Zweefvliegen is een veilige sport, mits je een hoge mate van aangeleerde discipline handhaaft. Is zweefvliegen eng ? Mensen die voor het eerst een vlucht maken in een zweefvliegtuig hebben de neiging om het opstijgen tijdens de start een beetje eng te vinden.
De zweef- vliegwereld is niet moeilijker, maar wel anders. Je zult, voor jouw veiligheid en die van de anderen, zo snel mogelijk moeten wennen aan de regels van de zweefvliegwereld. In dit hoofdstuk wordt beschreven wat je moet weten voor je met zweefvliegen begint.
Zweefvliegen geldt als een veilige sport. In de tamelijk overzichtelijke zweefvliegwereld, waar velen elkaar kennen, is dit een bekende uitdrukking: 'Het gevaarlijkste van zweefvliegen is de reis naar het vliegveld.
Om te landen zorgt de piloot dat hij op ongeveer 220 meter op het circuit aansluit, dit is een vaste aanvliegroute voor de landingsbaan. De piloot zorgt dat hij recht voor het veld uitkomt: de final. Op dit laatste stuk regelt hij met remkleppen de hoogte.
Het maximale gewicht is 100 kg inclusief kleding, vanwege de technische en aerodynamische begrenzingen van het zweefvliegtuig.
Hoe lang blijf je in de lucht? Afhankelijk van het weer en thermiek ergens tussen de vijf minuten en meer dan 10 uur. Hoe veel mensen kunnen er mee in een zweefvliegtuig? Zweefvliegtuigen zijn er in twee uitvoeringen: de eenzitter en de tweezitter.
Je hebt vliegtuigen van 60 jaar oud tot nieuw uit de fabriek, en dan ligt het er ook nog aan wat de uitrusting is die bij een vliegtuig inbegrepen of gewenst is. Daar lopen prijzen uiteen van €6.000,- tot wel €250.000,- dus je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Het kan enige tijd kosten om alles te ontwarren waardoor het vliegbedrijf gauw een half uur tot een uur stil ligt. Het tweede nadeel is dat het zweefvliegtuig niet na de start in een thermiekbel wordt afgezet. Het derde nadeel is dat de kabel kan breken, waardoor de start moet worden afgebroken.
Een zweefvlucht kost u slechts € 50,00 en de vluchtduur is afhankelijk van de weesomstandigheden. Gemiddeld duurt een vlucht een kleine 10 minuten. De vluchten beginnen om 18:00 uur en gaan door tot zonsondergang.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden zweefvliegtuigen gebruikt om soldaten snel en verrassend op een bepaalde plaats te brengen. De Duitsers gebruikten het eerst zweefvliegtuigen bij de aanval op het Belgische fort Eben-Emael en later bij luchtlandingen op Kreta.
Zweefvliegen zijn vliegen. Ze verschillen in allerlei opzichten van wespen en bijen: ze hebben twee vleugels en geen vier, ze missen de wespentaille, ze hebben geen angel en kunnen dus niet steken. Ze lijken soms wel op wespen.
De werkelijke kosten kunnen afwijken omdat deze onder andere afhankelijk zijn van je progressie. De totale kosten voor je brevet per jaar bedragen dus gemiddeld ongeveer € 2.260.
Daarom zal je zweefvliegtuigen bijna altijd zien op onbewolkte dagen met veel zon en hooguit wat stapelwolkjes. Ook de wind is belangrijk. De meest optimale condities vinden we bij een zwakke wind. Als de wind te sterk is (matig of meer) wordt er meestal niet gevlogen.
Een LAPL en PPL opleiding kost van A tot Z respectievelijk rond de €13.000 en €17.000 op een Tecnam. Onze PPL opleiding op een Cessna/Piper Warrior kost gemiddeld €19.000 en op de Piper Archer €20.000.
Hoe is de leeftijdsverdeling opgebouwd? Zweefvliegen mag al vanaf je 14e en we hebben dan ook leden van 14 jaar tot dik in de 80. Ook op latere leeftijd kun je nog prima leren vliegen. Het belangrijkste is dat je er voldoende tijd voor beschikbaar kunt maken en er plezier aan beleeft.
Officieel mag je volgens de KNVvL vanaf je veertiende jaar al beginnen met zweefvliegen. Om te mogen vliegen moet je een medische keuring ondergaan. Volgens de KNVvL zijn de eisen niet heel streng en is bijvoorbeeld het dragen van een bril geen probleem.
Zweefvliegtuig. Een zweefvliegtuig heeft meestal één enkel wiel, midden onder de romp. Oudere zweefvliegtuigen hebben geen wiel maar een schaats. Een zweefvliegtuig kan daardoor niet horizontaal op de grond staan en moet dan ook tijdens de eerste meters van de start door een "tiploper" horizontaal worden gehouden.
Zweefvliegers stijgen over het algemeen op twee manieren op: ze maken een lierstart of een sleepstart. Bij een lierstart helpt een lier je de lucht in, bij een sleepstart trekt een motorvliegtuig je de lucht in.
De warme lucht stijgt als een warme luchtbel naar boven en de koude lucht cirkelt naar beneden. Een zweefvliegtuig zoekt deze thermiekbellen in de lucht en gaat hier dan in cirkelen. Door het cirkelen in deze bel stijgt een vliegtuig en kan het hoger vliegen en zo ook langer in de lucht blijven.
Een zweefvliegtuig wordt vaak met een externe hulpbron de lucht in geholpen. Bij Aeroclub Nistelrode gebruiken we hiervoor meestal onze ESW-2B elektrische lier. Uit deze lier komt een 1100 meter lange kabel waarmee het vliegtuig de lucht in wordt getrokken tot een hoogte van zo'n 400 meter.
Want zweefvliegtuigen hebben geen motor en dus ook geen brandstof om in de lucht te blijven. Maar ook niet om op te stijgen! Daarom wordt een zweefvliegtuig door een ander vliegtuig de lucht in getrokken aan een touw. In de lucht gaat dat touw los en zweeft het vliegtuig!
Maar toch is er een belangrijk verschil tussen het soort vliegen. Wanneer een vogel zijn vleugels stilhoudt kan deze blijven zweven. Maar wanneer een vliegtuig stopt met gas geven, dan stort het vliegtuig neer. De piloot van het vliegtuig heeft dus geen keuze en moet altijd gas blijven geven.
Als je geïnteresseerd bent om te leren zweefvliegen, ga dan zeker langs in een club voor een initiatievlucht. Een ervaren instructeur, die achter je zit, zal je laten kennismaken met het zweefvliegen, de instrumenten en de besturing.
Tarieven Zweefvliegen
€ 130 p.p. 1e, 2e, 3e jaar: €170, €305, €440, daarna €565. Bij instappen op 20 of 21 jaar begint de contributie met de 2e of 3e stap. Medische keuring (Bij een gecertificeerd luchtvaartmedisch keuringscentrum.