Diesel is een mengsel van diverse stoffen, waardoor het niet op één temperatuur bevriest. Diesel begint eerst te vlokken (Cloud Point), naarmate de diesel verder afkoelt ontstaan er meer vlokken en tot slot bevriest het (CFPP). Hierdoor raakt de brandstoffilter verzadigd en verstopt.
De brandstof begint vanaf -7 graden celcius al licht te kristalliseren. Additieven en filter voorkomen daarbij echte problemen maar werken tot iets onder -20 graden.
Heeft u toch bevroren diesel, dan zit er niets anders op dan wachten tot de diesel ontdooit. Vervang het brandstoffilter en verwarm bevroren leidingen met b.v. een warmeluchtblazer. Is de diesel eenmaal ontdooit, dan kunt u deze zonder problemen nog gebruiken.
Benzine heeft niet het zogenaamde vriespunt. Hetzelfde idee geldt voor kaarsvet en diesel. In plaats daarvan heeft benzine een vries bereik. Terwijl de temperatuur afneemt, verandert benzine geleidelijk.
Gewone zomerdiesel werkt vaak nog onder mild-winterse omstandigheden tot -20 °C. Winterdiesel werkt bij lagere temperaturen dan normaal. Een filterverwarming voorkomt echter niet dat de diesel al in de leidingen of tank kristalliseert.
Koude motor
Een van de redenen waarom een auto in de kou onzuiniger is, is dat hij na de start langer rijk loopt. Dat houdt in dat er in het inlaattraject meer brandstof per hoeveelheid lucht wordt aangeleverd.
Hoe hoger de toeren – tot op zekere hoogte – hoe hoger het verbruik. Dat betekent niet dat je met te lage toeren moet rijden. Je rijdt het meest zuinig bij toerentallen tussen de 2.000 en 2.500 (benzine) en tussen de 1.500 en 2.000 (diesel).
Bij het absolute nulpunt zijn alle stoffen vast. Voor elke stof kun je het vriespunt en kookpunt opzoeken. Toegevoegd na 23 uur: Ik word terecht gecorrigeerd dat helium zelfs rond het absolute nulpunt bij een normale druk nog vloeibaar is.
Als de temperatuur van uw olijfolie tot onder + 14ºC daalt, zal het beginnen te "bevriezen". Olijfolie bestaat namelijk uit ongeveer 27 verschillende stammen van oliezuur, elk met een eigen vriestemperatuur. Dus tussen + 9 ° C en + 14ºC kunnen er bewolkt patronen te zien zijn in uw olijfolie.
Geen petroleum of benzine bijmengen
Voeg geen petroleum of benzine toe aan de diesel. Dit vermindert het vlampunt, de viscositeit en de smerende werking van de diesel. De kans is zeer groot dat dit tot motorschades leidt.
Het proces is nu alleen nog nodig bij vorst. Een paar seconden stationair draaien is genoeg en dan kan de reis normaal beginnen. Maar de temperatuur van de olie duurt veel langer dan die van het koelwater en dus duurt het tot 20 kilometer voordat de olie zijn bedrijfstemperatuur bereikt.
Een bougie voor een dieselmotor bestaat uit hard, koolstofhoudend staal. Hij wordt met elektrische spanning tot gloeien gebracht. Wanneer het injectiesysteem het diesel-luchtmengsel in de verbrandingskamer spuit, ontbrandt dit al bij lage motortemperatuur. Het opwarmproces duurt 5 – 30 seconden.
Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
Benzine heeft een vriespunt van rond de -50. Op dat punt bevriest benzine dus wel.
Er bestaan verschillende gradaties vorst: lichte vorst (-0,1/-5,0 graden), matige vorst (-5.1/-10,0 graden), strenge vorst (-10,1/-15.0 graden)
De houdbaarheid van de meeste oliën is zes tot twaalf maanden. Geopende flessen zijn iets minder lang houdbaar dan dichte. Laat, om kwaliteitsverlies te voorkomen, een oliefles niet te lang in het licht laten staan.
LPG is een mengeling van butaan en propaan. Butaan kan 'bevriezen' zodat dit onbruikbaar wordt bij vriesweer. Propaan daarentegen is bestand tot -42 graden. In LPG zit ook wat olie en juist deze olie kan uw gasbrander nadelig beïnvloeden zodat die niet meer zal werken.
Water heeft een vriespunt van 0° graden Celsius. Dat houdt in dat bij een temperatuur van 0° graden Celsius of lager, water gaat bevriezen en dus ijs wordt. Het vriespunt van alcohol is daarentegen -114° graden Celsius.
Bij extreem lage buitentemperaturen of een zeer groot gasgebruik kan een gasfles bevriezen. Dat is een volkomen normaal fenomeen. Het is niet het gas in de gasfles wat bevriest, maar condens op de buitenkant van de fles tot waar de vloeistof in de fles zit. Vloeibaar gas heeft warmte nodig om gasvormig te worden.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Stap 1: Vul uw kenteken in en druk op 'kenteken checken'. Stap 2: Scroll naar 'motor & milieu'. Stap 3: Vervolgens ziet u onder andere het energielabel en hoeveel het verbruik van uw auto is, namelijk hoeveel liter brandstof uw auto verbruikt per 100 kilometer.
De benzinevariant zal grofweg 1:15 rijden (met één liter benzine rijd je 15 kilometer); de dieselvariant ongeveer 1:20. Het brandstofverbruik is uiteraard van het model, de leeftijd van de auto en je rijstijl.
Benzine (Europese aanduiding: E10 en E5)
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto.