Zara heeft meer te bieden in het iets hogere prijssegment, terwijl H&M een groot aanbod heeft over verschillende prijsklassen. Dat laatste schept de verleiding om bijvoorbeeld twee lager geprijsde shirts te kopen en zo toch ongeveer evenveel uit te geven als bij één duurdere aankoop.
De kwaliteit is slechter dan die van modehuizen, maar de prijs veel toegankelijker. Een voordeel ten opzichte van concurrenten als H&M is dat Zara in die tijd nog volledig in Spanje produceert. Dit maakt de productie goedkoper én sneller – en dus winstgevender.
De analyse categoriseert Zara's jurkencollecties in high-end, mid-range, betaalbare en low-end segmenten op basis van hun gemiddelde prijzen. High-End Categorieën: Jas: Gepositioneerd als het meest premium item met een gemiddelde prijs van 10.590 , weerspiegelen jassen een focus op luxe materialen en vakmanschap.
Kwaliteit & Stijl: Zara
Zara springt eruit met associaties van goede kwaliteit en stijlvolheid. Blijkbaar vinden we Zara's kleding dus onbewust een stukje stijlvoller en van betere kwaliteit. De gemiddelde prijs van Zara ligt dan ook net iets hoger dan die van H&M.
Is Zara ethisch en duurzaam? Zara is een laaggeplaatst merk in de ethische beoordelingen van The Good Shopping Guide voor modemerken . Zara is een fast fashion-merk dat eigendom is van Industria de Diseño Textil, SA (Inditex Group). Inditex is een van de grootste fast fashion-groepen ter wereld.
H&M is de oudste, heeft het grootste aantal fysieke winkels en is uitgebreid van zijn budgetroots naar zeven andere merken. Zara is het meest prominent in zijn geboorteland Spanje, maar is erin geslaagd om wereldwijd uit te breiden en zijn merk uit te breiden met Zara Home.
Te weinig geld terug, verkeerde artikelen óf onvoldoende hulp. Het regent klachten over Zara Nederland. Klanten zijn in afwachting van tientallen en in sommige gevallen wel duizenden euro's. De modeketen is daarnaast in veel gevallen onvoldoende bereikbaar voor beklag, volgens klanten én regelgeving.
Fast fashion-bedrijven zoals Zara brengen niet alleen snel nieuwe ontwerpen op de markt, maar ze brengen ook veel vaker nieuwe collecties uit dan traditionele modebedrijven. Van oudsher maken modebedrijven twee collecties per jaar: een lente/zomer en herfst/winter collectie.
Laagam is een modemerk dat betaalbare unieke stukken gedurfde couture maakt voor alledaagse speciale gelegenheden. Het merk is gevestigd in Barcelona en in 2017 opgericht door Inés Arroyo. Dit merk is opgenomen op COSH! dankzij een betaalde bijdrage van een van de onderstaande winkels.
Iedereen weet dat onze prijzen laag zijn, maar dat betekent niet dat de kwaliteit laag is. We willen dat klanten onze kleding keer op keer kunnen dragen.Daarom maken we kleding die langer meegaat, voor een betaalbare prijs.
Hoe populair is ZARA in de Verenigde Staten? In totaal zegt 22 procent van de Amerikaanse online modewinkelgebruikers dat ze ZARA leuk vinden .
Consumenten die Zara-artikelen voor de laagst mogelijke prijs willen kopen, kunnen het beste naar het thuisland van de retailer gaan, Spanje, of naar buurland Portugal. Daar liggen de prijzen 36 procent lager dan in de Verenigde Staten.
In het geval van Zara, wanneer je hun winkel naast een luxe merk ziet, krijg je het gevoel dat Zara ook die exclusiviteit behoudt . Ze doen veel moeite om die persona te creëren via hun winkelontwerp. Ze investeren veel in de locatie en het uiterlijk van winkels over de hele wereld, zoals Apple.
Van de Inditex-fabrieken staan er zo'n 650 in Spanje, Portugal, Marokko en Turkije. Daar komt ongeveer de helft van de collecties vandaan. Ongeveer een kwart van de Inditex-producten komt uit fabrieken in China.
Bekende modeketens zoals Zara, Bershka, Mango en Pull & Bear zijn doorgaans veel goedkoper in Spanje dan elders in Europa. Ook bij low cost kledingmerken zoals Primark, Shana en Lefties kun je veel kopen voor weinig geld. Maar als je op zoek bent naar echte koopjes, dan moet je eens een outlet bezoeken.
Door voorop te lopen met trends en ervoor te zorgen dat er snel nieuwe stijlen in de winkels verschijnen, heeft Zara een fast fashion-imperium opgebouwd en een plek verworven als een van de succesvolste kledingmerken ter wereld.
Pixie Market. Als je heel snel kijkt, lijkt het even of je naar de homepage van Zara kijkt – maar niets is minder waar. Pixie Market heeft een eindeloze selectie aan items die helemaal fashion-forward zijn, denk: velvet, trompetmouwen, spijkerrokken en meer on-trend looks.
Het rugdecolleté met strikdetail voegt een vleugje speelsheid toe aan het ontwerp, terwijl de subtiele glans zorgt voor een vleugje verfijning. Deze jurk valt klein, dus het is aan te raden een maat groter te overwegen voor de perfecte pasvorm.
Laagam is een opkomend Spaans merk, geboren uit de wens om mode te creëren die zowel stijlvol als verantwoord is. Opgericht door Inés Arroyo in Barcelona, legt het label de nadruk op duurzaamheid, genderneutraliteit en lokaal vakmanschap – alles wordt ontworpen en gemaakt in Spanje.
De doelgroep van Zara is grotendeels gericht op Millennials en Gen Z , die allebei modebewust en technisch onderlegd zijn. Zara was behoorlijk succesvol in hun doelgroep en verdiende een e-commerce-omzet van $ 6,7 miljard USD in het jaar 2021 [7].
Andere veel gegooglede retailers zijn Next, New Look, Mango, Marks & Spencer, Bershka, River Island, Primark en Topshop. Met name in Scandinavische landen lijkt Zara het goed te doen, in Zweden is het populairder dan H&M.
Het draait namelijk allemaal om het label van de kledingstukken. Het blijkt namelijk dat als er een driehoekje met het puntje naar beneden op het label staat, het item iets kleiner valt.En wanneer er een vierkantje opstaat, valt het item normaal. Aha!
Hoewel het Pre-Owned-platform van Zara weliswaar laat zien dat het merk zich inzet om textielafval te minimaliseren, voldoet het helaas niet aan de doelstellingen van een circulaire economie. Sommige critici hebben het zelfs als regelrechte greenwashing bestempeld (Murphy, 2022).
Heb je recent wat bij ZARA gekocht, dan heb je het recht om ze tot de orde te roepen. We laten ZARA massaal weten dat wij goede arbeidsomstandigheden eisen voor de volwassenen die onze kleding maken. En dat kinderarbeid een doorslaggevende reden is om niet bij ZARA te kopen.
Hailey Baldwins favoriete afdeling bij Zara: bovenkleding. Reese Witherspoon's favoriete afdeling bij Zara: tops. Lauren Conrad's favoriete afdeling bij Zara: bovenkleding. Kendall Jenner's favoriete afdeling bij Zara: broeken.