Op plek 1 staat Brazilië met 18.914 vaste flitspalen. Dat lijkt logisch, omdat het één van de grootste landen ter wereld is. Maar zo eenvoudig is het niet, aangezien verschillende andere uitgestrekte gebieden veel lager op de lijst staan. Zo heeft Canada bijvoorbeeld slechts 1379 flitspalen.
Italië is het land met de meeste flitspalen
Daarom zette Italië maar liefst 10.175 flitsers langs de wegen. Italië staat daarmee op eenzame hoogte, Engeland volgt met 6.547 flitskasten.
Brazilië staat bovenaan als het gaat om het hoogste aantal verkeerscamera's. Er zijn 1.170 flitscamera's en 14.210 snelheidscamera's. In totaal zijn er 15.380. (Dat zijn er ruim 1.000 meer dan het land op de tweede plaats!) Brazilië heeft meer dan 1,6 miljoen kilometer aan snelwegen, waarvan sommige onverhard zijn.
Noorwegen is het strengste land als het gaat om het uitdelen van boetes. Die lopen tot in de duizenden euro's.
Ook wordt het aantal vaste flitspalen uitgebreid van de huidige 642 naar 750 in 2029 en komen er 50 verplaatsbare flitsers die controleren op het gebruik van mobieltjes achter het stuur.
Roodlichtcamera's staan op een kruispunt, om te betrappen wie er door het rode licht rijdt mààr flitst ook wanneer je de maximum toegelaten snelheid overschrijdt. Wist je dat de roodlichtcamera niet altijd flitst wanneer het verkeerslicht op rood staat?
Als het zou kunnen, zouden ze daar ook een trajectcontrole installeren; momenteel staan er in België 281 trajectcontroles. Hier hebben we er ook zat, maar gek genoeg staat er in Duitsland slechts één. En dat is niet omdat je overal toch zo hard mag als je wilt. Of omdat er toch overal Baustelle is.
Op 1.400 tot 2.500 kilometer autosnelweg is in Italië een trajectcontrole in werking. Dit systeem heet ook wel SICVE (Sistema informativo per il controllo della velocità) ook wel bekend als Tutor. De eerste trajectcontrole is in 2004 ingevoerd.
Volgens de wereldwijde Speed Camera DataBase (SCDB) telt Brazilië maar liefst 19.141 (inclusief flitscamera's) van de ongeveer 60.000 snelheidscamera's wereldwijd.
Duitsland is het enige land ter wereld zonder limiet.
Handhaving met snelheidscamera's is het meest geschikt als de ongevallen zich duidelijk concentreren op specifieke weggedeelten en verband houden met te hoge snelheid , en wanneer de verkeersdrukte fysieke politie-inzet tijdrovend en minder effectief maakt.
De 'flitspaalhoofdstad' van Nederland is Haarlem. Daar staan veertien vaste en twee mobiele flitspalen, twee meer dan vorig jaar. Na Haarlem komen Nijmegen, Amersfoort, Eindhoven en Den Haag.
In totaal heeft de Chinezen wel vier keer zoveel camera's als de Amerikanen. In China hangen er in totaal zowat tweehonderd miljoen bewakingscamera's. De VS volgen op een afstandje met vijftig miljoen apparaten. Ver daarachter, op de derde plaats, staat Duitsland met ruim vijf miljoen stuks.
Flitspaalsignalering. Het meenemen en gebruiken van radardetectieapparatuur is verboden. Voor zover bekend is het gebruik van apparatuur met signalering voor vaste flitspalen of trajectcontroles (zoals navigatieapparatuur en telefoons) wel toegestaan.
Duitse Snelheidslimiet voor auto's
Deze richtsnelheid van 130km/u geldt alleen voor de autosnelwegen en wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat dit niet voor alle snelwegen geldt. Voor sommige stukken op de snelweg bestaat namelijk wél een snelheidslimiet.
Momenteel beschikt Spanje over 2.010 vaste snelheidscamera's, 167 trajectcontroles en 243 mobiele en gordelcamera's, geïnstalleerd op diverse wegen door het hele land. Vorig jaar verhoogde de DGT het aantal snelheidscamera's met 7% met als doel toekomstige ongelukken te voorkomen.
Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is toegestaan. Zwitserland, Turkije, Ierland, Slowakije: hier is het het niet alleen verboden, je mag een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren.
Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen.
Flitspaal (1958) - Maus Gatsonides
De eerste flitspaal werd ontwikkeld door de Nederlandse rallyrijder Maus Gatsonides (1911-1998). Er lagen toen nog twee slangetjes van rubber dwars over de weg.
In de VS is dat één per 1.453 vierkante kilometer. Van de 50 staten hebben er 32 geen flitspalen in gebruik. In acht daarvan zijn ze zelfs bij wet verboden. Staten die wel flitsen doen dat vooral in de steden – en dan vaak met mate.
De analyse, die werd uitgevoerd door consumentenrechtadvocaten Goldstein, vond dat Haarlem 31,25 snelheidscamera's per 1.000 kilometer weg heeft - het hoogste aantal in Nederland. Het landelijk gemiddelde is slechts 11,6 camera's per 1.000 kilometer weg.