Terpentine. Het is mogelijk om thinner (oplosmiddel voor verf) te gebruiken, maar dat is niet echt aangeraden voor de lak van de auto. Terpentine (verfverdunner) werkt even goed en dit product is minder schadelijk voor de autolak.
Brandstof. Brandstoffen, zoals benzine, motorolie, remvloeistof en diesel, kunnen schade aan de lak veroorzaken. Wanneer de lak van uw auto in aanraking komt met brandstoffen, dan kan de lak los gaan laten. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat u een beetje brandstof op de lak van uw auto morst.
Gebruik wasbenzine voor het ontvetten van vers gespoten autolak. Ook uitermate geschikt voor het verwijderen van lijmresten.
Er is dan altijd kans dat er iets op de lak van je auto terecht komt. Je ziet dan kleine, hardnekkige zwarte puntjes op je autolak. Gebruik bij het verwijderen van teervlekken geen bijtende huismiddelen zoals wasbenzine, thinner of terpentine. Ook polijstmiddelen zijn geen goed idee.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Spoel altijd eerst het meeste vuil en het fijne zand van je auto, zodat je geen krassen maakt tijdens het poetsen. Voor je lak is fijn zand aartsvijand numero uno. Dat zand moet er dus eerst af! Vervolgens neem een speciale autospons en –zeem of washandschoen en een goede autoshampoo en kun je beginnen met poetsen.
Steenslag is de meest voorkomende beschadiging van de laklagen van een auto. Het zijn de kleine opspringende steentjes die onder de banden wegschieten. De steentjes slaan letterlijk stukjes lak uit de buitenste laklaag en soms zelfs tot op het metaal. Deze beschadigingen kun je goed zelf herstellen met een lakstift.
Want hoewel wasbenzine, thinner en terpentine alle drie als reinigings- of verdunningsmiddel gebruikt kunnen worden, verschillen de eigenschappen sterk van elkaar. Zo zijn wasbenzine en thinner snel verdampende oplosmiddelen terwijl terpentine veel trager verdampt.
Je zult zien dat het spul snel opdroogt. Veeg even na met een schone een doek. "Remmenreiniger is funest voor je remklauwen en je lak.
Aceton kan heel goed op autolak, in het verleden wel de lijmresten van de typeaanduiding ermee verwijderd. Daarna wel even wassen om de 'resten' aceton te verwijderen.
Reacties. Nee, white spirit is hetzelfde als terpentine. Wasbenzine is minder schadelijk dan terpentine. Terpentine is een verdunner voor (alcyd)verven en kan gebruikt worden om verfvlekken, die net zijn gemaakt, te verwijderen, kwasten mee schoon te maken enzovoort.
Vaak wordt terpentine gebruikt als verdunner of oplosmiddel van verf, vernis en lak. Ook wordt het soms als ontvetter gebruikt, maar het middel is niet geschikt als je een oppervlak wilt ontvetten voor het lijmen of schilderen.
Saharazand valt onder de grote bedreigingen van je auto en autolak. Het kan schuren, inbranden en je pollenfilter verstoppen. Daarom moet het weg, maar wel op de juiste manier. De geelkleurige, fijne zandkorrels op je autodak betekenen acuut gevaar voor je autolak.
Pas op met zelf Saharazand van de auto wassen
Saharazand heeft volgens Autoweek de eigenschap dat het 'erg fijn is en scherp, waardoor je krassen in je lak kunt veroorzaken. ' Ook is het oppassen met de voorruit. 'De verleiding is groot om met de ruitensproeier en ruitenwisser het zand weg te halen.
Was de auto rustig met de shampoo en de microvezel handschoen of microvezel doek, zonder veel druk uit te oefenen. Het zand blijft in het schuim en de microvezels zitten. Spoel deze dus regelmatig af in de emmer met schoon water en stop 'm daarna in de emmer met sop om verder te gaan. Spoel met royaal water af.
Alcohol is makkelijk oplosbaar in water en kan worden gebruikt als veelzijdig oplosmiddel en ontvetter. Het is een "schone" ontvetter omdat de alcohol vrij snel verdampt en geen residu achter laat. Isopropanol (isopropyl of IPA) en ethylalcohol zijn beide alcoholen waarmee ontvet kan worden.
Voor het verwijderen van verf op oliebasis, kun je het beste terpentine gebruiken. Doop een puntje van een zachte doek in de terpentine en wrijf voorzichtig over de verf op het hout. Daarna spoel je de doek uit en herhaal je de eerste twee stappen net zo lang tot de verf van het hout verwijderd is.
Daarnaast is er verf op terpentinebasis. Dit wordt ook wel terpentinegedragen-verf of alkydverf genoemd. In plaats van water wordt er gebruik gemaakt van terpentine om dit product te verdunnen. De verf bevat meer schadelijke stoffen en is daarom ook meer schadelijk voor zowel jouw gezondheid als voor het milieu.
Polijsten met een fijne korrel is genoeg om de lak weer in de originele kleur te herstellen en de glans te verbeteren. Zeer sterk verkleurde auto's zijn vaker langer blootgesteld aan UV-verkleuring. Ook dit is te verhelpen door middel van polijsten, echter zal dit meer tijd in beslag nemen.
Azijn, afwasmiddel en allesreiniger zijn niet geschikt om je auto te wassen. Het zijn over zijn over het algemeen 'agressieve' schoonmaakmiddelen waardoor je de bestaande wax of sealant laag kan beschadigen. Gebruik dus nooit een standaard huishoud schoonmaakmiddel zoals allesreiniger, afwasmiddel of zeep.
Ja, natuurlijk mag u Dreft gebruiken om uw auto te wassen, maar wij raden aan een autoshampoo hiervoor aan te schaffen. Waarom? Dreft is een afwasmiddel met citroenzuur. Dit is ideaal om vettige dingen te reinigen, maar daarom haalt het ook belangrijke oliën van uw lak.
Echter moeten we bij een matte lak toch adviseren om de automatische carwash links te laten liggen. Een matte laklaag is van nature uit gevoeliger aan krassen en daarom is een hand wasbeurt aanbevolen omdat hier de druk op de washandschoen aangepast kan worden in functie van de gevoeligheid van de lak.
En dan nog een aandachtspunt: we krijgen regelmatig van klanten de vraag hoe vaak je een auto moet waxen. Ons advies is om dit niet te vaak te doen. Als richtlijn kunt u een periode van zo'n 4-6 maanden tussen de waxbeurten aanhouden. Hou er echter wel rekening mee dat elke auto anders is.