In een studie, gefinancierd door Harley-Davidson, is de Amerikaanse UCLA universiteit tot de conclusie gekomen dat motorrijden gezond en stressverlagend is. Dat concludeerde de universiteit door EEG's en nieuwe manieren van meten en monitoren van de hersenactiviteit tijdens het motorrijden.
Waar je met de auto eigenlijk alleen maar bezig bent met tussen de lijntjes blijven, realiseer je je als motorrijder dat er veel meer te doen is dan alleen maar rijden op de saaie snelweg. Door de wendbaarheid en afmetingen van een motor kun je gemakkelijk op plaatsen en wegen komen waar je eerder nooit kon komen.
Val je af als je motorrijdt? Jazeker, met 2 uur motor rijden verbrand je ongeveer 400 kcal. En uiteraard heeft het ook effect op je gelukshormonen.
Een lange motorrit vergt veel van je spieren. Vooral je rug, nek, armen en beenspieren moeten flink aan de slag als je een aantal uur op je motor gaat rijden. Dat merk je zeker als je een winter lang toch vooral veel in je (bureau)stoel hebt gezeten.
Motorrijden is goedkoper dan autorijden
De startkosten zijn ook zeker goedkoper, hoewel dat niet het enige aspect is dat goedkoper is. Het onderhoud is ook goedkoper. Motorfietsen gaan (meestal) niet zo vaak kapot als auto's en nieuwe banden kosten lang niet zo veel.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Met een motor op circuit rijden is een intensieve training en het is topsport in alle opzichten aangezien alle basiseigenschappen worden in grote mate aangesproken.
“Circuitrijden of racen kan als sport worden beschouwd, afhankelijk van de intensiteit waarmee je rijdt, uiteraard. Actief naast de motor gaat hangen, je elke bocht opnieuw in het zadel hijsen, remmen… Het zorgt er allemaal voor dat sommige spieren wel degelijk stevig aan de slag moeten.
Als je lenig genoeg bent kun je je been over de motor zwaaien om op te stappen. Lukt dat niet, dan kun je het stepje gebruiken als opstapje. Doe dat wel voorzichtig en geef het aan zodat de bestuurder zich schrap kan zetten. Wacht ook totdat de bestuurder zegt dat het kan.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.
Per motor kan dit behoorlijk verschillen, maar ook jij als bestuurder hebt veel invloed, dat hebben we HIER al eens onderzocht. Maar een motor met een verbruik lager dan 1 op 15 zijn echte uitzonderingen. De overgrote groep motoren rijdt op 1 liter benzine tussen de 15 en 20 kilometer ver.
Motorcoureur worden
Het opdoen van de benodigde (wedstrijd)ervaring als motorcoureur zal in veel gevallen uiteindelijk bepalen of iemand professioneel motorcoureur kan worden. Daarnaast moet je over bovengemiddeld talent beschikken om professioneel motorcoureur te kunnen worden.
Het zelfstandig naamwoord motor heeft twee correcte meervouden, motors en motoren.
Van oorsprong is de KNMV opgericht op 26 juni 1904 als de Nederlandse Motorwielrijders Vereniging (NMV), waarna in 1917 het predicaat 'Koninklijk' werd ontvangen. Inmiddels hebben we 45.000 leden en zijn meer dan 300 motorclubs bij ons aangesloten.
Je motor stuurt namelijk het best door een bocht met een 'licht trekkende' motor. Dit betekent dat je een constante snelheid moet aanhouden en niet moet decelereren (remmen op de motor door je gastoevoer te sluiten) of accelereren (gastoevoer vermeerderen).
Motorrijden is gevaarlijker
Hier is geen speld tussen te krijgen, percentueel gebeuren er met motoren veel meer (dodelijke) ongelukken dan met auto's. Tot wel achttien keer zoveel kans op een dodelijk ongeval per gereden kilometer als in een auto, aldus Europees onderzoek.
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Je voelt de wind tegen je lichaam, je ervaart de snelheid op een unieke manier, je kunt genieten van de omgeving en er zijn ervaringen die je simpelweg niet met een ander voertuig kunt hebben. Neem het snel en soepel nemen van een scherpe bocht. Dit zijn ervaringen die je alleen op de motor kunt hebben.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Een van de belangrijkste dingen tijdens het rijden op een motor is misschien wel het schakelen. Dit lijkt voor veel mensen vaak lastig, maar dit is het totaal niet. Er zijn eigenlijk twee manieren waarop je kunt schakelen. Zo kun je schakelen door middel van de koppelingshendel en schakelen op een halfautomaat.