De Toyota Yaris Full Hybrid is de meest compacte hybride die er te koop is. En hoewel hij op benzine rijdt, concurreert hij toch met diesels uit de compacte middenklasse. Met dank aan het volgens Toyota ultralage verbruik van 3,5 l/100 km (1 op 28,6).Dat betekent de zuinigste benzine-auto in zijn klasse.
Conclusie. De Toyota Yaris is gewoon een zeer goed product. Hij rijdt prettig, is economisch verantwoord en het is vooral een kwalitatief erg goed gebouwde auto, met alle prettige gevolgen van dien. De populariteit van de Yaris als occasion is zo heel gemakkelijk te verklaren.
Met een Toyota Hybrid kan je op elektrische energie optrekken en tot wel 125 km/u volledig elektrisch rijden. Dat betekent minder brandstofverbruik, minder schadelijke emissies uit de uitlaat en vrijwel geruisloos rijcomfort.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Hoewel de Yaris een nog zeer jonge auto is, kan deze last hebben van roest bij de kentekenplaat achter. Water en vuil kan zich daar een beetje ophopen. In zeldzame gevallen lijkt het alsof de ontsteking niet altijd perfect verloopt, waarbij de motor een beetje kan horten en stoten. Opnieuw starten verhelpt het meestal.
Elke Toyota Yaris met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Toyota Yaris. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
De hybride Yaris staat voor mensen wat dichterbij dan een compleet elektrische auto: je kunt nog steeds op benzine rijden, maar rijdt aanzienlijk zuiniger en milieubewuster. Een hybride auto heeft naast een benzinemotor namelijk ook een elektromotor. Deze elektromotor laadt automatisch op tijdens het rijden.
De Toyota Yaris is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Wist u dat het ook een prima auto met hoge instap is? Geen overdreven instaphoogte, maar genoeg voor optimaal zitcomfort en overzicht. Juist dat maakt het een perfecte optie voor alledaags gebruik.
Hybride rijden is rijden met twee motoren
Hybrides hebben twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. De een haalt brandstof uit de brandstoftank (diesel of benzine) en de ander werkt op stroom die het accupakket in de auto levert.
Tot 1000 euro is een Daihatsu core (benzine) of Volkswagen polo (diesel) de beste optie. Tot 3000 euro kun je een Peugeot 107 of Citroen C1 vinden (benzine) of een Mini Cooper (diesel). Is je budget wat hoger dan kun je voor 8000 euro een jong gebruikte Fiat 500, of Peugeot 108 vinden.
Lage onderhoudskosten, nieuwe technologieën en een niet al te hoge prijs. Zomaar wat voordelen van relatief niet heel lang gebruikte Toyota-modellen, zoals de Toyota Auris, de Toyota Aygo en de Toyota Yaris.
Populaire maand september: over het algemeen is september een populaire maand om een auto te kopen. Deze maand komen er veel nieuwe auto's op de markt, dus ook de verkoop tweedehands auto's gaat hiermee omhoog.
Hoe zuinig uw auto is, wordt onder andere bepaald door het soort motor. Zo verbruikt een 2-liter vaak meer dan een auto met een cilinderinhoud van 1.4.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Geld besparen
Volgens onderzoek van JATO Dynamics bespaart een Toyota Hybrid, die 13.000 kilometer per jaar rijdt en tankt voor €1,659, je op jaarbasis zo'n 300 euro in vergelijking met eenzelfde klasse model met een conventionele benzinemotor.