Het enige betrouwbare bewijs dat de koper heeft betaald, is het aankoopbedrag op uw eigen bankrekening, ofwel de bevestiging in uw mobiele app voor betaalverzoeken, ofwel contant geld dat u zelf heeft nageteld. Een oplichter kan op zijn eigen toestel of computer heel makkelijk een vals betaalbewijs laten zien.
Twijfel je over de betrouwbaarheid van een verkoper? Kijk dan of je zijn/haar gegevens op Google kunt vinden. Ook kun je het telefoon- en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting controleren. Wees alert bij verkopers uit het buitenland.
Een beproefde manier om bestanden veilig naar de juiste persoon te sturen is voor je account tweefactorauthenticatie (2FA) in te stellen. Je kunt die verificatie eenvoudig toevoegen aan accounts zoals die van Google en Microsoft. Bij 2FA moet de ontvanger behalve een wachtwoord nog een tweede factor invullen.
Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Kopersbescherming geeft gebruikers de optie om een product met extra zekerheid te kopen. Hiermee ben je niet alleen beschermd als je pakket niet is verstuurd door de verkoper maar ook wanneer het product beschadigd aankomt, of de inhoud van het pakket anders is dan afgesproken met de verkoper.
Helaas kan het voorkomen dat iemand via Marktplaats een product aanbiedt dat gestolen is. Op het moment dat je dit product koopt of verkoopt, maak je je schuldig aan heling. Zowel het kopen als het verkopen van een gestolen van een gestolen product wordt aangemerkt als heling en is dus strafbaar.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Een bekende truc is dat de zogenaamde koper wil weten of u wel te vertrouwen bent. Hij of zij beweert namelijk een nare ervaring te hebben gehad met online aankopen. Om zeker te weten wie u bent, vraagt de 'koper' u een (paar) cent over te maken. Bij de overschrijving wordt namelijk ook uw volledige naam zichtbaar.
Internetbankieren is door de Nederlandse banken zeer goed beveiligd en de schade is, afgezet tegen de tegenover de totale omzet bij internetbankieren, klein. Banken en consumenten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het veilig te houden.
"Bij deze nieuwe service ben je niet alleen beschermd als je pakket niet is verstuurd door de verkoper, maar ook wanneer het product beschadigd aankomt of de inhoud van het pakket anders is dan afgesproken met de verkoper", aldus Marktplaats. Het is nog niet bekend hoe Marktplaats die details gaat controleren.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Stuur via Berichten een betaalverzoek naar de koper. Hiervoor klik je op de button Betaalverzoek. Voer de gevraagde gegevens in en klik op Betaalverzoek versturen. Jouw koper ontvangt dit verzoek direct in Berichten.
Gelijk oversteken is eigenlijk hetzelfde als een betaalverzoek en kost ook 40 cent, maar daarbij wordt het geld niet na een dag overgemaakt bij de verkoper. Het wordt pas overgemaakt als het pakketje is afgeleverd bij de koper.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Je kunt bij het politiebureau langsgaan bij jou in de buurt, maar je kunt ook online aangifte doen. Wanneer je bent opgelicht is het verstandig hier ook bij Marktplaats een melding van te maken. Zij kunnen de gebruiker blokkeren, andere kopers waarschuwen en de beveiliging van het platform verbeteren.
Je kan op 2dehands vanaf nu sneller, makkelijker en veiliger betalen via de Betaalverzoeken in de chat. Als verkoper kan je de koper een Betaalverzoek sturen om de betaling in orde te maken. Ook als koper kan je initiatief nemen en een Betaalvoorstel sturen naar de verkoper.
Heb je garantie op een aankoop via marktplaats? Als het gaat om een aankoop via marktplaats bij een bedrijf, dan heb je recht op een goed product. Ook als de garantieperiode verlopen is. Een goed product is een product dat functioneert als je ervan mag verwachten.
Geef de verkoper voldoende tijd om te reageren. Krijg je geen reactie, probeer het dan nog eens. Blijft een reactie uit, overweeg dan om je bod te verwijderen. Houd er rekening mee dat een product inmiddels verkocht kan zijn en de verkoper daarom niet meer reageert.
Als iemand negatieve berichten over u verspreidt, vraag dan of hij hiermee stopt en de berichten verwijdert. Als de persoon weigert, kunt u aangifte doen bij de politie. U kunt de rechter vragen de dader te dwingen de berichten te verwijderen.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Je bod is niet bindend, dus je bent niet verplicht om het product te kopen. Je kunt je bod altijd intrekken als je geen interesse meer hebt.
Neem contact op met de postbezorger
De postbezorger stelt dan een onderzoek in naar het verdwenen pakket. Levert dit niets op, dien dan een klacht in bij de bezorgdienst.
Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.