Alle aanbestedingsplichtige organisaties zijn verplicht hun Europese aanbestedingen via het aankondigingenplatform van TenderNed te publiceren.
De Aanbestedingswet 2012 stelt het gebruik van de publicatiemodule van TenderNed voor het doen van o.a. (voor) aankondigingen verplicht. Deze verplichting geldt voor opdrachten boven de Europese aanbestedingsdrempels en bij het (vrijwillig) bekendmaken van (nationale) opdrachten.
Kennisgeven van het voornemen een vooraankondiging is niet verplicht en staat niet expliciet opgenomen in de Europese regelgeving. Nadat eventueel een kennisgeving van bekendmaking van een vooraankondiging is gedaan, kan de aanbestedende dienst een vooraankondiging bekendmaken (artikel 2.58 Aanbestedingswet 2012).
Partijen bij de overheid die moeten aanbesteden
de Rijksoverheid; gemeenten, provincies en waterschappen; publiekrechtelijke instellingen (zoals universiteiten en scholen); speciale-sectorbedrijven (zoals drinkwaterbedrijven, energiebedrijven en vervoersdiensten als Schiphol en de NS).
Er is niet echt een verschil; 'tender' is Engels voor 'aanbesteding'.
Het gebruik van TenderNed is gratis.
Wat zijn de drempelbedragen voor onderhandse aanbestedingen? De exacte drempelbedragen kunt u vinden in dit document, maar kort samengevat: het drempelbedrag voor werken is €5.350.000.Het drempelbedrag voor leveringen en diensten is €214.000.
Een niet aanbestedingsplichtige opdracht is een opdracht die uitgezonderd is van Europees aanbesteden. Dit soort opdrachten zijn benoemd in de Aanbestedingswet 2012.
Bij een openbare aanbesteding gaat het meestal om vrij grote opdrachten. Gaat het om een kleinere opdracht, dan wordt er vaak maar een beperkt aantal leveranciers of aannemers uitgenodigd om een offerte in te dienen. Dit wordt 'onderhands aanbesteden' genoemd.
Waarom aanbesteden? Aanbesteden is een eerlijke manier om inkopen door de overheid te regelen. Alle geïnteresseerde bedrijven krijgen zo een gelijke kans om een opdracht uit te voeren. Door opdrachten aan te besteden zorgt de overheid ook dat er concurrentie is tussen bedrijven.
Besluiten in een aanbesteding worden gezien als besluiten ter voorbereiding op het sluiten van een overeenkomst tussen civiele partijen en daarvoor geldt de privaatrechtelijke rechtsgang.
Een dergelijke opdracht is aanbestedingsplichtig. De les voor de praktijk: de benaming van de overeenkomst is niet doorslaggevend. Gekeken moet worden naar het hoofdvoorwerp van de overeenkomst. Een huurovereenkomst -of een voorovereenkomst tot verhuur- kan dus aanbestedingsplichtig zijn.
In de aanbestedingsdocumenten staat waar u aan moet voldoen om mee te kunnen doen met de aanbesteding. Bijvoorbeeld hoe u de opdracht moet uitvoeren (uitvoeringsvoorwaarden). Of waar uw inschrijving aan moet voldoen. Ook kunnen er eisen voor uw onderneming gelden.
Een tender is Engels voor een aanbesteding. Een tender is de procedure waarbij een opdrachtgever bekendmaakt dat hij een opdracht wil laten uitvoeren en bedrijven vraagt om een offerte in te dienen. In die offertes staat onder andere welke prijs het bedrijf voor de uitvoering van de opdracht vraagt.
Velen horen er wel eens iets over, maar hebben er zelf (nog) nooit mee gewerkt. Hier komt 'ie: Een onderhandse aanbesteding is een aanbesteding waarbij de aanbestedende dienst zelf bepaalt hoeveel en welke inschrijvers een offerte kunnen indienen.
Waar het gaat om een klassieke overheidsopdracht is het drempelbedrag vastgesteld op € 750.000,- (artikel 4 sub d Richtlijn 2014/24). Voor speciale-sectoropdrachten ligt de drempelwaarde op € 1.000.000,- (artikel 15 sub c Richtlijn 2014/25).
De kosten van het maken van een offerte of het opstellen van een inschrijving voor een aanbesteding vertonen een sterke samenhang met de omvang van het werk. Bij projecten groter dan € 1 miljoen bedragen de kosten voor bedrijven ongeveer 1% van de offertesom, bij kleine projecten kan dit oplopen tot meer dan 10%.
Soms kiezen organisaties die geen aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf zijn er vrijwillig voor om een opdracht door middel van een aanbestedingsprocedure in de markt te zetten. Dit fenomeen staat bekend als een 'private aanbesteding'.
Bij een openbare procedure mogen alle gegadigden een inschrijving indienen. Bij een niet-openbare procedure wordt er aan de hand van geschiktheidseisen en selectiecriteria eerst een voorselectie gemaakt van meestal 5 partijen die een inschrijving mogen indienen.
Een openbare aanbesteding is een aanbestedingsvorm waarbij één of meerdere overheden een aankondiging plaatst waarbij bedrijven gevraagd worden om een offerte in te dienen.
Waar inkoop zich direct richt op het laten uitvoeren of bestellen, gaat aanbesteden meer over het traject wat daaraan vooraf gaat. Dit is de zogenaamde 'sourcingsfase' waarin de opdracht wordt gespecificeerd, opdrachtgevers worden geselecteerd en contracten worden opgesteld.
Een openbare procedure duurt normaal minimaal 45 kalenderdagen.Een niet-openbare procedure duurt minimaal 70 kalenderdagen. Bij een niet-openbare procedure bedraagt de aanmeldtermijn, tussen aankondiging van de opdracht en ontvangst van een verzoek tot deelneming, minimaal 30 kalenderdagen.