Werkt trajectcontrole altijd en kan ik zien of het systeem aan staat? Nee, het is aan de buitenkant niet te zien of een systeem aanstaat. Normaal gesproken staat de apparatuur altijd aan. De pakkans is dus 100%.
Trajectcontrole is niet mogelijk in de bochten op verkeersknooppunten of op ringwegen met korte trajecten tussen opeenvolgende op- en afritten.
Trajectcontrole controleert op twee plaatsen die een zekere afstand uit elkaar liggen, en bepaalt de gemiddelde snelheid op basis van de tijd tussen het passeren van de meetpunten. Als de meetpunten bijvoorbeeld een kilometer uit elkaar liggen dan zal een voertuig dat 120 km/u rijdt het traject in 30 seconden afleggen.
Bij limieten tot en met 120 km/u geldt daarnaast een ondergrens. Hier wordt vanaf 4 km/u te hard, na de meetcorrectie beboet. Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge).
Het boeteproces bij trajectcontroles gaat automatisch, dus je zou verwachten dat de envelop binnen enkele dagen binnen is. Vaak kun je de boete (inclusief foto) nog eerder al zien op de website van het CJIB. Deze boete kwam echter pas binnen in december 2021 – dat is bijna twee jaar later.
Hier wordt vanaf 4 km/u te hard, na de meetcorrectie beboet. Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge). Bij een limiet van 100 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 108 km/u te hard.
Net als bij alle andere snelheidscontroles, wordt op de gemeten snelheid een correctie toegepast. Deze correctie is 3 km/u bij max. snelheden tot 100 km/u. Daarboven is het een correctie van 3% van de gemeten snelheid.
De lasergun zendt constant lichtpulsen uit die dan weer worden weerkaatst door de auto of een ander motorrijtuig. Dit gebeurt met de snelheid van het licht (299.792.458 meter/seconde) en omdat die snelheid bekend is, kan de lasergun precies berekenen hoe ver een auto verwijderd is en hoe snel die rijdt.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!
Onze wegen staan stilaan vol trajectcontroles, maar blijkbaar kunnen die geen motorfietsen flitsen omwille van een technische beperking van het systeem. Hoe is dat mogelijk? Een trajectcontrole gaat na hoe snel een voertuig rijdt over een bepaalde afstand tussen twee punten.
15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252. 30 km/h: € 329.
De meetcorrectie is 3 kilometer en de eerste 3 kilometer te hard rijden blijft onbestraft. Wie op een weg met maximaal 80 kilometer per uur de snelheid aantikt van 87, rijdt dus 1 kilometer te hard. Je kunt dan een boete krijgen voor 4 kilometer te hard rijden.
Deze camera's, ook wel slimme camera's genoemd, kunnen naast het meten van de snelheid (trajectcontrole), ook nummerplaten herkennen van bijvoorbeeld geseinde of gestolen wagens.
Wanneer je een trajectcontrole 'binnenrijdt', staan er twee horizontale strepen op de weg. Dit is exact het moment dat de trajectcontrole ingaat. Aan het einde van de controle zijn deze strepen opnieuw, wat betekent dat je er weer uit bent. Dit is overigens ook het geval bij elke af- of oprit.
Elke trajectcontrole begint en eindigt met een digitale camera die de voorbijrijdende voertuigen fotografeert. Een computer met nummerplaatherkenning registreert hoeveel tijd er tussen de eerste en de tweede foto verstrijkt, om zo de gemiddelde snelheid van het voertuig te berekenen.
U krijgt een strafblad wanneer u bent veroordeeld voor een snelheidsovertreding, rijden onder invloed of rijden tijdens een ingevorderd rijbewijs. Dit strafblad heet tegenwoordig officieel Uittreksel uit de Justitiële Documentatie.
U bent in vijf minuten tijd drie maal geflitst. Het is toegestaan om meerdere flitspalen op dezelfde rechtdoorgaande weg te plaatsen. U kunt niet meerdere malen bekeurd worden voor eenzelfde overtreding, maar in dit geval kan gesteld worden dat er drie verschillende overtredingen zijn geconstateerd.
In 2020 zijn 2.803.661 snelheidsboetes opgelegd na controle met een flitspaal, in 2021 waren dat er 2.830.213. Ook zijn 1.509.650 snelheidsovertredingen met mobiele radarsets geconstateerd, tegen 1.476.304 een jaar eerder.
Juridisch gezien is er geen bezwaar tegen het verbaliseren op kenteken bij gebruik van de lasergun. Omdat echter bij het gebruik van de lasergun meestal geen fotografische- of videoregistratie van de gedraging of overtreding plaatsvindt, moet in beginsel tot staandehouding worden overgegaan.
Ik wil digitaal mijn verkeersboete bekijken
Log dan in met uw DigiD. U ziet dan een overzicht van uw verkeersboete(s).
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Aanhouding. Een lasergun registreert geen informatie over de bestuurder en/of het voertuig. Met informatie wordt bedoeld dat er geen fotografische- of videoregistratie wordt genoteerd, waaronder bijvoorbeeld het kenteken. Daarom gaat de politie meestal over tot staandehouding.
Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.