Benamingen: Presta, Sclaverand, Frans (ook in NL), Belgisch (in B), raceventiel. Voor racefietsen wordt meestal het Prestaventiel gebruikt. Dit ventiel heeft een mogelijkheid het terugslagmechanisme te blokkeren. Daarom moet voor het oppompen altijd eerst een moertje een slag losgedraaid worden.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Presta-ventielen zijn bij uitstek geschikt voor fietsen omdat ze licht zijn, er een kleiner gat in de velg voor nodig is, de afdichting enkel luchtdruk vereist en ze verlengd kunnen worden voor gebruik op hoge velgen. Een Schrader-ventiel is meestal te vinden op auto's en minder dure fietsen.
Als je een fiets hebt met Franse ventielen, heb je een speciale pomp nodig om je banden op te pompen. Frans ventielen zijn smaller dan andere typen ventielen, dus heb je een pomp nodig die er speciaal voor is ontworpen. Je kunt ook een minipomp aanschaffen die je kunt meenemen voor het geval je een lekke band krijgt.
Om te beginnen is het handig op te bepalen welke type ventiel jouw fietsband heeft. Er zijn namelijk 3 mogelijkheden; het Frans ventiel, het Holland ventiel en het auto ventiel.
Bij binnenbanden kan er een lek ontstaan op de plek waar het ventiel op de binnenband is gemonteerd. Er is dan maar één oplossing: binnenband vervangen. Fiets je tubeless dan kan het ventiel gaan lekken op de velg uit het gat waar het ventiel ingestopt is.
Een Schrader-ventiel is meestal te vinden op auto's en minder dure fietsen. Het is breder dan een Presta-ventiel en heeft dezelfde omtrek van boven naar beneden. Het bovenste gedeelte van een Schrader-ventiel is voorzien van een schroefdraad zodat er een pompkop op bevestigd kan worden.
Het autoventiel, ook wel schraderventiel is dik en oogt een tikje lomp. Zit op sommige mountainbikebanden en op autobanden en scooters. Handig is dat je met zo'n ventiel bij een tankstation je banden kunt oppompen. Lucht eruit laten?
Een Hollands ventiel op je fiets
Om dit ventiel op te pompen hoef je niet zo veel handelingen uit te voeren. Je pakt je fietspomp, zet deze op het ventiel, klikt je pomp vast en je pompt je band op tot het aantal bar is bereikt.
Voor het oppompen van een binnenband met een Frans ventiel of Auto ventiel heb je een verloopnippel nodig op je standaard fietspomp.
Hoe vaak je jouw fietsbanden moet oppompen, hangt af van je gebruik. Hoe meer je fietst, hoe sneller de bandenspanning afneemt en je banden zacht zullen worden. Maar als je dan regelmatig je banden oppompt, is er niets aan de hand. Als richtlijn kun je om de twee maanden aanhouden.
Het Blitzventiel heeft geen ventielslang maar een klein balletje dat tijdens het oppompen door de luchtdruk naar beneden gedrukt wordt, waardoor de opening vrijkomt. Bij gebruik schiet door de overdruk vanuit de band het balletje omhoog, waar het de luchtopening dichthoudt.
Wanneer moet u een ventiel vervangen? Het is sowieso aan te raden om een ventiel te vervangen wanneer deze gespleten is, poreus wordt of wanneer de dop loslaat. Echter, u kunt er ook voor kiezen om elke 6 maanden wanneer u uw banden vervangt ook gelijk de ventielen te laten doen.
Over het algemeen kunt u ieder ventiel gebruiken die u maar wilt. Mits u vanuit de fabriek een Frans ventiel heeft. Dan kunt u namelijk enkel een Frans ventiel gebruiken. De diameter van een Frans ventiel is namelijk smaller dan die van een auto/Hollands ventiel.
Dan kun je het auto ventiel vervangen, maar er is ook een andere oplossing (die niet altijd werkt, dus er is geen garantie). Druk met een pennetje of ander stevig voorwerp voorzichtig op de binnenkant van het ventiel totdat je lucht hoort ontsnappen.
Het schroefbare autoventiel met 1/8" schroefdraad wordt zoals op de afbeelding met afdichtring 1 x rubberen ronde ring en 1 x bovendien met koperen afdichtring en stofkap geleverd.
Er bestaan verschillende soorten ventielen voor banden. De meest bekende varianten zijn Dunlop-Blitz (Hollands ventiel), Presta (Frans ventiel) en Schrader (Amerikaans ventiel).
Een fietsventiel is een ventiel dat wordt gebruikt om de luchtband van een fiets met lucht op te pompen en op spanning te houden. Bij een binnenband is het ventiel één geheel met de binnenband . Bij tubes is het ventiel bevestigd aan de velg. Het klassieke fiets- of dunlop-ventiel wordt steeds minder gebruikt.
Tubeless ventielen zorgen voor de luchtdichte afsluiting: je kunt via het ventiel de vloeibare latex in je band laten lopen, waardoor je veel minder last hebt van lekrijden. De latex zorgt ervoor dat kleine gaatjes tijdens het rijden direct worden gedicht.
Deze slang met adapter past op een band met een Amerikaans ventiel (Schrader, autoventiel, bromfietsventiel). Dit ventiel wordt meestal gebruikt bij banden van bijvoorbeeld een auto, motor of mountainbike.
Voor je nieuwe fietsventiel kun je terecht bij Bikester
De meeste mensen die graag regelmatig op de fiets stappen, weten dat ze hun banden af en toe op zullen moeten oppompen om het optimale uit de fiets te kunnen halen. Met zachte of lege banden kom je tenslotte niet zo ver en trap je ook nog eens veel zwaarder.
Het kan zijn dat er iets van vuil in ventiel is gekomen waardoor deze niet helemaal meer afsluit. Je kan dus even checken of het sissen uit het ventiel komt. Indien dit het is, gewoon even opnieuw oppompen en dan weer leeglaten door met vinger het ventiel in te drukken en dan hopen dat het vuil "weggeblazen"wordt.
Soorten ventieldopjes
Rode ventieldopjes staan voor schadelijke gassen, groene voor stikstof en dan is er nog een gouden ventieldop voor de bandenspecialist met de beste service en kwaliteit. Blauw is vanaf nu de manier om in één keer te zien dat een band goed onderhouden wordt.