Carbonpapier verbrandt heel gemakkelijk bij verhitting aan de lucht, zowel het carbon als het papier. Als je koolstof bedoelt. Dat zal bij verhitting aan de lucht ook gewoon verbranden tot CO2. Maar sluit je het af van de lucht, dan smelt koolstof bij 3500 graden.
Koolstof zelf smelt bij 3500 graden Celsius en een typische carbon vezel toepassing voor fietsen begint pas bij 300 graden wat zweetdruppels te vertonen. Die vervormende velgen zijn slecht gebouwde velgen voor velgremmen.
Carbon wielen hebben enorme voordelen ten opzichte van standaard aluminium wielen. Ze zijn stijver en daardoor heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Daarnaast maakt het lichte materiaal het mogelijk om hoge velgen te maken wat het materiaal ideaal maakt voor aerodynamische wielen.
Over het algemeen gaan carbon wielen jaren mee. Het wiel slijt in principe niet. Bij carbon wielen met velgremmen is er nog wel sprake van slijtage, maar bij wielen met schijfremmen eigenlijk helemaal niet meer. De enige dingen die kapot kunnen gaan zijn de schijfremmen zelf of kleine onderdelen zoals spaken of lagers.
Gewicht. Carbon is een lichter materiaal dan aluminium. Zo weegt een carbon wielsetje met 45 mm hoge velgen ongeveer evenveel als een aluminium wielsetje met 20 mm hoge velgen. Er wordt vaak gezegd dat 1 gram verlies aan de wielen hetzelfde is als 2 gramverlies aan het frame door het roterende gewicht.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
We kunnen je natuurlijk nu alle technische eigenschappen geven maar je vind het waarschijnlijk belangrijker wat je er aan hebt en wat ze kosten. Voor minder dan 1.000 euro koop je een set hoge carbon wielen (zowel voor disc als rem velg te koop) waarmee je echt harder gaat en die je fiets helemaal afmaken.
Het frame kan namelijk goed tegen een stootje en is hierdoor iets steviger dan carbon. Let er wel op dat aluminium na verloop van tijd wat 'moe' kan worden. Het frame wordt dan minder stijf en zal wat gaan zwabberen. Aluminium heeft ook het voordeel dat het een relatief licht materiaal is, lichter dan staal.
De Swiss stop Black Prince Flash Pro heeft de beste remkracht van alle remblokken op de markt. Daarnaast heeft het een verlaging van de maximale temperatuur van 44%. Heeft u carbonremranden en gaat u de bergen in, kies dan zeker voor deze remblok! Ook de remkracht met regenachtig weer is beter dan welke carbon blok.
Het is een materiaal dat bestaat uit dunne vezels van koolstof. Deze vezels hebben een dikte van circa 5 a 10 micrometer, bestaande uit langgerekte koolstofkristallen die min of meer evenwijdig zijn met de vezel.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
De Cube Agree C:62 Race Carbon heeft een prijs van 2.649 euro. Voor een racefiets met een carbon frame, hydraulische schijfremmen en een Ultegra-groepset is dat aan de voordelige kant. Wij vinden het dan ook een goede deal. Op verschillende websites heeft deze racefiets van Cube ook goede recensies.
Carbon, ook bekend onder de naam koolstofvezel is een materiaal dat bestaat uit extreem dunne vezels van koolstof. Koolstofvezels worden gemaakt uit acrylvezels die door middel van pyrolyse bij temperaturen tot 3000 graden Celsius verkoold worden.
Carbonpapier verbrandt heel gemakkelijk bij verhitting aan de lucht, zowel het carbon als het papier. Als je koolstof bedoelt. Dat zal bij verhitting aan de lucht ook gewoon verbranden tot CO2. Maar sluit je het af van de lucht, dan smelt koolstof bij 3500 graden.
Carbon fibre reinforced plastic (CFRP) is een composiet: letterlijk een samenstelling van 2 materialen waardoor de gemengde eigenschappen beter zijn dan de basis. Omdat de verwerking van koolstofvezel bijna altijd met de hand gebeurt, is het een duur materiaal.
Koolstofvezel is in de volksmond beter bekend als Carbon, maar wat is het nu precies? Koolstofvezel is een materiaal dat bestaat uit extreem dunne vezels van koolstof. De vezels met een dikte van ca. 5-10 micrometer bestaand uit langgerekte koolstofkristallen die min of meer evenwijdig zijn met de vezel..
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Resin remblokken zijn goed doseerbaar, grijpen goed aan en maken weinig geluid. Het nadeel is dat ze sneller warm worden dan metalen blokjes, waardoor ze minder geschikt zijn in lange afdalingen. Resin remblokken zijn voor zowel geslepen als geperste remschijven te gebruiken.
Carbon fiber is vijf keer sterker dan staal en twee keer zo stijf. Hoewel Carbon fiber sterker en stijver is dan staal, is het lichter dan staal; waardoor het het ideale productiemateriaal voor vele onderdelen is.
Een carbon voorvork heeft naast een kleine winst in gewicht het voordeel dat het de klappen beter dempt dan een aluminium voorvork. Dit verschilt wel per vork. Ook andere onderdelen zoals tandwielen kunnen worden vervangen door soorten van een lichter materiaal.
Carbon fietsframes.
Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan. Met deze frames hoef je je echt geen zorgen te maken als je hard door een kuil in de weg fietst.
Een hoge velg leidt de luchtstromen beter en zorgt daardoor voor minder luchtweerstand. Waardoor je uiteindelijk sneller zult gaan. Een hoge velg, zoals deze 50mm geeft wel aerodynamisch voordeel, maar is ook erg licht. Maar niet elke velghoogte is geschikt voor iedere wielrenner.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Zoek je de beste fiets qua verhouding tussen prijs en kwaliteit? Dan raden we je de Cube Attain SL aan. Voor de beste endurance racefiets selecteren we de Vitus Zenium CRW en voor de beste aero racefiets kiezen we de Cube Litening C:68X Pro.
Carbon heeft, hoewel breekbaar, als voordeel dat het ook te repareren valt.