Op basis van de Postwet 2009 en de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst aanvaardt PostNL alleen – een wettelijk beperkte – aansprakelijkheid voor schade aan brieven of pakketten als die met de services 'Aangetekend' of 'Verzekerservice' zijn verzonden.
In artikel 29 van de Postwet 2009 is expliciet opgenomen dat PostNL niet aansprakelijk is voor kwijtgeraakte poststukken en/of pakketten, tenzij de post of het pakket aangetekend of verzekerd is verstuurd.
Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.
U kunt een schadevergoeding krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U heeft het poststuk verstuurd met de universele postdienst (UPD). In Nederland is dat PostNL. Bij verlies of schade door een andere pakketdienst, moet u uw klacht daar melden.
Laat dan zo snel mogelijk aan de afzender weten dat je het poststuk beschadigd hebt ontvangen. De afzender kan dan mogelijk aanspraak maken op schadevergoeding. De afzender kan hierbij vragen om foto's van de beschadigde inhoud, de doos en ander verpakkingsmateriaal (of het poststuk en de envelop).
Verstuur je pakket verzekerd binnen Nederland of naar het buitenland. Het pakket wordt persoonlijk overhandigd aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging. Dit is afhankelijk van de waarde van de goederen in het pakket.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Neem contact op met de postbezorger
De postbezorger stelt dan een onderzoek in naar het verdwenen pakket. Levert dit niets op, dien dan een klacht in bij de bezorgdienst.
Als verkoper ben je in principe altijd verantwoordelijke voor de verzending. Je mag deze verantwoordelijkheid niet verleggen naar de klant door bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden te vermelden dat het risico van de eventuele schade tijdens verzending voor risico van de klant is.
Plaats je via internet een bestelling, dan is het de verantwoordelijkheid van de webwinkel dat het artikel correct bij je wordt bezorgd. In principe is de webwinkel dan ook aansprakelijk als het pakket verloren raakt.
Om te beginnen: niet de ontvanger maar de verzender van een poststuk is degene die een overeenkomst heeft met de bezorgdienst. De verzender heeft het immers gefrankeerd, en de bezorgdienst de opdracht tot verzending gegeven. De bezorgdienst is vervolgens verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan.
Gewone post bezorgen we meestal op de eerstvolgende bezorgdag (dinsdag t/m zaterdag). Af en toe raakt post vertraagd, bijvoorbeeld door drukte of een technische storing. Maar we bezorgen uiterlijk binnen vier bezorgdagen. Verwacht je lokale post zoals bijvoorbeeld een wijkkrant of post van een plaatselijke vereniging?
Het pakket geven we persoonlijk af aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot € 500 bij verlies of beschadiging. Is de waarde van de inhoud hoger? Verstuur je pakket dan verzekerd (tot € 5.500).
Ik ben de verzender van de brief of het pakket
Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. Het postbedrijf moet uw klacht in behandeling nemen. U kunt bijvoorbeeld bellen met de klantenservice, een bericht sturen of het contactformulier invullen op de website.
Aansprakelijkheid in de vervoerovereenkomst
Onder de vervoerovereenkomst is de vervoerder aansprakelijk voor verlies en beschadiging van de goederen tijdens het transport. Ook is hij aansprakelijk voor vertraging.
Lukt het niet om erachter te komen wie de geadresseerde of afzender is? Dan bewaren we de zending ten hoogste 1 jaar. Als we na die tijd niks van de afzender of geadresseerde gehoord hebben, dan vernietigen we de zending.
Jaarlijks verdwijnen tienduizenden postpakketten in het niets. Ze raken kwijt of worden gestolen. Met de explosieve groei van het online shoppen groeit ook het aantal verdwenen pakketen snel.
Goede kans dat de zending bij de buren is bezorgd. Dit doen we altijd als we een pakket niet bij je thuis kunnen bezorgen. De zending kan natuurlijk ook in ontvangst zijn genomen door een huisgenoot. De bezorger laat in dat geval een kaartje achter waarop staat op welk adres het pakket is bezorgd.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Verwacht je post met track & trace of een pakket maar staat de status nog op 'Bezorger is onderweg? ' Dan heeft de bezorger helaas wat vertraging. Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer.
Op de website www.postnl.nl kun je alle informatie vinden over de klantenservice. Het telefoonnummer van de PostNL klantenservice is 088-8686868. Dit nummer is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 9:00 tot 19:00 uur. Ook via WhatsApp kun je PostNL bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 19:00 uur.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons uiterste best je pakket op de geplande bezorgdag te bezorgen (uiterlijk 21.30 uur). Mocht dit uitzonderlijk niet lukken, dan doen wij dit de eerstvolgende bezorgdag.
Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper. Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied.