Super Plus 98: benzine die geschikt is voor alle benzinemotoren, deze brandstof mag tot 5% ethanol bevatten. Deze wordt ook wel E5 genoemd. Bij Tango bevat de Super Plus 98 geen ethanol.
BP Ultimate, Shell V Power, OK Super Plus 98 Pure en Esso Synergy Supreme+ zijn als E5 benzine op dit moment bio-ethanol vrij. De E5 sticker geeft feitelijk aan dat er sprake is van maximaal 5 procent ethanol.
E10 benzine
Shell V-Power Benzine heeft het label E5 en bevat geen bio-ethanol.
Met de aanduiding E5 geven we aan dat onze Superplus 98 tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. Tamoil voegt echter geen ethanol toe aan deze brandstof. Dat betekent dat Superplus 98 het beste alternatief is als uw auto of motor niet geschikt is voor Euro 95 (E10). Doe de E10 check om het zeker te weten.
Aan bp Ultimate 98 wordt op dit moment echter GEEN ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit communiceren. Meer dan 90% van de benzineauto's is geschikt voor E10, maar het kan voor sommige benzineauto's van voor 2000 problemen veroorzaken.
Daarbij heb je vaak de keuze tussen een gewone standaard brandstof (Euro 95 E10) en een premium brandstof: Euro 98 E5. Die eerste bevat 10 procent ethanol, de tweede heeft een hoger octaangetal en maximaal tot 5 procent aan ethanol (het kan dus ook aanzienlijk minder zijn!).
Bio-ethanol is in verbruik duurder dan hout, pellets of gas. Vlammen hebben zuurstof nodig en zetten die om in koolstofmonoxide en koolstofdioxide. Voldoende verluchten is een absolute must. Daarnaast is het aangeraden om een CO2-melder te plaatsen.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
SP 98 ontvlamt onder een aanzienlijke hogere temperatuur en druk en is dus eerder voor sportievere automotoren die hoger in toeren gaan. Daarnaast zijn de motoren van vintage wagens uitgerust om te functioneren met loodhoudende benzine en verdragen dus beter super 98 dan 95.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor.
Daarnaast zijn er premium 98-brandstoffen die wisselend (per levering) tussen 0-5% ethanol zitten: Total Excellium 98, TinQ Superplus 98, Argos Super Plus 98, Brandoil Superplus 98, OK Superplus 98 en Lukoil Superplus 98. Andere 98-premiumbrandstoffen die hier niet genoemd zijn bevatten 5% bio-ethanol.
Het verschil tussen ethanol en bio-ethanol zit hem in de productiemethode. Bio-ethanol wordt vervaardigd uit plantaardige producten, terwijl synthetische ethanol wordt gemaakt van aardolie. Daarnaast zijn er verschillen in kwaliteit. Met name bij bio-ethanol is er sprake van kleine hoeveelheden bijproducten.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
E10-benzine / E5-benzine = euro 95 / Super Plus 98
Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Waarom wordt ethanol toegevoegd aan benzine? Ethanol is goed voor de agrarische economie en helpt ons bij onze onafhankelijkheid van buitenlandse aardolieproducten. Op de "groene" kant is het gericht op verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringen van luchtvervuiling door brandstof-uitstoot.
Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 benzine
Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden. Dat leidt tot een hogere prijs. Omdat Super 98 onder hogere druk en temperatuur ontvlamt, moet je het zien als een andere type brandstof.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
De E5 98-premiumbenzine wordt goed verkocht. Voor oldtimers die weinig rijden, is dit de beste benzine.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Ethanol of gewoon alcohol genoemd heeft een gevaarlijke stoffen classificatie. Ethanol is niet ongevaarlijk. Langdurige blootstelling aan ethanol kan leiden tot kanker, levercirrose, vermindering van de vruchtbaarheid en afwijkingen bij het nageslacht.
Ethanol, beter bekend als alcohol, is een kleurloze, heldere vloeistof, die in veel productieprocessen wordt gebruikt. Werknemers kunnen ermee in aanraking komen in de vorm van damp, die ze dan inademen, of via de huid, bijvoorbeeld bij het desinfecteren. Dat kan nadelige gezondheidseffecten hebben.
Pure alcohol (vaak te krijgen in alcohol 90%) drinken is gevaarlijk. Je kan door de grote hoeveelheid alcohol je slokdarm en maag beschadigen omdat het het slijmvlies aantast. Verder kan je er een alcoholvergiftiging door krijgen.