De meeste auto's die je op straat ziet rijden hebben een benzine of dieselmotor. Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken.
Met een dieselmotor kun je op plantaardige olie zoals slaolie rijden. Deze duurzame manier van autorijden belast het milieu minder dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Slaolierijders dragen minder bij aan vergroten van het broeikaseffect en mogelijk klimaatverandering.
Brandstof is duurder dan ooit. Dat geldt niet alleen voor benzine, maar ook voor diesel. In tegenstelling tot benzinerijders kunnen diesels echter ook op plantaardige olie rijden, die voor minder dan 1,70 euro per liter te koop is.
Alin uit Roemenië rijdt sinds kort stukken goedkoper. Hij brengt geen dure bezoekjes meer aan de pomp: in zijn oude Mercedes gooit hij tegenwoordig pure zonnebloemolie.
Biodiesel uit frituurvet véél duurzamer is dan biodiesel van plantaardige oliën (zoals soja-, zonnebloem-, mais-, of palmolie) omdat voor het verbouwen van biodiesel-grondstof veel nieuwe landbouwgrond wordt gecreëerd. Zo moet steeds meer natuur wijken voor de productie van 'duurzame' autobrandstof.
Wie de investering aandurft, maakt zijn eigen duurzame diesel al voor 20 eurocent per liter. De GreenGenie maakt brandstof van keukenafval. Een liter plantaardige olie erin, een liter biodiesel eruit.
Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
Maar door de oorlog ontstaan in Europa grote tekorten aan zonnebloemolie. In maart ontstond een run op zonnebloemolie in Nederlandse supermarkten, toen veel klanten het product nog even snel wilden inslaan. Bij sommige supermarkten mogen mensen daarom nog maar één fles per keer kopen.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
De bewerkte zonnebloemolie wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en overgewicht. Als Voedingscoach en Personal trainer zie ik vaak zonnebloemolie staan in de voedingsdagboeken. Terwijl je deze olie waarschijnlijk beter kunt vermijden.
Door de oorlog is de levering van zonnebloemolie uit Oekraïne en Rusland gestopt, waardoor we in Nederland te kampen hebben met lege schappen.
Veel personenauto's kunnen al B30 mengsels aan. Ook vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsel biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Zonnebloemolie. Zonnebloemolie is een van de goedkoopste plantaardige oliën. Nadeel van zonnebloemolie is dat er, net als bij koolzaadolie, een chemisch proces aan voorafgaat om de olie te verkrijgen.
Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer. In het instructieboekje van uw auto wordt het verwachte gebruik beschreven.
Wie in de supermarkt op zoek gaat naar frituurolie, botst vaak op lege rekken. Een gevolg van de oorlog in Oekraïne. Rusland en Oekraïne staan immers in voor driekwart van de wereldexport van zonnebloemolie, de meest gebruikte frituurolie. Toch zijn er ook alternatieven om je frietjes in te bakken.
Benzine en diesel zijn beide fossiele brandstoffen die gemaakt worden uit ruwe aardolie. Deze ruwe aardolie is afkomstig van oeroud organisch materiaal zoals planten en dieren. Dat materiaal wordt door miljoenen jaren onder zeer grote druk gevormd tot bruikbare fossiele brandstof.
Ook voor de douanecontroles is men niet in orde, op petroleum (en rode mazout, dit is lichte stookolie met bijna gelijkwaardige eigenschappen als diesel) voor verwarming worden andere taksen toegepast dan op dieselbrandstof voor vervoer zodat het in feite verboden is om met petroleum te rijden.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
BARNEVELD In de supermarkten zijn sinds eind vorige week gaten ontstaan in de schappen zonnebloemolie en frituurvet. Door de oorlog in Oekraïne is de levering van deze producten gestagneerd. In sommige winkels gaan flessen olie en vet daarom op rantsoen.
Frituurolie, zonnebloemolie of frituurvet kopen bij 4UStore? Zoals eerder aangehaald kan je bij 4UStore frituurvet kopen. Hiernaast vind je bij 4UStore ook frituurolie.
Zonnebloemolie is bij ons niet te betalen", zegt Guro Kirimoo. "Voorheen reden we ervoor naar Belgie en Duitsland, maar daar betaal je 1,05 euro per fles. In Nederland is de prijs (0,79 euro) veel beter." Volgens Kirimoo is het een lucratieve business om de flessen olie in Oost-Europa vervolgens te verkopen.
U mag niet rijden met meer dan 0,5 promille (ongeveer 2 glazen) alcohol in uw bloed. Voor beginnende bestuurders gelden andere regels. Het gebruik van alcohol vermindert uw rijvaardigheid, waardoor u sneller een verkeersongeval kan veroorzaken.
Koop je direct 30 liter? Dan mag je rekenen op 2,5 tot 3 euro per liter. Bij kleinere hoeveelheden kan die prijs oplopen tot iets meer dan 5 euro per liter. Er zijn ook goedkopere vloeistoffen, maar die zorgen soms voor een ander vlambeeld of zelfs een onaangename walm.