De hitte zorgt ervoor dat benzine en diesel uitzetten.In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken. Dat is niet alleen schadelijk voor het milieu, de lak van de auto of de bodembescherming, het is ook gevaarlijk.
Het is overdag nu zo heet dat je een ei kunt bakken op je motorkap, maar de hitte brengt ook gevaren mee voor je auto. De banden, motor, lak en het interieur hebben flink te lijden onder deze tropische temperaturen.
Dat verhoogt het kookpunt van de daarin aanwezige koelvloeistof tot maximaal circa 120 graden C. Het is niet de bedoeling dat het tijdens het rijden zover komt. Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden). 1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'.
Door de hitte en UV-straling kunnen je banden uitdrogen en broos worden. Er ontstaan scheurtjes in je autoband. Meestal op het zijvlak waardoor je kans hebt om een klapband te krijgen. Dit noemen we ook wel droogrot.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is. Zwaar gietijzeren V8 blokken hebben een grotere therminal mass. oftewel er is meer materiaal wat warmte vasthoudt. het duurt dus langer voor zo'n groot is afgekoeld dan een simpele 4 cilinder.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Deodorant (en andere spuitbussen)
Laat daarentegen geen spuitbus achter in je auto als deze heet is, niet in direct zonlicht maar ook niet in het dashboardkastje. De hitte kan namelijk de druk verhogen en de fles laten ontploffen. Onnodig te zeggen dat dit erg gevaarlijk is, vooral als je in de auto zit of rijdt.
De bandenspanning van een gemiddelde personenauto varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band ten opzichte van de buitenlucht, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2% tot 5% per maand.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat de temperatuur in een auto die in de zon staat in een uur tijd op kan lopen naar maar liefst 47 graden! Daarbij was het buiten de auto 35 graden. Ook wanneer het buiten 25 of 30 graden is, kan het in je auto 40 graden worden.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Bij een buitentemperatuur van 30 graden loopt de temperatuur in je wagen al op tot boven de 50 graden. Bij extreme buitentemperaturen van rond de 40 graden kan het in je auto zelfs dik 75 graden worden. Dat is bijna net zo heet als in een sauna!
Een motor begint serieus warm te worden bij 130 graden en hoger. Oude motoren zijn vaak niet uitgerust temperatuurmeter, bij nieuwere motorfietsen is deze uitrusting vaker standaard. Met zo'n metertje is het vrij eenvoudig om oververhitting op te merken en op tijd actie te ondernemen.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Dat zwarte auto's warmer worden dan witte auto's als je ze in de zon parkeert, is bekend. Maar hoeveel scheelt het precies? Volgens de wetenschap reflecteert een witte lak tot wel 60 procent van de warme zonnestralen, bij zwarte lak is dit 5 procent.
Met het huidige warme weer is het verstandig om veel water te drinken, maar dat water kun je het beste niet in een flesje in je auto laten liggen. Dat kan namelijk fout aflopen, waarschuwt de Amerikaanse brandweer. Bij tropische temperaturen warmt een waterfles immers op, waarna het als vergrootglas kan gaan werken.
In de auto wordt het heel snel heel heet
Hoe hoog de temperatuur in een auto oploopt, hangt af van de kleur, of hij in de zon geparkeerd staat of in de schaduw, en natuurlijk van de buitentemperatuur. Op een stralende zomerdag (35 graden) kan het snel gaan: al na 20 minuten warmt het interieur op tot 50 graden Celsius.
Als het buiten 22 graden is, kan binnen een uur de temperatuur in de auto oplopen tot wel 39 à 44 graden. Binnen 30 minuten is de warmte overigens al zo'n 70% toegenomen, dus tot de 34 à 38 graden. Als het buiten 28 graden is, kan de temperatuur in de auto binnen een kwartier oplopen tot 43 graden!
Elke motor moet volgens hen worden opgewarmd om slijtage tot een minimum te beperken. Want hoewel het afhangt van het type olie en de viscositeit, is koude motorolie meestal veel dikker en stroperiger dan motorolie die op bedrijfstemperatuur is.
Dat kan met gemak rond de 100 graden zijn en onder zware omstandigheden ook 20 tot 30 graden oplopen. Een belangrijke taak van de motorolie is tenslotte ook koelen. Met andere woorden: een voorbeeldige temperatuur van zowel de motorolie als het koelsysteem.
Met een koude motor gewoon rustig wegrijden, dus zonder teveel toeren en het gaspedaal even niet tegen de bodemplaat drukken. Maar je kunt je auto gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is hoor (rijden), ook op de snelweg.