Ga naar Toegankelijkheid (in de derde “sectie”)Tik op het menu Aanraken (ongeveer halverwege)Selecteer Audiopad gesprekken (de onderste optie)Zet de optie op Luidspreker.
Ga naar 'Instellingen' > 'Geluiden' (of 'Instellingen' > 'Horen en voelen') en schuif de regelaar 'Beltoon en meldingen' een paar keer heen en weer. Als je geen geluid hoort, of als de speakerknop op de schuifregelaar 'Beltoon en meldingen' grijs is, heeft de speaker mogelijk service nodig.
Mogelijke oorzaken zijn: Je krijgt geen beltoon of geluid bij een notificatie, omdat het geluid van de telefoon op stil staat. Het geluid van de telefoon staat op stil, omdat de functie 'niet storen' aan staat. Het geluid van de telefoon staat op zacht, waardoor je niets kunt horen.
Als de microfoon niet werkt in een specifieke app
Ga naar 'Instellingen' > 'Privacy' > 'Microfoon'. Controleer of de app ingeschakeld is. Als de app toestemming heeft om de microfoon te gebruiken of als de app niet wordt vermeld, neem je contact op met de ontwikkelaar van de app.
Gekraak, echo of zelfs het compleet wegvallen van het geluid. Het zijn allemaal tekenen die kunnen wijzen op een kapotte microfoon in je iPhone.
Probeer de volgende oplossingen: Controleer of de microfoon of de headset correct is verbonden met uw computer.Controleer of de microfoon correct is geplaatst.Verhoog het volume van uw microfoon.
Controleer altijd eerst of het volume niet uit staat. Daarnaast kun je de geluidsinstellingen checken via 'Instellingen' en dan 'Geluiden'. Soms kan het opnieuw opstarten van je toestel helpen. Eventueel kan een software update het probleem verhelpen.
Ga naar Zoeken op de taakbalk, typ probleemoplosser voor audio en selecteer Problemen met het afspelen van geluid in de resultaten zoeken en oplossen om de probleemoplosser te starten. Selecteer Volgende en selecteer vervolgens het apparaat dat u wilt oplossen en ga vervolgens door met de probleemoplosser.
De luidspreker zit rechts onderin de iPhone en de oorspeaker zit aan de bovenkant van de iPhone. Op deze manier komt er vanaf twee kanten geluid uit het frame van de iPhone. De gaasjes die voor de luidspreker en de oorspeaker zitten raken snel verstopt met vuil en viezigheid waardoor het geluid gedempt wordt.
Je geluid staat op stil: geen beltoon of notificatie geluid
Wat te doen als het geluid niet werkt! Als jij gebruik maakt van een Android device, dan kan je de mute instelling over het algemeen vinden in de instellingen van jouw telefoon. Onder de knop geluidstand vind je de opties geluid, trillen en dempen.
Het iPhone geluid harder zetten kun je gemakkelijk doen door de volumetoetsen aan de linker zijkant van het toestel in te drukken. Bij de iPad Pro, iPad Air, iPad en iPad Mini vind je ze eveneens aan de zijkant.
Controleer of 'niet storen' is ingeschakeld
Deze modus wordt door vele mensen gebruikt tijdens het slapengaan. Je hebt in dit geval namelijk geen last meer van geluidsmeldingen. Daarnaast worden inkomende oproepen direct afgewezen, tenzij er binnen 30 seconden door dezelfde persoon opnieuw wordt gebeld.
Schakel de iPhone uit: Zorg ervoor dat de iPhone is uitgeschakeld voordat je begint met schoonmaken. Gebruik een zachte borstel: Een zachte borstel kan helpen om stof en vuil voorzichtig uit de luidsprekeropeningen te verwijderen. Zorg ervoor dat de borstel schoon is en borstel voorzichtig het gaasje af.
Apple meldt dat ze hebben vastgesteld dat een klein percentage van iPhone 12 geluidsproblemen kan ondervinden tijdens het telefoneren. De problemen zijn alleen van toepassing op de 6,1-inch iPhone 12 en iPhone 12 Pro modellen die gefabriceerd zijn tussen oktober 2020 en april 2021.
Dit komt doordat Face ID op je iPhone 11 je gezicht herkent en daardoor alvast zet het geluid wat zachter zet voor je. Dit kan je uitzetten! ð¡ Ga hiervoor naar: Instellingen - FACE ID en toegangscode - Voorzieningen aandachtsdetectie uitschakelen. Lees alles over deze functie hier.
Op een Android-smartphone (zoals de Samsung Galaxy S21) zet je de VoLTE-technologie aan of uit via “Instellingen” > “Verbindingen” > “Mobiele netwerken” > “Bellen via 4G”.
VoLTE betekent dus eigenlijk Voice over 4G. Tegenwoordig gaan de meeste telefoongesprekken die op je smartphone gevoerd worden via VoLTE. Voorheen ging dit over het traditionele GSM netwerk. VoLTE wordt dus gebruikt wanneer je ergens buiten met iemand op je smartphone belt en er een goede 4G verbinding is.
Ga in Geluidsinstellingen naar Invoer en ga onder Test uwmicrofoon naar de blauwe balk die omhoog en valt terwijl u in de microfoon spreekt.Als de balk beweegt, werkt je microfoon goed. Als je geen balk ziet bewegen selecteer je Problemen oplossen om het probleem met de microfoon op te lossen.
Controleer de microfoonopeningen op de telefoon en zorg ervoor dat ze vrij zijn van vuil of pluis, en dat ze niet worden afgedekt wanneer de telefoon wordt vastgehouden. Voor de locatie van de microfoon(s) op je telefoon, controleer je de gebruikershandleiding of de informatie op de ondersteuningssite voor je telefoon.
Schakel de iPhone uit: Zorg ervoor dat de iPhone is uitgeschakeld voordat je begint met schoonmaken. Gebruik een zachte borstel: Een zachte borstel kan helpen om stof en vuil voorzichtig uit de microfoon openingen te verwijderen. Zorg ervoor dat de borstel schoon is en borstel voorzichtig het gaasje af.