Een youngtimer is een auto uit een hogere prijsklasse die ouder is dan 15 jaar. Vanaf 2020 zijn dit dus auto's met bouwjaar 2005 en ouder. Voor youngtimers geldt de youngtimer-regeling. Het algemene bijtellingspercentage voor youngtimers is vastgesteld op 35% van de dagwaarde.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Youngtimers zijn auto's die ouder zijn dan 15 jaar, met een maximum van 25 jaar. Dit geldt niet alleen voor auto's uit Nederland, maar ook voor geïmporteerde auto's. De RDW begint met tellen bij de eerste tenaamstelling. De zogenaamde youngtimers hebben een relatief lage dagwaarde.
Allereerst geldt de regeling alleen voor auto's die enkel particulier worden gebruikt. Zo moet uw youngtimer op naam van een persoon geregistreerd staan en niet op naam van een bedrijf. Naast personenauto's geldt de regeling ook voor busjes, campers en vrachtauto's, zolang deze niet zakelijk worden gebruikt.
Auto's van 15 jaar en ouder vallen onder de youngtimer-regeling. Dan betaal je 35% bijtelling, maar dan wel over de dagwaarde en niet de nieuwwaarde.
De youngtimer bijtelling voor de inkomstenbelasting bedraagt 35% over de werkelijke waarde van de auto. Dus niet zoals met auto's jonger dan 15 jaar over de cataloguswaarde (nieuwwaarde). Je mag dus alle kosten zoals brandstofkosten, onderhoudskosten, wegenbelasting en verzekering in aftrek brengen.
De youngtimer regeling zorgt ervoor dat de bijtelling youngtimer fiscaal aantrekkelijk is. Dit in tegenstelling tot een nieuwe auto, waar de bijtelling wordt berekend op basis van de cataloguswaarde van het voertuig. De bijtelling youngtimer wordt berekend op basis van de dagwaarde, waarover 35 procent betaald wordt.
VOORDELEN YOUNGTIMER VOOR PARTICULIER
Een particulier die voor een youngtimer kiest, heeft als voordeel dat zijn auto goedkoop is in aanschaf. Het prijsverschil met een nieuwe auto of een auto van een of twee jaar oud is soms verbijsterend.
Eigenlijk is de bijtelling youngtimer regeling erg eenvoudig. Van een auto die minstens 15 jaar oud is, moet je 35 procent van de dagwaarde bij je inkomen optellen als je 'm ook privé gebruikt. Dat is goed nieuws voor ondernemende mensen die weinig willen bijtellen óf die een wat minder alledaagse auto willen rijden.
Er is geen officiële definitie die bepaalt of een auto een youngtimer is. Sommige verzekeraars behandelen een 10 jaar oude auto al als youngtimer, 'jonge oldtimer' of hobbytimer. Maar meestal moet de leeftijd tussen de 15 en 25 jaar liggen.
Na 40 jaar vervalt de wegenbelasting plicht dus. Vroeger was dit na 25 jaar al, maar dat hebben ze in 2014 wettelijk veranderd. Tegenwoordig vallen auto's van 25 jaar of ouder in de overgangsregeling, dit houdt in dat ze nog wel wegenbelasting betalen, maar met flinke korting.
Hiermee genieten zakelijk rijders met oudere wagens van extra belastingvoordeel. Helaas gaat het belastingstelsel rondom woon-werkverkeer op de schop, waardoor de youngtimer regeling afschaffen ook een optie is. Het plan is om dit belastingvoordeel uiterlijk in 2026 helemaal te stoppen.
Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
De youngtimer verzekering voor 20.000 kilometer per jaar is bedoeld voor de dagelijkse (particuliere) rijder die zijn auto gebruikt voor het gebruikelijke woon-en-werk verkeer. Deze auto's staan veelal buiten en worden regelmatig gebruikt.
Dagwaarde voor de Belastingdienst
Bij de Belastingdienst wordt de dagwaarde van uw youngtimer bepaald aan de hand van de waarde in het economisch verkeer (WEV). Om die waarde te achterhalen maakt de fiscus gebruik van bronnen zoals de ANWB/Bovag koerslijst, maar kijkt zij ook naar websites als Marktplaats of Ebay.
Een youngtimerverzekering is goedkoper dan de reguliere autoverzekering. Of een auto als youngtimer wordt gezien, verschilt per verzekeraar en hangt af van leeftijd, merk en gebruik.
Het rijden met een youngtimer is dus vaak voordeliger dan het rijden in een nieuwe auto. In ieder geval qua bijtelling. De dagwaarde neemt ieder jaar af, waardoor ook je bijtelling ieder jaar minder wordt. Daar tegenover staat dat je meer geld kwijt bent aan brandstof, onderhoud en reparaties.
Koop de beste youngtimer.
Oftewel: een betrouwbaar merk - youngtimers van Volvo, Mercedes en BMW zijn populair en betrouwbaar.
Dat is een motorvoertuig jonger dan 40 jaar, maar gebouwd voor 1 januari 1988. Dan moet u wel motorrijtuigenbelasting betalen. Er geldt een overgangsregeling voor youngtimers.
Vandaag geldt voor oldtimers nog steeds de minimumleeftijd van 25 jaar. Vanaf deze leeftijd geniet je van fiscale voordelen en kan je een O-plaat aanvragen (na een éénmalige keuring).
Fiscale aftrek CO2-vrije wagens
Doordat elektrische wagens en wagens op waterstof 0 gram CO2 uitstoten, zijn de kosten voor 100% aftrekbaar. Die 100% is levenslang voor CO2 -vrije wagens aangeschaft vóór 01-01-2027.
Maar: hoe zit het met de tweedehandswagens? De principes van aftrekbaarheid van toepassing ongeacht de beschouwde auto, of deze nu nieuw, op voorraad, in lease of gebruikt is. Als je dus voor 1 juli 2023 een bestelbon ondertekent, betekent dit dat ook dit voertuig in aanmerking komt voor 100% fiscale aftrek.
Kosten voor motorrijtuigenbelasting voor een auto van de zaak zijn fiscaal aftrekbaar en komen direct ten laste van de winst van uw BV. Kosten voor motorrijtuigenbelasting voor een auto in privé die zakelijk wordt gebruikt zijn niet aftrekbaar voor uw BV.