Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken. Alleen het nadeel van deze oliën is dat de motor na een tijdje verstopt raakt en het dan niet meer doet.
In tegenstelling tot benzinerijders kunnen diesels echter ook op plantaardige olie rijden, die voor minder dan 1,70 euro per liter te koop is.
Alin uit Roemenië rijdt sinds kort stukken goedkoper. Hij brengt geen dure bezoekjes meer aan de pomp: in zijn oude Mercedes gooit hij tegenwoordig pure zonnebloemolie.
Welke olie
Naast koolzaadolie worden zonnebloemolie en sojaolie veelvuldig gebruikt. Daarnaast zijn er nog maïsolie en arachideolie (olie uit pinda's). Je kan elke plantaardige olie gebruiken, behalve olijfolie omdat dit een afwijkende samenstelling heeft.
Met een dieselmotor kun je op plantaardige olie zoals slaolie rijden. Deze duurzame manier van autorijden belast het milieu minder dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Slaolierijders dragen minder bij aan vergroten van het broeikaseffect en mogelijk klimaatverandering.
Maar door de oorlog ontstaan in Europa grote tekorten aan zonnebloemolie. In maart ontstond een run op zonnebloemolie in Nederlandse supermarkten, toen veel klanten het product nog even snel wilden inslaan. Bij sommige supermarkten mogen mensen daarom nog maar één fles per keer kopen.
Deze aldehyden kunnen het DNA beschadigen en daarmee ziektes in de hand werken. Volgens onderzoekers kan geoxideerde zonnebloemolie op de lange termijn leiden tot neurodegeneratieve ziekten. Geraffineerde zonnebloemolie bevat naast omega 6 geen micronutriënten, waardoor het lege calorieën zijn.
Plantaardige olie gebruiken strafbaar
Dit vanwege het feit dat er dan geen accijns worden afgedragen. Dit kan u dus op een bekeuring komen te staan, is ook te lezen op de website van de ANWB. En ongemerkt kunt u er niet mee rondrijden.
Wie de investering aandurft, maakt zijn eigen duurzame diesel al voor 20 eurocent per liter. De GreenGenie maakt brandstof van keukenafval. Een liter plantaardige olie erin, een liter biodiesel eruit.
Door de oorlog is de levering van zonnebloemolie uit Oekraïne en Rusland gestopt, waardoor we in Nederland te kampen hebben met lege schappen.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
De prijs van zonnebloemolie is sinds de oorlog in Oekraïne ongeveer verdrievoudigd. Kostte een fles een jaar geleden nog ongeveer een euro, inmiddels betaal je voor diezelfde fles tussen de 3 en 4 euro.
Het is volkomen veilig om de olie bij uw huis te bewaren omdat het niet brandbaar is.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Zonnebloemolie. Zonnebloemolie is een van de goedkoopste plantaardige oliën. Nadeel van zonnebloemolie is dat er, net als bij koolzaadolie, een chemisch proces aan voorafgaat om de olie te verkrijgen.
Veel personenauto's kunnen al B30 mengsels aan. Ook vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsel biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt. Die van diesel licht tussen 220 en 350 graden. Dit verhitten gebeurt in een destillatietoren. Na het verhitten is de dieselolie gas geworden.
Het gaat om chauffeurs die hun brandstoftank hebben gevuld met stookolie, roodgekleurd, in plaats van diesel te tanken aan de pomp (goudgeel). De verleiding is groot, gezien de dieselprijs aan de pomp (1,46-1,61 euro per liter), om stookolie te kiezen aan 0,77 euro per liter.
Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
Supermarkten gaan ertoe over om de verkoop van het aantal flessen zonnebloemolie per klant te beperken. In sommige supers is er nu al geen aanbod meer, meldt brancheorganisatie Centraal bureau Levensmiddelenhandel (CBL). De zonnebloemolie die in Nederland wordt verkocht komt voor twee derde uit Oekraïne.
AH Slaolie bestellen | ah.nl.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
Er dreigt een tekort aan zonnebloemolie vanwege de oorlog in Oekraïne. Daarvoor waarschuwt de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). Er wordt naarstig naar alternatieven gezocht. Volgens het FNLI zijn de voorraden zonnebloemolie in ons land nog goed voor zo'n vier tot zes weken en daarna is het op.
Alternatieven voor bakken
Een veelgenoemde vervanger voor zonnebloemolie is arachideolie. Deze olie wordt uit pinda's gewonnen en smaakt daar ook een beetje naar. Verder zijn raapzaadolie, koolzaadolie, olijfolie (absoluut geen extra vierge) en maisolie goede alternatieven.
Oekraïne en Rusland zijn belangrijke exporteurs van zonnebloemolie. Zo is twee derde van alle zonnebloemolie die Nederland invoert, afkomstig uit Oekraïne. Nu al ziet het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) dat supermarkten minder flessen zonnebloemolie op de schappen hebben staan.