Wij hebben daarover niet geschreven, omdat voor fietsendragers géén mistlamp- en achteruitrijlampverplichting bestaat. Het is wel toegestaan en ze zijn ook steeds vaker aanwezig op de moderne fietsendrager, maar ze zijn dus niet verplicht. Een fietsendrager is wettelijk gezien een 'lastdrager' (en niet een aanhanger).
De fiets mag maximaal 40 cm uitsteken. De fietsendrager en auto mogen samen niet breder zijn dan 255 cm en de fietsendrager moet een mistachterlicht en achteruitrijverlichting hebben. Dit is alleen mogelijk wanneer je een 13-polige aansluiting op je auto hebt.
Een 13-polige stekker an sich is nergens verplicht. Wel kan de 13-polige stekker nodig zijn om aan de wet te voldoen. Bij caravans is de 13-polige stekker inmiddels gemeengoed. Sinds de invoering van de mistachterlicht plicht ontkom je niet aan de 13-polige stekker als er ook een constant stroomdraad gewenst is.
De fietsen op de fietsendrager mogen aan beide kanten niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Er mogen geen scherpe delen uitsteken. De fietsendrager met fietsen mogen niet zwaarder zijn dan de maximale kogeldruk van uw trekhaak. Bekijk daarom goed welke fietsendrager geschikt is voor uw auto.
Halfords verkoopt een groot assortiment aan fietsendragers. Bij Halfords koop je onder andere een achterklepdrager, een dakdrager of een trekhaakdrager. Natuurlijk kun je bij ons ook terecht voor alle accessoires om de montage gemakkelijk zelf voor elkaar te krijgen.
Met de uitstekende bouw- en componentkwaliteit van Thule ziet de ProRide eruit om lang mee te gaan. Wanneer je een goede fietsdrager gaat kopen, moet je altijd onthouden dat de levensduur toch rond tien à vijftien jaar zou moeten liggen.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
Een fietsendrager is een accessoire en wordt niet gezien als een aanhanger. Dit houdt in dat er dus geen verandering plaatsvindt in de maximale snelheid die je mag rijden.
“indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd”. Hiermee is het duidelijk dat u een fietsendrager alleen mag gebruiken voor het vervoer van fietsen.
Wanneer het gebruik alleen beperkt blijft tot een fietsdrager of een kleine aanhanger, kunt u prima volstaan met een 7-polige stekkerdoos. 13-polig is meer voor grotere aanhangers en caravans die extra aansluitingen nodig hebben voor bijvoorbeeld een koelkast.
Over het algemeen zijn fietsendragers uitgerust met een 7-polige stekker. Hetzelfde geldt voor oudere aanhangers, boot- of paardentrailers. Bij modernere uitvoeringen van deze trek objecten is de 13-polige stekker steeds gangbaarder. Een caravan beschikt sowieso over een 13-polige stekker.
Het verschil zit hem namelijk in de functies. Een 7-polige stekker voorziet de basisverlichting zoals de remlichten en knipperlichten. Een 13-polige stekkerdoos heeft veel meer functies dan alleen de basis verlichting. Zo ondersteund een 13-polige stekkerdoor ook de achteruitrijverlichting en mistachterlicht.
De fietsendrager zelf valt in principe onder de dekking van de autoverzekering, maar dit verschilt per verzekering. De drager kan immers beschadigd raken of gestolen worden. En gaat u de grens over met de fietsendrager, informeer u dan van tevoren wat de regels zijn. In elk land zijn er weer andere regels.
Als je auto geen trekhaak heeft, dan kun je kiezen voor een fietsendrager zonder trekhaak, oftewel een dakdrager. Met de juiste fietsendrager kun je elke auto geschikt maken om fietsen mee te vervoeren. Een tweede aandachtspunt is het type fiets dat je wilt vervoeren.
4: Personenauto's met fietsdrager worden geacht zich aan de maximum snelheid te houden van 130 km per uur.
Beste uit de Test: Uebler i21
Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen. De fietsdrager kun je kantelen zodat er genoeg ruimte is om de achterklep open te doen. De Uebler is inklapbaar en je bergt hem makkelijk op. De afwerking en constructie is sterk en voelt goed aan.
Een fietsendrager heeft meestal verstelbare houders waarop de wielen rusten, en voor de wielen zelf zijn er strak te trekken wielriemen. Eveneens elementair is dat de fiets of elektrische fiets op de drager beveiligd is tegen diefstal.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
Voor de fietsdrager bij gebruik in Frankrijk heeft u een dergelijk bord niet nodig. Er zijn in beide landen geen snelheidsbeperkingen wanneer er sprake is van een gemonteerde fiettsdrager op de kogel.
De meeste fietsendragers zijn speciaal ontworpen om op elke trekhaak gemonteerd te worden.
In de regel is het voeren van een NL-sticker niet (meer) verplicht wanneer u naar een land binnen de EU reist met uw auto. Dit komt doordat alle nieuwe kentekenplaten standaard over een landenteken beschikken. Dit is soms niet het geval wanneer u bijvoorbeeld met een caravan, aanhanger of fietsendrager reist.
De fietsendrager wordt aan de achterklep gehangen en bevestigd met kunststof of metalen spanbanden. Doordat de fietsendrager aan de achterklep hangt is er kans op beschadiging aan de lak van de auto. De achterklep fietsendrager is over het algemeen niet universeel te gebruiken.