De Haagse bron haalt een berekening aan waaruit blijkt dat mensen die gemiddeld 80 kilometer per dag rijden in 2030 zo'n 2,5 keer duurder uit zijn dan nu, als je alleen kijkt naar de wegenbelasting. Mensen die slecht 20 kilometer per dag rijden gemiddeld, zullen de helft goedkoper uit zijn.
De NRC redeneert dat de prijs per kilometer bij rekeningrijden een kleine 4 cent per kilometer moet worden. Volgens het CBS rijdt een Nederlandse auto gemiddeld 13.000 kilometer per jaar. Als we 4 eurocent aanhouden als prijs per kilometer, dan komt dat neer op 520 euro per jaar voor de gemiddelde Nederlander.
Kabinet voert rekeningrijden in
De term 'rekeningrijden' wordt nergens genoemd, maar dat is de gangbare term voor betalen naar gebruik. Dan betaal je dus enkel wegenbelasting als je ook daadwerkelijk rijdt.
In het regeerakkoord zijn afspraken gemaakt over 'betalen naar gebruik', beter bekend als rekeningrijden. Vanaf 2030 betaal je niet meer voor het bezit van de auto, maar per gereden kilometer. Gebruik je de auto weinig, dan ben je goedkoop uit. Gebruik je hem veel, dan betaal je meer.
Vanaf 2030 rekeningrijden. Ook voor motorrijders? Nadat er al jaren over gesproken werd, lijkt het rekeningrijden vanaf 2030 echt ingevoerd te gaan worden. Vanaf dan betaal je dus zeer waarschijnlijk per gereden kilometer en niet meer voor het bezit van een auto.
"Het hangt er van af welke technologie je daar voor gaat gebruiken. Het kan met GPS-kastjes. Of je wordt geregistreerd als je onder een poortje door rijdt, door middel van kentekenherkenning", zegt Verhoef. Ook hangt de de prijs af van het soort rekeningrijden die de politiek invoert.
De voordelen van rekeningrijden
Wie nu meerdere auto's op de oprit heeft staan, betaalt voor elke exemplaar wegenbelasting. Straks zou je alleen betalen voor de auto die je gebruikt. Wie meerdere auto's heeft en er maar één tegelijk gebruikt, zou voordeliger uit kunnen zijn.
Het rekeningrijden vervangt de wegenbelasting, dus er zal ook iets gaan veranderen in de kosten voor de zakelijke leaserijder. Het leasebedrag (of eigen bijdrage) staat los van de bijtelling, maar beide kostenposten zijn nu wel een vast bedrag per maand – en dat gaat misschien veranderen.
Wie betaalt de kilometerheffing? Meestal betaalt degene op wiens naam het kenteken is ingeschreven de kilometerheffing. Bij verhuur of bij lease kan, na akkoord, de leasingnemer worden aangesproken voor de betaling van de kilometerheffing.
Rekeningrijden, slimme kilometerheffing, kilometerprijs en wegbeprijzing (Engels: road pricing) zijn concepten gericht op het doorrekenen van congestiekosten (het vertragen van anderen door zelf aanwezig te zijn op de weg) aan de gebruiker.
Kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen in 2022
Voor een gemiddelde auto zou de kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen 39 cent moeten zijn. Nu is de maximale onbelaste kilometervergoeding 19 cent.
De kilometerheffing in Nederland was een plan voor het invoeren van een financiële heffing voor gemotoriseerd verkeer op basis van het aantal gereden kilometers. Het tarief per gereden kilometer zou afhangen van het tijdstip (spits/nacht) en de locatie waarop gereden wordt.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Een redelijke vergoeding per kilometer is op dit moment rond de 30 cent. Dit dekt gemiddeld de variabele kosten en een vergoeding voor casco verzekering.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
De overheid gebruikt de wegenbelasting als inkomstenbron om de reparatie van het wegendek te kunnen financieren. Daarnaast wordt het wegennetwerk uitgebreid voor een betere infrastructuur voor de motorvoertuigen. De tweede reden waarom u wegenbelasting dient te betalen is het milieu.
Rekeningrijden is een kilometerheffing voor automobilisten. Bestuurders betalen een bedrag per gereden kilometer en gram CO2. Het is mogelijk dat bijvoorbeeld een kastje in de auto de stand bijhoudt. Of elektronische meetpunten op de weg kunnen kilometers gaan registreren.
> Satellic heft de tol namens Viapass. Bijzonderheid: In Vlaanderen en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de kilometerheffing een belasting. In Wallonië is het een vergoeding die onderworpen is aan BTW omdat de wegen beheerd worden door het privébedrijf Sofico.
Het wisselgeld is in euro's. Tevens kan met creditcard betaald worden, waarbij men korting krijgt - uniek in Europa. Daarnaast kan men met transponders tol betalen, de transponder van de Liefkenshoektunnel heet de Teletolkaart.
Wat zijn de verwachte kosten voor automobilisten van de invoering van rekeningrijden? Er is nog niet bekend wat de heffing per gereden kilometer gaat worden. In 2021 spraken de meeste politieke partijen over een heffing van zo'n 6 tot 7 eurocent per gereden kilometer.
Motorrijtuigenbelasting (MRB) is een indirecte belasting die onder meer in Nederland wordt geheven op het bezit van een motorvoertuig jonger dan 40 jaar. Het is dus een houderschapsbelasting. Een populaire benaming is wegenbelasting.
Eigenaars van vrachtwagens die hun verreden kilometers niet betalen of frauderen op de tolwegen kunnen via detectieapparatuur opgespoord worden. Er zijn de klok rond vaste, flexibele en/of mobiele controles op alle Belgische wegen.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.