Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden. Ze hebben het idee dat regen het wegdek spekglad maakt waardoor motorrijden minder leuk is. Op zich valt dat best mee; een gemiddelde motorband heeft in de regen nog steeds 70% van de grip die de band zou hebben bij droog weer.
Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen. Er kan roest ontstaan en elektronica kan beschadigen.
En water in je motor kan grote gevolgen hebben. De motor 'perst' normaal de opgezogen lucht ook samen, maar het water kan hij niet verwerken. Daarmee kan de motor behoorlijk beschadigd raken. En ook de stuurbekrachtiging en de dynamo kunnen uitvallen.
Draag goede regenkleding of waterdichte kleding zodat je droog blijft; Zorg voor goede zichtbaarheid, draag een opvallende kleur – zoals fluorgeel; Zorg voor goed zicht met een schoon vizier, bij voorkeur voorzien van een Pinlock lens.
Motorrijders zijn één grote familie. De gedeelde passie voor de motor verbindt mensen. Overal ter wereld begroeten motorrijders elkaar en zoeken ze elkaar op. Of je nu staat te tanken, ergens parkeert of voor een stoplicht stilstaat, motorrijders lachen elkaar altijd toe.
In een studie, gefinancierd door Harley-Davidson, is de Amerikaanse UCLA universiteit tot de conclusie gekomen dat motorrijden gezond en stressverlagend is. Dat concludeerde de universiteit door EEG's en nieuwe manieren van meten en monitoren van de hersenactiviteit tijdens het motorrijden.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
1.2 Warm op de motor door handvatverwarming
Voor het beste effect combineer je de handkappen samen met handvatverwarming, zo blijven je handen namelijk uit de wind en regen en worden ze ook nog eens opgewarmd. Het monteren van handvatverwarming is gelukkig geen hogere wiskunde.
Het motorblok of cilinderblok is het huis van de motor. Hierin zijn de cilinder, zuigers, drijfstangen, krukas en soms ook het kleppenmechanisme aangebracht. Het motorblok is gemaakt van gietijzer of lichtmetaal (een aluminiumlegering). Er zijn twee soorten motoren: luchtgekoelde- en vloeistof gekoelde motoren.
We raden je aan je motorfiets te wassen met koud of lauw water. Gebruik geen warm of heet water. Warm water is al zeker afgeraden als je pekel of strooizout wil wegwassen. Pekel valt je motor agressiever aan onder invloed van warmte.
Veel motorrijders gebruiken autoshampoo, maar een drupje badschuim in lauwwarm water werkt ook prima om je motor te laten glimmen! Je kunt voor het poetsen het beste een spons in een panty of een sinaasappelnetje wikkelen. Hierdoor poets je alle oneffenheden zoals vliegjes en olieresten definitief weg.
Waar gaat u uw motor in de winter stallen? Als u zuinig bent op uw motor en deze 's winters graag veilig binnen wilt zetten is een opslagruimte bij Eurobox een goede en goedkope oplossing. Uw motor staat bij Eurobox in een geconditioneerde en beveiligde ruimte waar alleen u toegang toe heeft.
Wil je je motor toch beschermen, gebruik dan altijd een ventilerende binnenhoes. Als je motor buiten staat kies je voor een goed ventilerende buitenhoes. Maak deze aan de onderkant goed vast zodat hij niet wegwaait. Op mooie en droge dagen kun je de hoes even weghalen om de motor te laten luchten.
Goede scooterbanden zijn heel belangrijk, zeker bij regen en nat weer. De banden zorgen namelijk voor het contact met het wegdek. Een versleten band heeft een stuk minder grip op het wegdek, en daar kun je vooral bij nat weer last van hebben. Tegenwoordig kun je ook winterbanden kopen voor je scooter.
Wat kost een motorverzekering? De gemiddelde kosten voor een motorverzekering zijn ongeveer 15 euro per maand. Dit kan echter sterk verschillen per verzekeraar. Zij houden rekening met een aantal factoren bij het samenstellen van een motorverzekering.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Een van de belangrijkste dingen tijdens het rijden op een motor is misschien wel het schakelen. Dit lijkt voor veel mensen vaak lastig, maar dit is het totaal niet. Er zijn eigenlijk twee manieren waarop je kunt schakelen. Zo kun je schakelen door middel van de koppelingshendel en schakelen op een halfautomaat.
In Nederland ben je verplicht, als je 18 bent, te starten op 125cc (A1-rijbewijs). Ben je 20 jaar oud, dan mag je direct gaan voor het A2-rijbewijs en mag je op motoren rijden met maximaal 35 kilowatt vermogen. Dit zijn motoren met een kleine motorinhoud of motoren die begrensd zijn.
Bij hoge snelheid voelt een temperatuur van 5 graden al aan als strenge vorst en word je snel te koud op de motor. Dat komt doordat de wind met hoge snelheid tegen je kleding aanblaast. Maar de wind is niet de enige oorzaak van te koud op de motor rijden. Als er vocht in je kleding komt word je ook te koud op de motor.
We begrijpen het ergens verdraaid goed, want motorkleding is over het algemeen behoorlijk warm – in een leren motorpak in de volle zon rijden, kun je vergelijken met in je Adams of Eva's kostuum in de zon gaan staan; dat is heet.
Textiele motorkleding (zonder voering) – bij gebruik tussen de 15 en 24 graden. Lederen motorkleding (zonder voering) – bij gebruik tussen de 15 en 24 graden. Doorwaai textiele kleding – bij gebruik boven de 20 graden. Geperforeerde lederen kleding – bij gebruik boven de 20 graden.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Kosten van een motorrijles
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.