De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's: moeten goed zijn afgeschermd; mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken, en. mogen niet aanlopen.
Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
Reacties. Ja, dat kan. r15 is de diameter (15 inch) van de velg en die is bij beide gelijk. 185 en 195 is de breedte van de band, die is dus nu ietsje smaller maar dat is geen probleem.
Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
Een hogere ET waarde laten je wielen verder naar buiten staan, een lagere ET waarde zorgen er juist voor dat je wielen verder naar binnen komen. Wanneer je de hoogte van je band veranderd zal de teller waarschijnlijk gaan afwijken. Met spacers kun je de velg ook verder van de auto zetten.
De letter J is afkomstig van de vorm, maar wordt aangeduid in inches. 1 J is dus 1 inch. De J-maat van de velg is belangrijk omdat de band altijd 10 tot 30 millimeter breder moet zijn dan de velg. Zo kan een 7 inch velg gemonteerd worden op een band van minimaal 195, tot maximaal 225 millimeter.
De J-maat van een velg
1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).
De et waarde geeft aan hoe ver het montagevlak van een wiel naar binenn of naar buiten staat. Kun je je ET waarde veranderen met spacers? Jazeker. Met spacers kun je de velg verder van de auto zetten.
Een ET-waarde wordt altijd aangeduid in millimeters, bijvoorbeeld 30 staat voor 30 mm.
De ET-maat (ook wel offset genoemd) is de afstand (in millimeters) tussen het midden van uw velg en het bevestigingspunt. Op een monoblock velg, is de ET-maat definitief en kan dus niet veranderd worden.
Deze moeten overeenkomen om de velg op de auto te kunnen monteren. De meeste auto's hebben tegenwoordig vier of vijf gaten in de velg zitten. De steekmaat bij de velg is de afstand tussen het hart van de boutgaten in de velg, als deze gaten recht tegenover elkaar staan zoals bij een 4 gaats velg.
Maar die passen niet zomaar om iedere velg. De binnenmaat van de velg is bepalend voor de breedte van de band. Deze staat op de velg, meestal aan de buitenkant. Dit wordt aangegeven met bv 17-622 of 622x17C waarbij 17mm dan de binnenmaat van je velg is.
Wanneer u uw bandenmaat of velgen wilt wijzigen dient u rekening te houden met de afrolomtrek van uw nieuwe wielen. Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken. Met behulp van onderstaande omrekentabel kunt u de afrolomtrek berekenen.
De ET waarde wordt uitgedrukt in millimeters. Bij een ET waarde van 0, is er dus 0 mm afstand tussen het geometrische middelpunt van het wiel en het montagevlak. Bij een ET waarde van +45, is deze afstand 45 mm.
Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
De steekmaat van uw auto kunt u gemakkelijk vinden. Dit doet u door het aantal boutgaten te tellen. Let hierbij op dat u het middelste gat, het naafgat, niet meetelt. Vervolgens vindt u de diameter van de steekcirkel door te meten vanaf de bovenkant van een boutgat, tot aan de onderkant van het overstaande boutgat.
Wanneer u velgen hebt in een andere steekmaat dan uw auto is het mogelijk om uw steekmaat te veranderen met onze steekadapters. Steekmaat adapters worden altijd eerst op de wielnaaf geschroefd waarna u uw velgen weer op de naafadapter kunt vastzetten met de originele wielbouten of wielmoeren.
Binnenkant velg
In de dagelijkse praktijk is de ET-waarde het getal in millimeters dat de middellijn van het wiel afwijkt van het montagevlak (op de wielnaaf). Als vuistregel kunt u hanteren: hoe hoger de ET, hoe meer een wiel naar binnen valt; hoe lager de ET, hoe meer een wiel naar buiten steekt.