In juli 2020 sprong de marktkapitalisatie van Tesla naar meer dan US$ 210 miljard en het was hiermee het meest waardevolle autobedrijf ter wereld.
Hoewel het bedrijf uit Palo Alto, Californië duidelijk auto's maakt en verkoopt, lijkt de koersbeweging van de aandelen de laatste jaren op die van een autobedrijf . Het idee dat Tesla een technologiebedrijf is, kreeg geloofwaardigheid in 2013, toen de aandelenkoers binnen een jaar met 382,5% steeg.
Tesla Dominantie
Tesla is goed voor bijna de helft van de marktkapitalisatie onder de wereldwijde autofabrikanten . De waardering overtreft de gecombineerde waarde van de volgende 29 autofabrikanten.
In de eerste tien jaar na aanschaf is een Tesla met afstand het goedkoopst in onderhoud. Europese merken zijn juist de hekkensluiters en kosten in dezelfde periode tot bijna vijf keer meer.
Tesla doet natuurlijk meer dan alleen auto's verkopen . Het exploiteert zijn eigen netwerk van laadstations en verkoopt daarnaast ook zonnedaken aan particuliere consumenten en batterijopslagproducten aan nutsbedrijven, naast andere dingen.
De Tesla Model Y was het bestverkochte automodel in 2024, met meer dan 1,09 miljoen verkochte exemplaren. Het werd op de voet gevolgd door de Toyota Corolla. De totale wereldwijde autoverkoop groeide in 2023 naar ongeveer 75,3 miljoen eenheden en naar verwachting zal dit in 2024 meer dan 77 miljoen bedragen.
Tesla blijft een dominante speler op het gebied van de verkoop van elektrische auto's . De Model Y en Model 3 behouden hun positie als de twee bestverkochte elektrische auto's in de VS. Samen waren ze goed voor meer dan 40% van alle elektrische autoverkopen in 2024.
AN meldt: " De gemiddelde reparatiekosten bedroegen $ 5.552 voor Tesla's, $ 4.474 voor niet-Tesla EV's en $ 4.205 voor voertuigen met verbrandingsmotor in het kwartaal ." Gemiddeld kost een beschadigde Tesla $ 1.347 meer om te repareren dan een beschadigde auto op benzine, maar een beschadigde EV van een andere autofabrikant kost slechts $ 269 meer.
Consumentenorganisatie ANWB heeft een lijst samengesteld van de tien meest waardevaste elektrische auto's. Aan kop twee Tesla's, met de Tesla Model X 75 kWh 75D als lijstaanvoerder, die na vier jaar en 40.000 kilometer 72 procent van zijn waarde weet te behouden.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Het heeft een Morningstar-beoordeling van 1 ster, wat betekent dat het als aanzienlijk overgewaardeerd wordt beschouwd . "Wij denken niet dat beleggers Tesla tegen de huidige prijs moeten kopen", legt Goldstein uit. "De huidige aandelenkoers impliceert dat bijna alles goed gaat voor Tesla in termen van nieuwe productlanceringen, omzetgroei en margevergroting."
Het merk behaalt meestal alle vijf de sterren bij Europese veiligheidstests en de auto's zijn voorzien van diverse functies om de veiligheid onderweg te maximaliseren. Dit maakt Tesla's een van de veiligste auto's op de weg.
Tesla's grootste concurrent BYD wil zijn productiefaciliteiten in het buitenland uitbreiden en zal volgend jaar een tweede fabriek in Europa bouwen. In de VS zullen Chinese auto's hoogstwaarschijnlijk door de regering Biden met tarieven worden geconfronteerd.
Tesla is een databedrijf dat ook auto's maakt. Een andere manier om dit te zeggen is dat Tesla een databedrijf is dat ook een autofabrikant is.
Hoeveel verdient een Verkoper Binnendienst (m/v) bij Tesla in Nederland? Gemiddelde Tesla-Verkoper Binnendienst (m/v) jaarlijks betaling in Nederland is ongeveer € 45.012, hetgeen 38% onder het landelijk gemiddelde is.
Ben je zelfstandige of heb je een vennootschap? Dan geniet je van verschillende fiscale voordelen wanneer je voor een elektrische auto kiest. Niet alleen is de aankoop 100% fiscaal aftrekbaar, ook de elektriciteit die je gebruikt voor het opladen van elektrische wagens, trek je voor 100% af als beroepskost.
De Tesla Model S uit 2020 heeft enorme onderhoudskosten. De onderhoudskosten van de elektrische auto kosten zo'n 6.240 euro. En daar komt nog een bedrag bovenop. In het vijfde jaar van onderhoud zijn de reparatiekosten voor een Tesla Model S een verbazingwekkende 4.432 euro.
Zoals de meeste luxe voertuigen, ervaart de Tesla Model S aanzienlijke afschrijving binnen de eerste paar jaar van eigendom . Gemiddeld kan een nieuwe Model S tussen de 30-40% van zijn waarde verliezen binnen de eerste drie jaar.
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Tesla, bijvoorbeeld, garandeert zijn batterijen 8 jaar of tussen 160.000 en 240.000 km, afhankelijk van het model. Tesla, het merk van Elon Musk, blijft streven naar uitmuntendheid op de markt voor elektrische voertuigen door zijn prestaties voortdurend te verbeteren.
Tesla onderhoudskosten variëren van ongeveer $587 tot $832 per jaar. Over het algemeen vereisen Tesla voertuigen minder onderhoud dan veel andere auto's , maar individuele services kunnen duur zijn. U kunt Tesla onderhoudskosten niet dekken met een garantie, maar u kunt wel de kosten van onverwachte reparaties dekken.
Kan ik mijn leasing of gefinancierde auto inruilen? Het is mogelijk uw geleaste of gefinancierde auto in te ruilen als uw leasemaatschappij of bank dit toestaat. Tesla zal na levering van uw Tesla de afbetaling van uw huidige auto op zich nemen.
Tesla's dominantie op de markt voor elektrische voertuigen blijft wankelen, aangezien het merk zijn vijfde opeenvolgende kwartaalregistratiedaling rapporteerde . Tesla's registraties daalden met 7,8 procent in Q4 2024, wat bijdroeg aan een algehele daling van 11,6 procent in 2024.”
De prijsdaling komt ook omdat enkele Europese merken kleinere, betaalbare nieuwe elektrische auto's op de markt hebben gebracht. Daarnaast hebben Tesla en verschillende Chinese automerken flinke prijsverlagingen doorgevoerd. Al die factoren drukken de prijzen van elektrische auto's omlaag.