astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv.hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Naast het opruimen van de natuur zijn vliegen een voedselbron voor andere dieren. Vliegen worden door verschillende dieren in de natuur opgegeten. Ze zijn bijvoorbeeld een voedselbron voor spinnen, vogels, vleesetende planten, padden, kikkers, vissen en vleermuizen.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is. Als gevolg kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben of zelfs moeite met uw stoelgang hebben. Dit vervelende gevoel kunt u voorkomen door goed te drinken, regelmatig te bewegen en geen heftige etenswaren te eten voor vertrek.
Behalve tcp, welke gevaren zijn er nog meer? Radioactiviteit: op de hoogte waarop passagiersvliegtuigen gemiddeld vliegen, gemiddeld zo'n tien kilometer, is de radioactieve straling uit de ruimte vele malen hoger dan op zeeniveau. Een veelvuldige blootstelling aan die straling in vliegtuigen moet vermeden worden.
Wie vier uur in een vliegtuig zit, krijgt ongeveer evenveel straling in zijn lijf als tijdens een x-ray van de tandarts. Dat heeft nieuw onderzoek uitgewezen. Voor iemand die af en toe op reis gaat met het vliegtuig, kan die kosmische straling op zich weinig kwaad.
Hoe vaak wordt er gevlogen
De Nederlander reist gemiddeld 1,3 keer per jaar met het vliegtuig. Het gaat hierbij om het aantal retourvluchten dat de gemiddelde Nederlander maakt. Ook personen die in een jaar tijd geen enkele vliegreis hebben gemaakt zijn in dit gemiddelde meegerekend. Vliegen is populair.
Als kosmische straling de atmosfeer bereikt, kunnen de geladen deeltjes elektronen uit de baan om atoomkernen schieten. Als dit in jouw lichaam gebeurt, raakt weefsel en DNA beschadigd. Dat is een gezondheidsrisico en kan kanker veroorzaken of leiden tot verminderde vruchtbaarheid.
vluchten is er eentje met fatale afloop, dus dat zegt wel wat over de veiligheid. Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
De gevaren daarvan worden alsmaar duidelijker in medische studies. Zo heeft een recente studie van de Amerikaanse onderzoeker Hervey Allen nog aangetoond - hij heeft zelf 83 uur in een vliegtuig gezeten - dat een vlucht van pakweg vier uur evenveel straling oplevert als een röntgenfoto bij de tandarts.
De wetgeving hanteert limieten die niet overschreden mogen worden. Voor werknemers die tijdens het werk met ioniserende straling te maken hebben, geldt een maximale effectieve dosis van 20 millisievert (mSv) per jaar.
"Door de hoogte van het vliegtuig en het feit dat de luchtdruk in de cabine lager is dan gemiddeld, zet gas in het maag-darmkanaal uit. Hierdoor kun je last krijgen van winderigheid", zegt Gareth Corbett, MDL-arts in het ziekenhuis van de universiteit van Cambridge.
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
De vermoeidheid ontstaat door de druk in de cabine. Hierdoor wordt de lucht ijler, een beetje alsof je hoog in de bergen zit. Er is een stuk minder zuurstof en daardoor word je moe. Ook het lawaai van medereizigers en het vliegtuig zelf kunnen zorgen voor zo veel prikkels, dat je helemaal kapot bent na je vlucht.
Vliegen zitten vaak hun poten tegen elkaar te wrijven. Dat doen ze om pollen en stof te verwijderen om beter te kunnen ruiken, voelen en proeven. Hoe meer vocht, hoe beter. Daarom richten vliegen zich altijd op de vochtigste gebieden van het lichaam: het speeksel in de mondhoeken en het traanvocht in de ooghoeken.
De vlieg maakt spectaculaire vliegmanoeuvres, past zijn snelheid in een fractie van een seconde aan, weet obstakels te ontwijken, en gaat gevaar moeiteloos uit de weg. Niet zo boeiend, zou je denken… totdat je beseft dat de vlieg dat alles doet met een minuscuul brein van slechts honderdduizend neuronen.
Vliegen hebben geen tanden, dus spuiten ze speeksel uit hun snuitachtige mond om hun voedsel vloeibaar te maken. Vervolgens zuigen ze dit op en slikken ze het door. Dat proces begint minuten of seconden nadat een vlieg ergens is geland.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Het RIVM houdt de situatie in de zogenaamde Chernobyl exclusion zone, een gebied van 30 kilometer rondom de in 1986 beschadigde reactor in Tsjernobyl, in de gaten. Dit gebied is sindsdien beperkt toegankelijk om de bevolking te beschermen tegen hoge stralingsniveaus.
SAR-waarde
De maximale SAR-norm is op Europees niveau vastgelegd en bedraagt 2 Watt/kg. Mobiele telefoons zijn conform strenge maatregelen ontworpen, waardoor de SAR maximumwaarde eigenlijk nooit wordt bereikt in het geval van gsm straling.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het vliegtuig beweegt dan op en neer, zoals bijvoorbeeld wanneer je door de wolken vliegt bij het opstijgen of landen: het verschil in temperatuur (van warm naar koud) veroorzaakt de turbulentie. Je kunt turbulentie het beste vergelijken met de ervaring als je onder water bent in de zee.
De reactor heeft tien dagen lang gebrand. Hierdoor werden grote hoeveelheden radioactieve stoffen verspreid over Europa en delen van Azië. In totaal is er bij dit ongeval meer de helft van het radioactieve jodium (ruim 4.000 PBq) en ongeveer een derde deel van het radioactieve cesium (ca. 130 PBq) vrijgekomen.
Behandeling. In principe bestaat er geen behandeling tegen de directe effecten van ioniserende straling. Slechts de secundaire effecten kunnen eventueel bestreden of beperkt worden. Het maakt overigens verschil of de bestraling lokaal of over het gehele lichaam plaatsvond.
Het laten maken van één of twee, of zelfs meerdere röntgenfoto's per jaar kan geen kwaad. Röntgenstraling is alleen schadelijk als u er vaak en lang aan blootgesteld wordt.