Als blokolie? Daar moet gewoon motorolie in hoor, geen speciale 2 takt. Gewoon 10w40 olie die geschikt is voor een natte koppeling, en dan is het goed. Als het 4takt olie is, die geschikt is voor natte platen koppeling (2 wielers) zal het weinig uitmaken.
De All Climate Valvoline 10W-40 motorolie kan breed worden ingezet. Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
Een uitstekende tweetakt olie voor zowel luchtgekoelde als watergekoelde tweetaktmotoren is bijvoorbeeld de Kroon Oil Maestrol motorolie. Zoek je een betrouwbare motorolie die speciaal is ontwikkeld voor scooters, dan is de Kroon Oil Scoosynth motorolie een prima keuze.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Gebruik altijd de voorgeschreven olie. Voor boven genoemde merken is dit 10w40 4-takt olie, speciaal voor scooters. Verkeerde olie kan motorschade veroorzeken. Laat je dus niets zomaar aansmeren.
Kwaliteit van de Action 2t-olie is prima en echt niks mis mee. Daar kan men het best over hebben. Link naar Mijn collectie / Projecten. Bedankt ðpas vernieuwd ivbm smartfoon/tablet en desktop weergaven.
15w40 is te dik voor een brommer / scooter.
Als blokolie? Daar moet gewoon motorolie in hoor, geen speciale 2 takt. Gewoon 10w40 olie die geschikt is voor een natte koppeling, en dan is het goed. Als het 4takt olie is, die geschikt is voor natte platen koppeling (2 wielers) zal het weinig uitmaken.
Op het ogenblik dat er sprake is van tweetakt olie in de benzine van een viertakt motor zal de motor onregelmatig gaan lopen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de benzine niet meer goed kan verdampen.
dan kun je uitrekenen om de hoeveel tankbeurten je bij moet vullen. Een scooter smeert standaard 1:50, dus stel je hebt een 1 liter olie tankje, dan moet je om de 50 liter benzine (dus met een benzine tank van 5liter om de 10 tankbeurten) olie bijvullen.
Synthetische oliën zorgen voor een betere verbranding en zijn minder vervuilend dan minerale oliën. Kies dus voor een kwalitatieve tweetakt motorolie. Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor.
Het verschil zit hem in de kosten en de levensduur van het product: semi-synthetisch 2-takt olie is goedkoper, maar gaat iets minder lang mee. 2-takt motorolie kun je gebruiken voor een bromfiets, motorfiets, scooter, auto, generator, grasmaaier of kettingzaag.
De Valvoline 5W-40 motorolie kan breed worden ingezet. Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
Kijk in de usermanual van je scooter, als hierin staat dat je 5W30 kunt gebruiken in de winter dan kun je die olie er gewoon in doen, staat het er niet expliciet in zou ik het niet doen. Trouwens tussen 5W40 en 5W30 zit er niet erg veel verschil in de temperatuur range. De 5W30 is iets dunner tov de 5W40.
Voor zover ik weet kan je gewoon 10w40 erbij gaan mengen, maar idd zoals al gezegd moet je uitkijken met verschillende soorten olie (mineraal, semi synthetisch en synthetische olieën). Dat je ze niet mag mengen is gedeeltelijk een fabeltje. Het hangt afaik af van het soort synthetische olie (glycolen).
Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.
Moderne 2 takt motorolie is kwalitatief beter dan oude 2 takt motorolie. Hierdoor is minder olie nodig bij uw brandstof. Het verdunnen van de mengsmering zorgt voor kostenbesparing en brandstofbesparing. Mengverhouding is vandaag de dag meestal 1:50.
In de tank van een 2-takt past in de meeste gevallen rond de liter. Je kunt dus beter uitgaan van een liter benzine. Daarvoor gebruik je (1/25)*1000=40 ml 2-takt olie. Wil je 2 liter benzine gebruiken meng je dit met (1/25)*2000=80 ml olie, enzovoorts.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Verschil tussen 2-takt, 4-takt en injectie motoren van scooters. De 4-takt motor rijdt in tegenstelling tot de 2-takt motor niet meer op mengsmering (mengsel van benzine en olie om de motor te smeren). Mengsmering is bij de meeste benzinestations ook niet meer verkrijgbaar, waardoor men dit thuis zelf moet mengen.
Olie bijvullen doe je bij veel brommers en scooters aan de rechterkant, maar bij sommige ook links. De oliedop kun je verwijderen om vervolgens de nieuwe olie in de blok te gieten. Bij een aantal modellen zit er aan de oliedop een peilstok vast. De meeste motorblokken hoeven maar tot 0,75L of 0,8L te worden gevuld.
De Castrol Power RS 5W-40 is onder andere geschikt voor de volgende scooters: Piaggio Zip.
Bij de meeste 4-takt scooters word 10W40 olie voorgeschreven, deze is dan uiteraard hier te vinden.