Langs alle Spaanse kusten inclusief de Canarische eilanden in het bezit zijn van vaarbewijs deel 1 en 2. Wil je varen in Noord Spanje wordt vaarbewijs deel 1 (nog) geaccepteerd. Ons advies: Wil je niet voor onaangename verassingen komen te staan ga voor vaarbewijs deel 1 en 2.
Vaarbewijs 1 is niet geldig in Spanje en op Ibiza. Let op dat er 'ICC for inland and coastal waters' op je vaarbewijs staat, zodat het internationaal geldig is. Heb je je vaarbewijs gehaald na 1 januari 2010? Dan heeft deze automatisch internationale geldigheid.
Vaarbewijs Spanje / varen in Spanje
Voor boten die langer zijn dan 5 meter en/ of meer dan 9,5 pk hebben heb je vaarbewijs 1 nodig. Aan de kust heb je vaarbewijs 2 nodig vanaf 9,5 pk. Ook Spanje kent zo zijn eigen regels omtrent vaarbewijzen. Voor de kust heb je een ICC (vaarbewijs II) voor inland and coastal waters.
Varen in Europa, let erop dat je in het bezit van het juiste vaarbewijs bent. Net als in Nederland is ook in het buitenland Vaarbewijs 1 geldig op de binnenwateren en Vaarbewijs 2 in de binnenwateren en op zee.
Internationaal vaarbewijs
Sinds 2010 krijgt u automatisch het ICC als u een Klein Vaarbewijs of een Groot Pleziervaartbewijs aanvraagt. Het ICC wordt erkend door alle landen die de resolutie 40 UNECE/Sc3 hebben ondertekend. Is uw vaarbewijs op of na 1 januari 2010 afgegeven? Dan hoeft u niets te doen.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
Met het Klein Vaarbewijs I mag de schipper op de meeste binnenwateren in Nederland varen, met uitzondering van de Westerschelde, Oosterschelde, IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee en de Eems en Dollard.
Het beste antwoord
Een knoop is een zeemijl. De vaart van een schip is dan precies 1,852km/uur Reken je de afstand van de Spaanse haven naar een Nederlandse haven op ongeveer 1500km dan was de vaartijd ongeveer 2,5 tot drie dagen. De vaartijd is afhankelijk van het aantal zeemijlen dat een schip per uur voer.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
Spanje, Ibiza en Mallorca: In deze landen heb je in de meeste gevallen vaarbewijs deel 1 en 2 nodig. Kroatië: Voor elke boot langer dan 3 meter moet je een vaarbewijs halen.
Het ICP is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland. Hiervoor heeft u een International Certificate of Competence (ICC) nodig. Dit krijgt u automatisch bij een Klein Vaarbewijs of Groot Pleziervaartbewijs.
Klein Vaarbewijs 2
Dit vaarbewijs is geschikt voor dezelfde vaartuigen als Klein Vaarbewijs 1. U mag hiermee varen op: rivieren, kanalen en meren. de Eems/Dollard. de Waddenzee.
Er staat altijd een I of II achter. Dit getal verwijst naar de Nederlandse vaargebieden waar u met dat vaarbewijs mag varen. Met Vaarbewijs 1 mag u op rivieren, kanalen en kleine meren varen. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen.
Binnendoor naar de Middellandse Zee
De kortste weg ernaartoe leidt door het binnenland van Frankrijk. Hoe gaaf is het om met je jacht dwars door de meest landelijke stukken van Frankrijk te varen, onderweg naar de Méditerranée. Châlon-sur-Saône ligt middenin de Bourgondische wijnstreek.
Je merkt gelijk dat wij de prijswinnaar e-learning 2021 zijn voor de meest innovatieve software. Wij hebben ruim 2.500 officiële examenvragen in onze database, dat zijn ze nagenoeg allemaal. Als je ons leersysteem doorloopt slaag je 100% zeker. Snel Je Vaarbewijs werkt natuurlijk met de allernieuwste vaarregels 2021.
Sowieso je vaarbewijs en marcom-B (of misschien wel marcom-A) halen. Vaarbewijs hebben jullie in Nederland niet nodig aangezien de boot onder de 15 meter is. Echter het tweede gedeelte (navigeren en getijden) is een must om deze kennis te beheersen.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Jetski: voor een jetski heb je een vaarbewijs nodig. Deze gaat namelijk al snel harder dan 20 km/u. Sloep: voor een sloep heb je doorgaans geen vaarbewijs nodig. De meeste sloepen zijn niet langer dan 15 meter en gaan meestal niet sneller dan 20 km/u.
Bereikbaarheid van Spanje per boot
Naast de gebruikelijke manieren om naar Spanje af te reizen is het ook mogelijk om de reis per boot af te leggen. U kunt hiervoor gebruikmaken van één van de grotere Europese veerdiensten die vertrekken vanuit bijvoorbeeld Frankrijk of Engeland.
Je bent ongeveer qua kosten €114. - (met caravan €166) aan tol kwijt en €202 aan benzine. Samen is dat €316 voor alleen de heenreis.
Vervolgens duurt de overtocht naar Mallorca ongeveer 5,5 tot 7 uur (afhankelijk van welke boot je hebt) en naar Ibiza zo'n 8 uur. EN! Je moet 1,5 voor vertrek bij de haven zijn. Opgeteld zit je dus al aan tenminste 26 uur.
Vergeet niet. De minimumleeftijd om een jetski te besturen is 16 jaar oud.
Portugal. Als schipper moet u in Portugal hetzelfde vaarbewijs hebben als in het land van herkomst. Aan de kust is het 'ICC for inland and coastal waters' verplicht. Dat krijgt u na het behalen van Vaarbewijs II (Vaarbewijs II = Vaarbewijs I + Vaarbewijs II).
Is een schip langer dan 15 meter, dan moet je een vaarbewijs hebben en bovendien minimaal 16 jaar oud zijn. Ook voor elk schip dat harder dan 20 kilometer per uur vaart, zoals een speedboot, jetski of waterscooter, is een vaarbewijs nodig.