De algemene regel is dat een vergunning kan worden ingetrokken indien er gedurende drie jaar geen bouwactiviteiten hebben plaatsgevonden. Als het gaat om een vergunning die verleend is op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder a onderscheidenlijk b of g Wabo, kan de vergunning na 26 weken worden ingetrokken.
Intrekking is slechts mogelijk als de activiteit ontoelaatbaar ernstige nadelige gevolgen voor de fysieke leefomgeving heeft of dreigt te hebben en wijziging van de voorschriften daarvoor redelijkerwijs geen oplossing biedt.
Intrekking van een besluit of intrekking van een vergunning door de overheid is mogelijk. Maar er dient wel een goede grond voor intrekking van een vergunning te zijn. Ook kan de een bestuursorgaan een besluit gedeeltelijk intrekken. Het intrekken van een besluit of vergunning komt niet veel voor.
Een bouwvergunning vervalt enkel wanneer de woning niet op tijd klaar is of wanneer er niet op tijd aan werd begonnen. Wanneer een woning eenmaal staat, is de bouwvergunning eeuwig en definitief. Toch kan het gebeuren dat de duurtijd van de omgevingsvergunning afloopt voordat je kon beginnen aan jouw huis te bouwen.
Verval van de vergunning
De vergunning vervalt als de begunstigde binnen de drie jaar na de betekening niet begonnen is met de wezenlijke uitvoering ervan, de ruwbouwwerken nog niet opgestart heeft of de stedenbouwkundige lasten niet uitgevoerd heeft (art. 101 van het BWRO).
Bij (ver)bouwen controleert de Omgevingsdienst IJmond of dit volgens de regels verloopt. De omgevingsdienst controleert of er wordt gewerkt: volgens de omgevingsvergunning. volgens bouwtechnische voorschriften.
Hoe kan ik achterhalen of er een vergunning nodig is en of die ook is verleend? Of uw buren een vergunning nodig hebben, kunt u nakijken op de website omgevingsloket online. Door het beantwoorden van een aantal vragen komt u erachter of uw buren wel of geen vergunning nodig hebben voor het nieuwe bouwwerk.
De vrijstelling van vergunningsplicht geldt enkel als aan een aantal voorwaarden voldaan is: Er geldt een maximum van 40 vierkante meter oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen per woning. Let op: ook reeds bestaande losstaande bijgebouwen worden hierbij meegerekend.
Bij een gewone procedure valt de beslissing binnen een termijn van 105 dagen, tenzij een advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is. In dit geval moet binnen een termijn van 120 dagen een beslissing genomen worden.
Algemene regel. Volgens de algemene regel zijn de gemeenten (college van burgemeester en schepenen) bevoegd voor de afgifte van de stedenbouwkundige vergunning.
Intrekken begunstigende beschikking
Bestuursorganen kunnen een beschikking geheel of gedeeltelijk intrekken, bij: onrechtmatige totstandkoming van een beschikking; omstandigheden na het verlenen van de vergunning (bijvoorbeeld misbruiken of gedurende een bepaalde periode geen gebruik maken van een vergunning);
Het herroepen van een primaire besluit in het besluit op bezwaar geeft aan dat de rechtsgevolgen aan het primaire besluit worden ontnomen. Kan een primair besluit alleen worden herroepen wanneer dat besluit onrechtmatig is? Dat is niet het geval.
In sommige gevallen kan het bestuursorgaan kiezen tussen herstel door een aanvullende motivering of een wijziging van het bestreden besluit. In andere gevallen kan het gebrek alleen hersteld worden door het bestreden besluit te wijzigen.
Bezwaar of beroep tegen omgevingsvergunning
Wordt de vergunning volgens de uitgebreide procedure afgehandeld? Dan legt de gemeente het conceptbesluit op de vergunningaanvraag ter inzage. U kunt dan uw zienswijzen kenbaar maken tijdens de 6 weken dat het conceptbesluit ter inzage ligt.
Bezwaar maken tegen de vergunning
De regeling is wel bijzonder: Het bevoegd gezag moet de van rechtswege verleende vergunning bekend maken binnen twee weken, nadat die van rechtswege verleend is! Doet het dit niet, dan kunt u hem in gebreke stellen en ten slotte naar de rechter gaan om de bekendmaking af te dwingen.
De van rechtswege verleende vergunning, ook wel de lex silencio positivo (hierna: lsp) genoemd, is een vergunning die van rechtswege ontstaat indien het bestuursorgaan niet tijdig op een aanvraag beslist.
Als u de vergunning niet krijgt, kunt u het besluit aanvechten. Grofweg drie procedures zijn mogelijk om alsnog de gewenste vergunning te krijgen: Indiening bezwaarschrift. Op basis van uw bezwaren moet het bestuursorgaan een nieuwe beslissing nemen.
Als de gemeente de vergunning niet op tijd verstrekt, wordt deze automatisch verleend. Is er aanvullende informatie nodig of wordt de aanvraag langer bekeken, dan wordt de termijn hierop aangepast en kan de aanvraag langer duren. Als dit zo is, wordt u ingelicht.
De gemeente heeft maximaal 8 weken de tijd om de aanvraag van jouw bouwvergunning goed te keuren. Hierbij hebben de gemeenteambtenaren wel de mogelijkheid om de beslistermijn eenmalig met 6 weken te verlengen. Het duurt daarom maximaal 14 weken, totdat er een besluit is genomen over jouw aanvraag.
Wat is de kostprijs voor de regularisatie van een bouwovertreding? Een bouwovertreding laten regulariseren door een architect kost gemiddeld € 1.000 à € 2.000. De uiteindelijke kostprijs kan variëren aangezien de prijzen in elke gemeente verschillend zijn. Een groot deel van deze kosten bestaat uit de architectkosten.
Nee, een luifel wordt in het kader van vergunningvrij bouwen gezien als een “bijbehorend bouwwerk”. Een bijbehorend bouwwerk aan de voorzijde van een woning of ander hoofdgebouw is nooit bouwvergunningvrij.
Een carport is een bijgebouw zodra de carport 2 of meer gesloten wanden en een dak heeft. Een carport mag je daardoor in de meeste gevallen bouwen zonder een omgevingsvergunning aan te vragen. Vergunningsvrij bouwen betekent uiteraard niet dat je regelvrij mag bouwen.
Gaan uw buren verbouwen of slopen? Dan hebben zij soms een omgevingsvergunning nodig. Als u het niet eens bent met deze vergunning, kunt u een zienswijze sturen of bezwaar maken. U moet wel een goede reden hebben voor uw bezwaar.
Het bestuursorgaan dat gerechtigd is om de vergunning te verlenen, wordt ook wel bevoegd gezag genoemd. Voor elke omgevingsvergunning bestaat er slechts één bevoegd gezag. Deze beslist op elke aanvraag die betrekking heeft op het vergunningplichtige project.