe je de telefoon oplaadt.
Als een accu explodeert tijdens het starten is dat meestal het gevolg van een te laag elektrolytniveau, door verkeerd laden en/of gebrekkig onderhoud.
Hoe lang kan een auto stilstaan accu
Dit is aan te raden rond de 3 weken stil staan, vanaf dit moment krijgt een autoaccu namelijk meestal schade.
Om de levensduur te waarborgen, is het raadzaam om je huishoudaccu niet dieper te ontladen dan 50%. Bij 50% ontlading is de levensduur van een AGM accu ongeveer 600 laadcycli. Bij 80% ontlading zal de levensduur verkorten naar 400 laadcycli. Deze accu's zijn gemaakt om dieper te kunnen ontladen dan loodzuur accu's.
Als de motor uitstaat, moet de accuspanning groter zijn dan 12 volt. Met het contact aan en draaiende motor zou het rond de 14V moeten zijn. En als je geen voltmeter hebt of niet onder de motorkap wilt kruipen, kun je spanningsmeters vinden die je op de aansteker kunt aansluiten en zo de spanning van je accu meten.